یکشنبه، خرداد ۳۰، ۱۴۰۰

به بهانه‌ی کتک خوردن فرخ نگهدار جلوی سفارت ج.ا. در لندن

بنا به گزارشاتی که توسط افراد در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است، فرخ نگهدار بعد از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز جمعه در مقابل سفارت لندن مورد حمله‌ی معترضین و ضرب و شتم از سوی آنان قرار گرفته است.

بسیاری از همرزمان سابق وی بطور غیر مستقیم خوشنودی خود را از این موضوع نشان دادند، چرا که در زمانی که آنان همگی سرسختانه به سیاست تحریم انتخابات اخیر روی آورده بودند، آقای نگهدار از مدافعین سرسخت شرکت در انتخابات بود و به مدافعین تحریم شدیدا حمله میکرد.

بسیاری از افرادی که از کتک خوردن فرخ نگهدار خوشحال شده‌اند، همانهایی هستند که در بیست سال اخیر حتی به هم زدن جلساتی را که دست اندرکاران رژیم جمهوری اسلامی در آن شرکت داشتند، کاری وحشیانه و دیکتاتورمآبانه می دانستند و محکوم میکردند. از «کنفرانس برلین» با حضور چهره‌های سرشناس رژیم مانند جلایی‌پور گرفته تا بسیاری جلسات دیگر. بسیاری از آنان خودشان در برخی انتخابات پیشین، مانند دوره‌ی کاندیداتوری خاتمی یا موسوی و کروبی و روحانی از شرکت در انتخابات طرفداری می‌کردند.

در سیاست بین دو چیز باید تفکیک کرد: ایدئولوژی یا نظر سیاسی و شیوه‌ی مبارزاتی. نظر سیاسی را بسیار راحت‌تر می‌توان تغییر داد تا شیوه‌ی مبارزاتی را. همانطور که شاهد بوده‌ایم، بسیاری جریانات اپوزیسیون در فلان انتخابات طرفدار شرکت بوده‌اند، و در انتخاباتی دیگر طرفدار تحریم. ولی ما هرگز ندیده‌ایم که جریانی به مدت چند ماه یا چند سال از مبارزه‌ی خشونت‌آمیز دفاع کند، چند ماه یا چند سال طرفدار مبارزه‌ی مسالمت‌آمیز باشد، بعد دوباره چند ماه یا چند سال به مبارزه‌ی خشونت‌آمیز روی بیاورد، بعد دوباره آن را محکوم کند و الاخر.

با قاطعیت می‌توان گفت که تقریبا همه‌ی افراد نیروهای اپوزیسیون ایرانی از نظر بلوغ عقلی در دوران نوجوانی خود باقی مانده‌اند و هنوز درکی واقعی از دنیای سیاست ندارند. حتی واقعه‌ی بزرگی مانند انقلاب هنوز هم برای اینها به مانند یک بازی و درگیری هیجان‌انگیز می‌ماند. اینها با پدیده‌هایی که مختص سنین بزرگسالی‌اند، مانند مسئولیت، آینده‌نگری، سنجش و ثبات در رفتار و کردار و اعمال بیگانه‌اند.

دوستان عزیز خوشحال و خرسند، شما که همگی اینقدر از برابری حق و حقوق حرف می‌زنید، پس در انتخابات بعدی که دوباره طرفدار شرکت در آن شدید، تعجب و گله نکنید اگر کِشیده و لگد نوش جان کردید، وقتی که امروز با خوشحالی یا بی‌تفاوت از کنار کتک خوردن رفیق دیروز و فردای خود می‌گذرید. شما می‌توانید هر هفته یا ماه یا سال جبهه‌ی سیاسی خود را عوض کنید، ولی نمی‌توانید به این سادگی شیوه‌ی مبارزاتی‌تان را هم هر وقت میل‌تان کشید، تغییر دهید. باور کنید! دیگران مسخره‌ی شما نیستند! چرت و پرت‌هایی از این دست را هم که «ما کسانی را که در انتخابات شرکت کردند، نخواهیم بخشید و به محاکمه خواهیم کشید»، بگذارید کنار! گذشته‌ی دور و نزدیک خود را به یاد بیاورید و حداقل به خودتان رحم کنید! عقل واقعا چیز بدی نیست! خواهشا کمی عاقل‌تر شوید! ممنون ...

20 ژوئن 2021


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر