شنبه، آذر ۱۴، ۱۳۹۴

جداسازی جنسیتی و مذهبی پناهجویان در آلمان


به تازگی رسانه های آلمان گزارش دادند که در خوابگاه های پناهجویان، مسیحیان مورد اذیت و آزار مسلمانان افراطی قرار می گیرند. برای نمونه در گزارشی از تلویزیون "ان.ت.فاو" یک پناهجوی مسیحی ایرانی از اذیت و آزارهایی سخن می گوید که باعث خودکشی او شده بود. این مسئله باعث شده که برخی ها خواهان جداسازی خوابگاه های پناهجویان بر اساس تعلق مذهبی شان شوند. یعنی مسیحیان پناهجو در خوابگاه هایی جداگانه و مسلمانان در خوابگاه هایی جداگانه اسکان داده شوند.

به نظر من چنین کاری نه تنها اشتباه، بلکه خطرناک و به معنای تسلیم در برابر اسلامگرایان افراطی ست. به جای این کار، باید در خوابگاه های پناهجویان نیز با هر گونه افراط گری و خشونت مقابله شود. اینکه مسیحیان خوابگاه هایی جداگانه داشته باشند، شاید به نفع آنان باشد، ولی تکلیف آن گروه از انسان هایی که توسط ادارات آلمانی "مسلمان" دانسته می شوند، ولی به اسلام چندان اعتقادی ندارند، چه می شود؟ تکلیف مسلمانانی که دیدی انتقادی نسبت به اسلام دارند، چه می شود؟ با این وضع اینها همچنان در خوابگاه ها مورد خشونت اسلامگرایان افراطی قرار خواهند گرفت.

چندی پیش در رسانه های آلمان همچنین صحبت از این بود که بسیاری زنان تنهای پناهجو در خوابگاه های پناهجویان مورد سواستفاده و خشونت جنسی مردان پناهجو قرار گرفته اند. پس از آن بسیاری سازمان ها خواهان این شدند که زنان و دخترانِ تنها، در خوابگاه های جداگانه اسکان داده شوند. در این رابطه به گونه ای صحبت می شود که انگار در چنین مواردی تجاوز پدیده ای آنچنان عادی ست که فقط از طریق جداسازی جنسیتی میتوان جلوی آن را گرفت.

بسیار تاسف آور است که خیلی ها به جای برخورد اساسی با اینگونه معضلات خواهان جداسازی های جنسیتی، مذهبی و قومی در خاک آلمان می شوند. آیا پناهجویان در آلمان موظف به رعایت قوانین این کشور نیستند؟ آیا در خوابگاه های پناهجویان نیز نباید قوانین آلمان حاکم باشد؟

 .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر