دوشنبه، مرداد ۱۰، ۱۴۰۱

اخبار مهم جهان در چند روز گذشته


ازسرگیری روابط ونزوئلا و کلمبیا 

ونزوئلا و کلمبیا قصد دارند به زودی روابط دیپلماتیک خود را به طور کامل از سر بگیرند. این خبر را وزیر امور خارجه کلمبیا در دیدار با همتای ونزوئلایی خود اعلام کرد. گوستاوو پترو، رئیس جمهوری منتخب کلمبیا در ماه آینده کار خود را آغاز خواهد کرد. آقای پترو که در هفتم آگوست به قدرت می‌رسد اولین رئیس جمهور چپگرای کلمبیا است. این دو کشور همسایه بعد از سه سال روابط خود را از سرخواهند گرفت"، (بی بی سی نیوز فارسی، 29 جولای 2022). 


افزایش احکام و اجرای اعدام در ایران 

"یک سازمان ناظر بر وضعیت حقوق بشر ایران می‌گوید تنها در هفته‌ گذشته 32نفر در ایران اعدام شدند. سه نفر از اعدامیان زنانی بودند که به جرم کشتن شوهرانشان محاکمه شده بودند"، (بی بی سی نیوز فارسی، 29 جولای 2022). 


سیل در بیش از 60 شهر ایران 

"رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر اعلام کرد در مجموع 62شهر در هفده استان ایران دچار سیل و آبگرفتگی شده اند. سازمان هواشناسی همچنان در بسیاری از استان‌های ایران وضعیت 'هشدار قرمز' اعلام کرده است"، (بی بی سی نیوز فارسی، 29 جولای 2022). 


شکایت علیه ولیعهد عربستان سعودی به قضات فرانسه 

"دو گروه حقوق بشری همزمان با سفر رسمی ولیعهد عربستان سعودی به فرانسه شکایتی قانونی به دادگاه پاریس ارائه کردند. در شکایت 42صفحه‌ای آن‌ها استدلال شده که ولیعهد عربستان سعودی در شکنجه و قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی، در سال 2018 مشارکت داشته است. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز پنجشنبه برای دیدار و مذاکره با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، به فرانسه سفر کرده است"، (بی بی سی نیوز فارسی، 28 جولای 2022). 


یکم اگوست 2022 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر