پنجشنبه، تیر ۲۳، ۱۴۰۱

اخبار مهم جهان در چند هفته ی گذشته


ترور یک سرهنگ سپاه پاسداران در تهران 

سرهنگ "حسن خدایاری" حدود یک ماه و نیم پیش (اواخر ماه می 2022) در تهران توسط دو فرد مسلح موتورسوار ترور شد. حسن خدایاری از دستیاران اصلی قاسم سلیمانی – فرمانده نیروی قدس سپاه که در سال 2020 در بغداد توسط نیروی هوایی آمریکا کشته شد – و از طراحان حملات تروریستی علیه اسراییل در اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین بود. (منبع: رسانه های انگلیسی-زبان، ژوئن 2022) 


اعتصاب کارکنان پالایشگاه نفت تهران 

کارکنان پالایشگاه نفت تهران روز دوشنبه 27 ژوئن 2022 (6تیر1401) دست به اعتصاب زدند. بنا به گزارشِ بی بی سی نیوز فارسی در روز سه شنبه 28 ژوئن 2022 (7تیر1401) این اعتصاب حداقل تا روز بعد، یعنی سه شنبه 7تیر1401، ادامه داشته است. 


به آتش کشیدن پارلمان در لیبی توسط معترضین 

در تاریخ یکم جولای 2022 معترضین به پارلمان لیبی در شهر طبرق یورش برده و بخشی از ساختمان را به آتش کشیدند. معترضین خواستار انحلال پارلمان و برگزاری انتخاباتی جدید هستند. یک روز پیش از آن در چندین شهر لیبی اعتراضات خشونت آمیزی به دلیل وخیم شدن شرایط زندگی از جمله ادامه قطع برق و افزایش قیمت‌ها برگزار شد. لیبی از زمان قیام سال 2011 که با حمایت کشورهای غربی انجام گرفت و به سرنگونی معمر قذافی منجر شد، درگیر هرج و مرج بوده است. (به نقل از بی بی سی نیوز فارسی، 2 جولای 2022) 


ترور یک فعال سیاسی اپوزیسیون عربستان سعودی در لبنان 

بنا به گزارش خبرگزاری "رویترز" یک فعال سیاسی اپوزیسیون عربستان سعودی روز شنبه ی گذشته (9 جولای 2022) در لبنان ترور شده است. به گفته ی مقامات لبنان مقتول یک شهروند 42-ساله عربستان سعودی بوده است و توسط دو تن از برادرانش به قتل رسیده است. هر دو قاتل روز یکشنبه در لبنان دستگیر شده اند و به قتل برادر خود اقرار کرده اند. فرد مقتول از اقلیت شیعیان عربستان سعودی بوده و از سال 2015 در لبنان زندگی میکرده است. (منبع: اخبار نوشتاری رویترز به زبان انگلیسی، 11 جولای 2022) 


هفده سال پیش در همین ماه 

هفده سال از بمبگذاری در متروی لندن در تاریخ هفتم ماه جولای سال 2005 گذشت. بمبگذاری‌های 7جولای2005 مجموعه‌ای هماهنگ از حملات انتحاری اسلامگرایان در متروی لندن با هدف کشتار مسافران عادی در ساعات پُرازدیاد صبح بودند. القاعده مسئولیت حملات لندن را به عهده گرفت. این حملات همزمان با برگزاری اجلاس "گروه هشت" و در دورانی که تونی بلر نخست وزیر بریتانیا بود، اتفاق افتاده بود. 


(تاریخ انتشار در این وبلاگ: 14 جولای 2022) 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر