سه‌شنبه، تیر ۱۷، ۱۳۹۹

درنگ – نامه های یک رَواقی (10، توضیحات)

اطلاعاتی درباره سِنِکا (نویسنده ی کتاب "نامه های یک رواقی") و مکتب فلسفی رواقی-گری به نقل از مقدمه ی کتاب:

مورخان، تاریخ تولد سِنِکا را بین سالهای 8 قبل از میلاد و 4 بعد از میلاد می دانند. سِنِکا از سنین جوانی جزو دست اندرکاران سیاسی امپراطوری روم بود و سالها از مشاورین پُرنفوذ نرون بود. او چندین بار توسط امپراطورهای گوناگون به حکم اعدام محکوم شده بود، ولی با پادرمیانیِ برخی ها توانسته بود از اعدام نجات پیدا کند. در آخر، در سال 65 میلادی سِنِکا به اتهام توطئه علیه نرون به خودکشی محکوم شد. در آن زمان این یک نوع اعدام در دستگاه دربار بود، و محکوم باید خودش خودش را می کُشت. در پایان کتاب بخشی از گزارشِ یک شاهد درباره مراسم خودکشی سِنِکا نقل شده، که بسیار وحشتناک است و خواندن همان دو صفحه ی سانسورشده هم، حال آدم را بسیار بد میکند. برای همین از ترجمه ی آن یا حتی خلاصه ای از آن صرفنظر کردم. 
. . .
مکتب فلسفی رواقی-گری قرن ها در یونان و روم بسیار پُرنفوذ بود. این مکتب در قرن سوم پیش از میلاد توسط "زِنون" پایه گذاری شده بود. این مکتب همه ی دنیا را یک اجتماع بزرگ واحد میداند که در آن همه با هم برادرند. رواقی-گران به سرنوشت اعتقاد دارند  و بر این باورند که (1) انسان باید زندگی اش را با "قوانین طبیعت" تطبیق دهد، و (2) بدون گلایه و شِکوه سرنوشت اش را بپذیرد. آنها معتقدند که جاه طلبی، ثروت و حرص و آز بزرگترین موانع در راه رسیدن انسان به آرامش و آسایش هستند. "زندگی در مطابقت با قوانین طبیعت"، از نظر آنها نه تنها یعنی زیر سوال بردن رسم و رسوم و یادگیری اینکه چگونه بتوان با حداقل امکانات زندگی کرد، بلکه همچنین یعنی تلاش در جهت اینکه عقلِ مان را که هدیه ای ست که از بَدوِ تولد به ما بخشیده شده و ما را از حیوانات متفاوت می کند، تکامل دهیم.
. . .
افکار سِنِکا که در نامه هایش در این کتاب مطرح شده، نشاندهنده ی این است که او از زمان خود بسیار جلوتر بود، مثلا در رابطه با رفتار با برده ها. او به برابری و برادریِ همه انسانها از هر نژاد و طبقه و رتبه اعتقاد داشت.

. . .

رواقی-گری به انگلیسی:
Stoicism

نام نویسنده و کتاب به انگلیسی (و لاتین):
Seneca – Letters from a Stoic (Epistulae Morales ad Lucilium)

ناشر و سال انتشار:
Penguin Classics, 2004
. . .

(سه شنبه، 07 جولای 2020)

. . .

بخش 1 تا 6، همراه با توضیحات:
https://azadehsepehri.blogspot.com/2020/05/6-1.html

بخش 7 تا 9:

https://azadehsepehri.blogspot.com/2020/07/7-9.html

.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر