چهارشنبه، فروردین ۱۶، ۱۴۰۲

آیا سوزاندن کتاب به عنوان اقدامی اعتراضی درست است؟


بنا به خبری که امروز، سه شنبه 04 آوریل 2023، در رسانه های غربی از جمله یورونیوز فارسی، منتشر شده است، "دادگاه سوئد تصمیم پلیس این کشور در ممانعت از قرآن‌سوزی را لغو کرد. دادگاهی در سوئد تصمیم پلیس این کشور اسکاندیناوی در ممنوعیت دو تظاهراتی که قرار بود طی آن قرآن‌سوزی انجام شود را لغو و اعلام کرد که احتمال وجود نگرانی‌های امنیتی برای محدود کردن حق تظاهرات کافی نیست. به گفته قاضی دادگاه، مقام‌های پلیس سوئد دلایل کافی برای تصمیم خود در ممانعت از تظاهرات برنامه‌ریزی شده در نزدیکی سفارتخانه‌های ترکیه و عراق در استکهلم ارائه نکرده‌اند" (صفحه رسمی یورونیوز فارسی در فیسبوک، 04 آوریل 2023). 

بعد از خواندن این خبر سعی کردم با جستجویی در گوگل اطلاعاتی درباره قوانین مربوط به سوزاندن کتاب به عنوان یک اقدام اعتراضی در کشورهای گوناگون پیدا کنم. ولی حتی یک مطلب هم در این مورد در اینترنت پیدا نمیشود. شاید فقط امروز اینطور باشد، و هفته دیگر نه. به هر صورت، خیلی عجیب است که در رابطه با موضوعی چنین مهم که مدتهاست در صدر خبرهاست و حتی یکی از دلایلی بود که ترکیه برای مدتی هر چند کوتاه مانع پیوستن سوئد به ناتو شد، حتی یک مطلب هم در اینترنت و حتی در ویکی پدیا نیست. 

به هر صورت. من شخصاً شدیداً مخالف سوزاندن کتاب به عنوان اقدامی اعتراضی هستم. امیدوارم اینگونه برداشت نکنید که پس یعنی موافق سوزاندن کتاب برای از بین بردن یک اثر هستم. (به هر صورت افراد و جریانات بَدخواه و حتی بَدی-طلب کم نیستند و برای ترور شخصیت به هر اقدامی دست میزنند.) همچنین امیدوارم چنین توهمی نداشته باشید که برای دفاع از عقاید خودم (یا اهداف خودم، هر طور مایلید!) حاضرم حداقل بطور موقت (یا به خاطر استفاده از فرصتهای جدید، هر طور مایلید!) با اسلامگرایان همصدا شوم! 

(به هر صورت. میتوانید قرآن را یا هر کتاب دیگر را که دوست دارید، بطور شخصی و مخفیانه تا ته در کونتان کنید! هر طور مایلید!) 


آلمان، 04 آوریل 2023 

تاریخ انتشار در این وبلاگ: 05 آوریل 2023 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر