سه‌شنبه، اسفند ۱۱، ۱۳۹۴

پاکستان: حق کشتن زنان به دلایل ناموسی


فیلم مستند پاکستانی "دختری در رودخانه: بهای بخشیدن" دیروز جایزه اسکار برد. کارگردان این فیلم زنی 37 ساله به نام "شارمین عبید چینوی" ست. این فیلم مستند داستان زنی جوان به نام صبا را بازگو می کند که علیرغم مخالفت خانواده اش با مردی که دوست داشت، ازدواج کرده بود. به همین دلیل پدرش گلوله ای در سر او خالی می کند، بدن او را داخل یک گونی می کند و در یک رودخانه می اندازد. پدر بابت این جنایت هیچگونه مجازاتی نمی شود و در آزادی کامل به زندگی اش ادامه می دهد.

صبا به طور معجزه آسا زنده می ماند و مبارزه علیه قانونی را شروع می کند که در پاکستان به مردان اجازه می دهد به دلایل ناموسی زنان را بکشند. طبق این قانون که در سال 2004 به تصویب رسیده، اگر قیم قربانی حاضر به بخشش قاتل شود، قاتل مجازات نمی شود. و چون اغلب قتل های ناموسی توسط خانواده انجام می گیرند، معمولا قاتل بخشیده می شود.

رییس جمهور پاکستان چندی پیش قول داده بود این قانون را تغییر دهد. ولی منتقدین بر این باورند که بدون فشار انظار عمومی و رسانه ها بر دولت پاکستان چنین وعده ای تحقق نخواهد یافت. به این منظور سازمان جهانی آواز طوماری تهیه کرده که تا کنون توسط یک میلیون و سیصد هزار نفر امضا شده. اگر مایل به امضای این طومار هستید، اینجا را کلیک کنید.

 .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر