جمعه، تیر ۱۲، ۱۳۹۴

کتاب مصور "بهشت زهرا"



داستان مصور "بهشت زهرا" به حوادث پس از تقلب در انتخابات ریاست جمهوری 1388 می پردازد. در این داستان یک مرد جوان وبلاگ نویس به دنبال برادر 19 ساله اش است که پس از شرکت در تظاهراتی ناپدید شده. نویسنده و طراح تصاویر این کتاب دو ایرانی با نام های مستعار امیر و خلیل هستند که در آمریکا زندگی می کنند.

این کتاب در سال 2010 به زبان انگلیسی به طور آنلاین منتشر شده بود و بعد از تنها دو هفته به 12 زبان در اینترنت قرار گرفته بود. در سال 2011 "بهشت زهرا" به صورت کتاب در 226 صفحه منتشر شد. در حال حاضر فقط بخش هایی از این کتاب به صورت آنلاین و رایگان موجود است و کسانی که میخواهند کل آن را بخوانند، باید کتاب را بخرند.

نویسنده "بهشت زهرا" تصویری کامل و همه جانبه از بلایایی که بر سر معترضین آوردند و زجرهایی که خانواده هایشان باید متحمل می شدند، ارائه داده است: از بی خبر گذاشتن خانواده هایی که اعضایشان ناپدید شده بودند گرفته تا شکنجه و تجاوز در اوین و کهریزک و کشتارهای دسته جمعی و گورهای بی نشان. درد وغمی جانگداز بر صفحه به صفحه این کتاب سنگینی می کند و کمتر کسی می تواند در حین خواندن آن جلوی سرازیر شدن اشک هایش را بگیرد. برای همین خواندن این کتاب را به کسانی که در خود حالت هایی از افسردگی می بینند، توصیه نمی کنم.

"بهشت زهرا" همچنین تصویری نسبتا جامع از روابط بین انسان ها در ایران به دست می دهد و یکسری مکانیزم هایی را که در روابط افراد عمل میکنند، نشان می دهد: از کمک های مردم به همدیگر گرفته تا رشوه خواری و استفاده از "پارتی" برای حل مشکلات.

در کتاب انگلیسی در مورد افراد، اسامی و کلمات ناشناخته برای خارجیان، در مورد انتخابات 1388، زندانهای رژیم، قتل ندا و غیره توضیح داده شده و لیست بیش از 16 هزار نفر از کشته شدگان توسط رژیم که به کوشش بنیاد برومند تهیه شده، در پایان آمده است.


مقاله یورونیوز فارسی راجع به این کتاب

ویدئویی در یوتیوب راجع به این کتاب (مدت: 8 دقیقه)
 
مطلب ویکی پدیای فارسی راجع به این کتاب (در ویکی پدیا آمده که نویسنده "بهشت زهرا" از ماجرای سهراب اعرابی الهام گرفته است.)
 

فوریه 2012

.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر