سه‌شنبه، اردیبهشت ۲۷، ۱۴۰۱

پیام صربستان در مراسم "یوروویژن 2022" چه بود؟


پیام صربستان در مراسم "یوروویژن 2022" چه بود؟ آیا بهتر نبود بجای آن ترانه و نمایشی که به همراه آن به اجرا گذاشته بودند، چند هنرمند روی صحنه فقط جفتک میزدند و عرعر میکردند (حالا چه همراه موزیک، چه بدون موزیک)؟ و همراه آن نمایشی ارائه میدادند که تعبیر هنری اش این میشد که هیچ کشوری زبانِ ما را نمیفهمد و از هنر هم چیزی حالیشان نیست، و با این نمایش داریم به همه ی شما میگوییم که همه تان الاغید و به غیر از عرعر زبانِ دیگری نمی فهمید. 

هر فردی که زیاد از سیاست چیزی نداند، فقط یک برداشت میتواند از آن نمایشِ موسیقیاییِ کثیف صربستان در مراسم "یوروویژن 2022" بکند. بویژه در وسط جنگی فجیع که در یکی از کشورهای همسایه و تقریباً "همزبان" و "هم-فرهنگ" شان، اوکراین، که تا همین چندی پیش با هم در یک پیمانِ نظامیِ ایدئولوژیک (پیمانِ ورشو) قرار داشتند، درگرفته است. تنها تفسیرِ ممکن از آن نمایشِ هنری این است که زنها هستند که همه ی جنگها را برمی افروزند و بعد رهبری میکنند و مردان فقط عروسکهایِ گوش-به-فرمانِ آنان هستند. در کنار این پیام کلی، پیام هنریِ دیگر آن نمایش این بود که همه ی کارکنانِ خدمات پزشکی را، از بیمارستانها گرفته تا مطب دکتر و غیره، به عنوانِ قاتلهای روانی جلوه دهد که قصد دارند بدنِ بیمار خودشان و مردم را نجات دهند بجای اینکه به فکر درمانِ مشکلاتِ روحیِ خودشان و مردم باشند، که البته همه ی مشکلاتِ روحی و روانیِ مردم دنیا هم به دلیلِ وجود زنان است که بر خلاف ظاهرشان روانی هایی قاتل و بسیار قدرتمند هستند. 

از آنجا که شاید این نوشته، خیلی سیاسی به نظر برسد، خواستم در پایان اضافه کنم که با توجه به تقاضای اخیر سوئد و فنلاند برای عضویت در "ناتو"، خیلی برایم جالب است که ببینم آیا پس از عضویت و فرستاده شدن به کشورهایی مانند افغانستان، آیا کشور همسایه شان نروژ باز هم خایه میکند که چنان نمایش هنریِ زن-ستیز و حیوانی یی از خود در هیچکجا ارائه دهد؟! 

با احترام، 

16 ماه می 2022، آلمان. 


(تاریخ انتشار در این وبلاگ: 17 می 2022) 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر