دوشنبه، بهمن ۱۷، ۱۴۰۱

انقلابگرایان مخالف انتخابات هستند


برای شناخت و سنجش هر نیروی سیاسی اول از همه باید به ایدئولوژی آن نگاه کرد. برای نمونه مخالفت نیروهای چپ با هر اقدامی که بخواهد مردم را برای یک انتخابات واقعی به صحنه بکشاند، کاملاً در راستای ایدئولوژی چپ است. هدف اصلی ایدئولوژی چپ، سرنگونی قهرآمیز نظامهای غیرکمونیستی و برپایی کمونیسم و دیکتاتوری چپ است. واقعیت این است که چنین هدفی – هم انقلاب کمونیستی و هم حفظ نظام کمونیسم بعد از انقلاب – در هیچ زمان و مکانی بدون بکارگیری خشونت وسیع علیه مردم ممکن نیست. و مسلم است که پدیده ای لیبرال مانند انتخابات همواره با ضدیت و مخالفت (آشکار یا پنهان) نیروهای چپ انقلابی روبرو بوده است. 

چند روز پیش در صفحه فیسبوک یکی از فعالان چپ در بخش کامنتها بحثی درگرفته بود بین مخالفان رضا پهلوی. کاربری در کامنت خود نوشته بود "صدها هزار نفر از رضا پهلوی طرفداری میکنند". بقیه کاربران همه به او حمله-ور شده بودند که نه، این یک دروغ است. همان کاربر دوباره نوشته بود که ای بابا، صدها هزار نفر تاکنون طومار پشتیبانی از رضا پهلوی را امضا کرده اند، این را که نمیشود انکار کرد. بقیه نوشته بودند که چرا، میشود! کسانی که به رضا پهلوی رای یا "وکالت" داده اند، اصلا نمیدانند این شخص چکاره است و اهداف سیاسی اش چیست و معنای سیاسی رای خودشان را نمی شناسند، برای همین رأی شان واقعی نیست و به حساب نمی آید! 

این گفتگوی کوتاه که بین عده ای از فعالان سرشناس و باسابقه ی چپ درگرفته بود، به وضوح نشان میدهد که در ایدئولوژی چپ رأی مردم جایی ندارد، و چپ اصلاً مردم را در آن جایگاهی نمی بیند که بخواهند خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند، چه از طریق انتخابات و چه از طریق قوانینی که به مردم چنین اجازه ای بدهند. 

همچنین کاملاً مشخص است که ادعای تمایل به اتحاد همه نیروهای اپوزیسیون با یکدیگر، و تمایل به اتحاد با نیروهای لیبرال حول رضا پهلوی، که در سالهای اخیر همواره از سوی نیروهای چپ بیان شده است (بر خلاف مجاهدین که هیچگاه اعلام نکرده اند که خواهان اتحاد با سایر نیروها هستند)، یک دروغ بزرگ از سوی چپ است و آشکاراً در ضدیت با اهداف و رفتارهای این نیروها قرار دارد، و هدفی جز به هدر دادن انرژی و دستاوردهای سایر نیروهای سیاسی ندارد. 


(28  ژانویه 2023، آلمان) 

تاریخ انتشار در این وبلاگ: 06 فوریه 2023 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر