جمعه، اردیبهشت ۲۶، ۱۳۹۹

حمله پاسداران به یک خوابگاه دانشجویی در آلمان در سال 1982

نشریه آلمانی-زبان "یودیشه روندشاو" مطلبی را در رابطه با فعالیت های دستگاههای امنیتی جمهوری اسلامی در آلمان منتشر کرده و در آن دولت آلمان را مورد انتقاد قرار داده که چرا چنین فعالیت هایی را تحمل می کند. در این مطلب به طور مفصل به حمله ای پرداخته شده که در سال 1982 توسط دویست پاسدار به یک خوابگاه دانشجویی در شهر ماینتس آلمان انجام گرفته بود و منجر به کشته شدن یک دختر دانشجوی آلمانی شد. یکی از حمله کنندگان، کاظم دارابی بود که پس از آن اجازه اقامت در آلمان هم گرفت و در سال 1992 در ترور میکونوس در برلین شرکت داشت. 

در مقاله به این اشاره شده که دستگاههای امنیتی رژیم در خارج از ایران فقط علیه مخالفان ایرانی خود فعال نیستند، بلکه برای نمونه افراد و سازمانهای غیرایرانی ای هم که رابطه خوبی با اسراییل دارند، در مرکز توجه و در خطر عملیات تهاجمی و تروریستی آن قرار دارند. این موضوع توسط سازمان امنیت داخلی آلمان هم مورد تایید قرار گرفته و گزارش سال 2018 آن به این مسئله پرداخته است. بخشی از آن گزارش در مقاله نقل شده است.

بخش بزرگی از مقاله به حمله ی مذکور می پردازد که در اینجا خلاصه ای از آن نقل می شود. در روز 24 آوریل 1982 حدود دویست پاسدار به یک خوابگاه دانشجویی در شهر ماینتس آلمان (اسم دقیق خوابگاه در مقاله آورده شده) حمله کردند تا ایرانیان ضدرژیم را که در آنجا زندگی میکردند، مورد ضرب و شتم قرار دهند. آنها مسلح به چاقو، چماق، زنجیر و کابل بودند و همه با هم "الله اکبر" فریاد میکردند. تعدادی از ایرانیان ضد رژیم در خوابگاه به شدت مجروح شدند و پاسپورتهای آنها دزیده شد. یک دختر دانشجوی آلمانی روز بعد به دلیل جراحت های ناشی از این حمله، در بیمارستان درگذشت.

از 86 مهاجمی که دستگیر شدند، 83 نفر آن ایرانی بودند، دو نفر ترک، و یک نفر افغانی. حکم دادگاه این بود که مهاجمین به کشور خودشان بازگردانده شوند، ولی به دلیل فشارهای جمهوری اسلامی بر دولت آلمان برخی از آنان مانند کاظم دارابی فقط حبس تعلیقی گرفتند و موفق شدند اجازه اقامت در آلمان بگیرند. بعد از شرکت در ترور میکونوس کاظم دارابی محکوم به حبس ابد شد، ولی جمهوری اسلامی موفق شد مقامات آلمانی را قانع کند که او را پس از 15 سال زندان آزاد کنند و به ایران بازگردانند.

جمعه، 15 مه 2020

نام نشریه:
Jüdische Rundschau
...
...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر