دوشنبه، آبان ۲۴، ۱۴۰۰

دخالت در دخول دیگران

این واقعیتی ست که ارتباطات دوروبری های ما می تواند اثراتی بر زندگی ما بگذارد. حتی اثری مانند اینکه اگر یک دوستمان را با یک دوستش در خیابان ببینیم، نمی توانیم خیلی مسائلی را که ممکن بود درباره ش صحبت کنیم، جلوی دوستش بیان کنیم. یا اینکه مجبوریم با دوست او هم سلام علیک کنیم، هر چند که شاید از او بَدمان بیاید. 

جالب است که در فرهنگ ایرانی فکر می کنند هر چیزی که به آنان به نوعی "مرتبط" باشد، پس به آنان "مربوط" هم هست. حالا اینکه چرا این دو کلمه را به عنوان مترادف استفاده می کنند، به من مرتبط هست، ولی در حال حاضر بدلیل عدم حوصله چندان مربوط نیست. 

درباره تیتر این نوشته: 

ریشه ی کلمات دخالت و دخول در زبان عربی "دخل" است. معلوم نیست کدام یک از این دو کلمه پول-آور است که کلمه ی "دخل" را هم دارند و داریم. والله تا جایی که ما شنیده ایم، دخول که خیلی وقتها می تواند نه تنها باعث ورشکستگی مالی و اقتصادی شود، که حتی میتواند منجر به نابودی شود. چه در زمینه ی شخصی که یکی از طرفین پولهای دیگری را بالا بکشد یا بدزدد یا به طرف مقابل ایدز بدهد، چه در عرصه ی سیاست که خیلی وقتها حتی دخالت را هم بدجور مجازات میکنند، چه برسد به دخول! در عرصه ی شخصی، دخالت از سه حالت خارج نیست: یا دخل طرف در می آید، یا دخل خود آدم، یا دخل هر دو. حالا اینکه آیا در این نوع دخل هم پولی نهفته یا نه، معلوم نیست. با این وجود سوالی که همیشه به قوت خود باقی ست، این است که دخیل بشویم یا دخیل ببندیم؟! 


دوشنبه، 15 نوامبر 2021 

۱ نظر: