دوشنبه، اسفند ۱۰، ۱۳۹۴

اعتصاب هلندی ها در حمایت از یهودیان در سال 1941


75 سال پیش، در روز 25 فوریه 1941، زمانی که هلند تحت اشغال آلمان نازی بود، در شهر آمستردام پایتخت هلند سیصدهزار نفر دست به اعتصاب زدند تا به این وسیله اعتراض خود را به کشتار یهودیان ابراز کنند. این اعتصاب به دعوت حزب کمونیست هلند انجام گرفته بود که در آن زمان غیرقانونی بود و فعالیت زیرزمینی داشت. در روز اعتصاب قطارها ایستاده بودند، ادارات و مغازه ها بسته بودند و مدارس خالی از دانش آموز شده بودند. مردم همچنین به خیابانها ریخته بودند تا اعتراض خود را علیه حکومت نازی آلمان به نمایش بگذارند.

روز بعد، یعنی 26 فوریه، یکسری شهرهای دیگر هلند، از جمله اوترخت و هارلم نیز به اعتصاب کنندگان پیوستند. در این روز ولی آلمانی ها به سرکوب اعتصاب ها دست زدند و در درگیری ها 9 نفر کشته شدند.

تا قبل از این واقعه هیچگاه در هیچ کشوری اعتصابی در حمایت از یهودیان و در اعتراض به کشتار یهودیان توسط نازی ها انجام نگرفته بود. آلمانی ها بسیاری از کارکنان شهرداری آمستردام و دیگر شهرهای هلند را از کار اخراج کردند و شهردار هلند را مجبور کردند از کار خود کناره گیری کند. بسیاری از اعتصاب کنندگان دستگیر شدند و شهر آمستردام به پرداخت جریمه ای 15 میلیون گیلدری محکوم شد.

شهر آمستردام هر ساله در سالگرد این واقعه مراسم یادبودی برگزار می کند.


 .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر