دوشنبه، بهمن ۱۷، ۱۴۰۱

کشتار یهودستیزان بعد از انقلاب اکتبر در شوروی


وبسایت نشریه آلمانی-زبان "یودیشه آلگماینه" مقاله ای درباره یهودستیزی در دوران استالین در شوروی منتشر کرده که اطلاعات جالبی دارد و ادعای نویسنده مبنی بر یهودستیزی شوروی را بطور غیرمستقیم زیر سوال میبرد. 

اینکه آیا میتوان دستگیری و کشتن یهودیانی را که توسط نظامهای دیکتاتوری کمونیستی متهم به جاسوسی برای آمریکا یا رواج "صهیونیسم" میشدند ناشی از یهودستیزی دانست، سوالی ست که مطرح نمیشود. البته با توجه به جنایات نازیسم و یهودستیزی هنوز-رایج در بسیاری فرهنگها، درست هم هست که چنین سوالی و بحثی مطرح نباشد. ولی این به این معنی نیست که هر ادعای تاریخی را بدون اسناد کافی بپذیریم. 

در مقاله نامبرده اطلاعات جالبی انتشار یافته که برای خیلی ها تازگی دارد. مثلا اینکه بعد از انقلاب اکتبر در شوروی جنگی جدی علیه یهودستیزی جریان داشت. که میتوان دلیل آن را اول از همه در ضدیت و جنگ بلشویکها با مذهب دانست و اینکه سرچشمه ی یهودی-ستیزی در کشورهای اروپایی کلیسا و نهادهای مذهبی وابسته به آن بوده اند. در مقاله آمده که بعدتر بدلیل ضدیت با نازیسم آلمان، این روند ادامه یافت. در سال 1931 استالین در مصاحبه ای با یک خبرگزاری یهودی آمریکایی گفته بود که "یهودی-ستیزی شکلی بسیار افراطی از نژادپرستی" و "خطرناکترین بقایای دوران آدمخواری" است. او همچنین گفته بود که اتحاد جماهیر شوروی یهودی-ستیزی را تحمل نمیکند و کسانی که بطور فعال به ترویج یهودی-ستیزی میپردازند با مجازات اعدام روبرو خواهند شد. 

از اطلاعات جالب دیگر که در لابلای متن آمده، اینکه: در شوروی سابق در دوران استالین نشریه ای بزبان یهودیان اروپا "ییدیش" منتشر میشد؛ تروتسکی از خانواده ای یهودی بود؛ و استالین در رقابت با انگلیس در موضوع یهودیان و فلسطین و در ضدیت با نازیسم آلمان، در سال 1927 منطقه ی خودمختار یهودیان به اسم "بیروبیجان" را در شرق شوروی برپا کرد که هنوز هم وجود دارد. 

مقاله ی جالبی ست، همچنین برای بیشتر آشنا شدن با تاریخچه نظامهای گوناگون و رفتارها و روانشناسی آنان. عنوان مقاله: «آخرین پارانویای استالین»، تاریخ انتشار: 22ژانویه2023. 

نام مقاله به آلمانی: 

Stalins letzte Paranoia

لینک مقاله:  

https://www.juedische-allgemeine.de/juedische-welt/stalins-letzte-paranoia/

  

(22 ژانویه 2023) 

تاریخ انتشار در این وبلاگ: 06 فوریه 2023 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر