جمعه، دی ۲۴، ۱۴۰۰

متلاشی کردن شبکه جاسوسی ایران در اسراییل

بنا به گزارش رسانه های گوناگون سازمان امنیت داخلی اسراییل موفق شده است یک شبکه جاسوسی ایران را که در اسراییل یهودیان ایرانی-الاصل را به مزدوری میگرفت، متلاشی کند. 

این شبکه به واسطه مردی جوان با نام "رامبد نامدار" اول از طریق فیسبوک و بعد از طریق واتس-آپ با زنان ایرانی-الاصل یهودی تماس برقرار میکرد و در ازای پرداخت پول از آنان میخواست از اماکن و ساختمانهای تحت محافظت عکس بگیرند، اقدامات امنیتی در اسراییل را مورد نظر داشته باشند و درباره آن گزارش بدهند و با سیاستمداران اسراییلی تماس برقرار کنند. مامور نامبرده خود را به عنوان یک یهودی ایرانی-اصل مقیم ایران به این زنان معرفی کرده بود.

با اینکه وکیل این چند زن ادعا میکند که آنها نمی دانسته اند که برای یک مامور ایران کار میکنند و قصد صدمه زدن به امنیت اسراییل را نداشته اند، سازمان امنیت داخلی اسراییل اعلام کرد که آنان را به سختی مجازات خواهد نمود. این نهاد امنیتی میگوید که این زنان با اینکه حدس زده بودند که فرد مزبور مامور ایران است، با این وجود تماس خود را با وی حفظ کرده بودند و در ازای پول برای او کار میکردند. 

یکی از این زنان که در تل-آویو زندگی میکند، از سفارت آنزمان آمریکا، از داخل ساختمان وزارت داخلی اسراییل و از یک مرکز خرید عکس گرفته بود و برای مامور نامبرده ارسال کرده بود. مامور ایرانی همچنین از این زن چهل ساله خواسته بود پسر خود را به دوره سربازی در ارتش اسراییل بفرستد.

یک زن دیگر پنجاه و هفت ساله نیز بنا به پیشنهاد مامور ایران پسرش را تشویق کرده بود به خدمت سازمان امنیت ارتش اسراییل دربیاید، و سپس مدارکی را که به دست پسرش می رسید، برای مامور ایرانی نامبرده ارسال میکرد. 

این زن همچنین به پیشنهاد مامور نامبرده اقدام به تاسیس یک کلاب برای اسراییلی های ایرانی-الاصل کرده بود تا از این طریق به اطلاعات شخصی آنان دست پیدا کند و آن را در اختیار مامور ایران قرار دهد، و با یک نماینده ی زن پارلمان اسراییل دوستی نزدیک برقرار کرده بود. او همچنین در خانه اش یک دوربین مخفی نصب کرده بود تا، به احتمال زیاد، از صحنه های احتمالی یی که می توانستند منجر به تحت فشار قرار دادن افراد مربوطه شوند، عکس بگیرد و در اختیار مامور ایرانی قرار دهد.

سازمان امنیت داخلی اسراییل می گوید به شدت با این نوع اقدامات جمهوری اسلامی ایران جهت تشکیل شبکه های جاسوسی در اسراییل و بکار گرفتن شهروندان اسراییلی علیه اسراییل مقابله خواهد کرد و متخلفین را به شدت مورد مجازات قرار خواهد داد.


مطلب بالا از این گزارش نوشتاری بی بی سی ترجمه شده است:

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-59977916


14 ژانویه 2022 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر