یکشنبه، تیر ۱۴، ۱۳۹۴

جایگاه کاندوم در فرهنگ ایرانی



متاسفانه اکثر ایرانیان، چه مرد و چه زن، دیدی منفی نسبت به کاندوم دارند و دوست ندارند از آن استفاده کنند. این دید منفی حتی در اشعار، کاریکاتورها و عکسهای هنری هم بازتاب می یابد و تبلیغ میشود. اشعاری دیده ام که در آن کاندوم به عنوان استعاره ای برای سانسور، خفه کردن صدای انسانها و یا جلوگیری از اندیشیدن به کار رفته. چندی ست عکسی در صفحات ایرانیان "دست به دست" میگردد که سانسور اینترنت توسط رژیم را توسط کاندومی که بین سر سیم مودم و خود دستگاه مودم قرار گرفته به تصویر می کشد.


جدا از اینکه ما از کاندوم خوشمان بیاید یا نیاید و یا از آن استفاده کنیم یا نکنیم، این واقعیتی ست که کاندوم بیش از هر چیز وسیله ای ست برای جلوگیری از بیمارهای خطرناک و کُشنده ی مقاربتی مثل ایدز. در اروپای غربی بعد از دهه ها تبلیغ برای استفاده از کاندوم خوشبختانه در بین نسل جوان این فرهنگ جا افتاده و اکثریت جوانان هیچ مشکلی با کاندوم ندارند و بعضی ها حتی آنچنان به آن عادت کرده اند که اصلا سکس بدون کاندوم به ذهنشان خطور نمیکند.

اگر ما خودمان حاضریم به خاطر سکس بی کاندوم جانمان را به خطر بیندازیم، حداقل سعی کنیم دید ناعاقلانه خود را رواج ندهیم و کاندوم را به عنوان یک چیز منفی در اذهان جا نیندازیم. اینگونه حداقل نسلهای بعدی زندگی سالم تر و کم خطرتری خواهند داشت.


ژوئن 2012

 .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر