یکشنبه، تیر ۰۶، ۱۳۹۵

سرقت سینمایی، پدیده ای رایج در ایران


چند روز پیش در اینترنت فیلم سینمایی "What a Way to Go" را دیدم. این فیلم کمدی در سال ۱۹۶۴ در آمریکا ساخته شده و شرلی مکلین، پل نیومن، رابرت میچم و دین مارتین در آن بازی می کنند. هنوز چند دقیقه از شروع فیلم نگذشته بود که متوجه شدم فیلم ایرانی "عروس خوش قدم" از روی آن کپی شده. "عروس خوش قدم" در سال ۱۳۸۵ به کارگردانی کاظم راست گفتار ساخته شده و ماهایا پطروسیان، امین حیایی، محمدرضا شریفی نیا و فرهاد آئیش جزو بازیگران آن هستند.

پی بردن به این دزدی سینمایی هر چند باعث عصبانیت من شد، ولی برایم تازگی نداشت، چرا که قبلا هم با چنین مواردی برخورد کرده بودم. برای نمونه از روی فیلم آمریکایی "معتاد عشق" (Addicted to Love) نیز فیلمی ایرانی ساخته اند به اسم "کلاغ پر"، که مهناز افشار و محمدرضا گلزار در آن بازی می کنند.

امروز داشتم در اینترنت دنبال اطلاعاتی می گشتم و دیدم در ویکی پدیای فارسی آمده که فیلم های ایرانی "دو  خواهر" و "تو و من" که محمدرضا گلزار در آن بازی میکند، هر دو از فیلم هایی آمریکایی دزدی شده اند. در ویکی پدیا آمده:

"فیلم دو خواهر، تقلیدی محض از فیلم هالیوودی Two Much (دو تا هم زیاده) است... کپی برداری این فیلم نه تنها در داستان اصلی، بلکه در لوکیشن‌ها هم دیده می‌شود".

در رابطه با فیلم "تو و من" نوشته شده: "این فیلم تقلیدی از فیلم آمریکایی خواستگاری است." (The Proposal)
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر