یکشنبه، آبان ۰۹، ۱۴۰۰

ای موز، چه کارها که برای رسیدن به تو نمی کنند!

دولت ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد که قصد دارد هفت پناهجوی سوری را به دلیل انتشار عکسهایی «تنش برانگیز» که در حال خوردن موز از خود گرفته بودند، از ترکیه اخراج کند و به سوریه بازگرداند.


پس از انتشار ویدئویی از مردی تُرک که گلایه داشت بخاطر شرایط بد اقتصادی دیگر قادر به خرید موز نیست "در حالی که پناهجویان سوری در ترکیه کیلویی موز میخرند"، سوریه ای ها در بسیاری کشورهای دنیا دست به اعتراض زدند و کمپینی تصویری را در «تیک تاک» براه انداختند که در آن عکسهای تمسخرآمیزی را از خود در حال خوردن موز منتشر کردند. «واشنگتن پُست» می گوید ویدئویی که از سخنان آن مرد تُرک منتشر شده بود، به این شایعه دامن میزد که در حالی که شهروندان ترکیه از مشکلات اقتصادی رنج می برند، پول مالیاتی که تُرکها به دولت می پردازند خرج پناهجویان سوری شده و آنان در رفاه زندگی میکنند. 

دولت ترکیه دلیل اخراج هفت پناهجوی سوری را که در کمپین تصویری «تیک تاک» شرکت کرده بودند، توهین به ملت تُرکیه و ترویج خصومت و نفرت نسبت به مردم تُرکیه اعلام کرده است. 

در حال حاضر چهار میلیون پناهجو در ترکیه زندگی می کنند، که 3.6 میلیون آنان سوریه ای هستند. در ماههای اخیر، با رو به وخامت گذاشتن اوضاع اقتصادی ترکیه و سقوط شدید ارزش واحد پول ترکیه، خصومت و دشمنی با پناهجویان شدیدا افزایش یافته است. در ماه اگوست، یعنی حدود دو ماه پیش، پلیس ترکیه 76 نفر را به جرم حمله دسته جمعی به محله ای در آنکارا که عمدتا سوریه ای ها در آن زندگی میکنند و صاحب مغازه هستند، دستگیر کرد. حمله کنندگان در حالی که علیه سوریه ای ها شعار میدادند، مغازه ها و ماشین های آنان را تخریب کرده بودند. 

طبق اطلاعات منتشر شده توسط «مرکز تحقیقات سیاستهای اقتصادی» 45 درصد پناهجویان سوری در ترکیه در فقر به سر میبرند و 14 درصد آنان در فقر مطلق. حدود نیمی از پناهجویان سوری در ترکیه فقط مبلغی حدود 12 دلار در ماه دریافت میکنند. 

طبق گزارشی که مرکز تحقیقات مهاجرت و انتگراسیون دانشگاه آلمان و ترکیه در سال 2019 منتشر کرده، 72% ترکیه ای ها معتقدند پناهجویان سوری به ساختارهای اجتماعی-فرهنگی ترکیه صدمه میزنند و 74% معتقدند که پناهجویان باعث کاهش یا حذف خدمات اجتماعی به شهروندان تُرک خواهند شد.


مطلب بالا خلاصه ای ست از این دو مطلب به زبان انگلیسی که در «واشنگتن پُست» و «اینسایدر» منتشر شده اند:

https://www.washingtonpost.com/world/2021/10/30/turkey-banana-syria-refugee-deportation

https://www.insider.com/turkey-plans-deport-syrians-provocative-banana-eating-tiktoks-2021-10


گزارشی از بی بی سی فارسی در این رابطه:

https://www.bbc.com/persian/world-59073551


31 اکتبر 2021 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر