شنبه، اردیبهشت ۲۷، ۱۳۹۹

توبه نامه ی اجباری سلمان رشدی

در گفتگویی جدید با نشریه ی انگلیسی-زبان "اسپکتیتر" سلمان رشدی می گوید که در سال 1990، دو سال بعد از فتوای خمینی برای قتل او بخاطر کتاب "آیه های شیطانی"، او را برای یک ملاقات به یک مرکز پلیس در لندن بردند. این ملاقات را یک دندانپزشک پولدار و مسلمان که در "هارلی استریت" کار میکرد، برنامه ریزی کرده بود. آن دندانپزشک خودش را به عنوان یک مسلمان معتدل معرفی کرده بود که قادر است نقش یک واسطه را برای آشتی دادن رهبران اسلامی با سلمان رشدی بازی کند. سلمان رشدی که آتئیست (بی دین و بی-خدا) است، می گوید بدون اینکه بفهمد چگونه چنین اتفاقی افتاد، در آن ملاقات حاضر شده بود مدرکی را امضا کند که در آن باید تصدیق میکرد که مسلمان است و به اسلام اعتقاد دارد.

او می گوید که آن روز بدترین روز زندگی اش بوده. "یادم میاد که وقتی از آن جلسه بیرون آمدم، به خواهرم تلفن زدم و بهش گفتم من نمیدونم چه کار کردم، و خواهرم گفت عقلت رو کاملا از دست دادی؟! در آن لحظه بود که حس کردم سقوط کرده ام."

آن ملاقات باعث آزادی سلمان رشدی نشد و او باید حدود یک دهه مخفی زندگی میکرد و 24 ساعته تحت محافظت پلیس بود. رشدی می گوید که فتوای خمینی و جنجال های بعد از آن تاثیری منفی روی رابطه اش با کسانی گذاشته که با کتابهایش آشنایی ندارند. ولی حداقل الان امنیت دارد. "الان 20 سال می شود که دیگر به هیچگونه محافظت احتیاج ندارم. هر جا دلم می خواهد، می روم. آن فتوا فقط وقتی روی زندگی ام تاثیر منفی می گذارد که با خبرنگاران حرف میزنم."

نام نشریه:
The Spectator

شنبه، 16 مه 2020
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر