پنجشنبه، مرداد ۰۶، ۱۴۰۱

اخبار مهم جهان در دو هفته ی گذشته


بازداشت وکیل جمال خاشقجی در امارات متحده عربی 

"مقامات امارات متحده عربی بازداشت یک وکیل آمریکایی حقوق مدنی را که برای جمال خاشقجی ژورنالیست مقتول سعودی کار می‌کرد، تایید کردند. عاصم غفور روز جمعه در فرودگاه بین‌المللی دبی دستگیر شد. مقامات امارات گفتند که او در رابطه با یک حکم محکومیت پولشویی که در غیاب او صادر شده بود، بازداشت شده است. اما یک گروه حقوق بشر مستقر در ایالات متحده گفت که آقای غفور از این پرونده بی اطلاع است و خواستار آزادی فوری او شد. به گفته یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده است، واشنگتن از این پرونده مطلع بوده است، اما در جریان گفتگوهای روز شنبه بین جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و مقامات امارات در عربستان سعودی، این موضوع مطرح نشده است. 

جمال خاشقجی، ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست و مقیم آمریکا، از منتقدان جدی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی بود و آخرین بار در روز دوم اکتبر2018 هنگام ورود به کنسولگری عربستان در استانبول دیده شده بود. بازرس سازمان ملل در این پرونده بعدا اعلام کرد که او به دست گروهی 15نفره از ماموران سعودی که از ریاض فرستاده شده بودند، به شکلی 'وحشیانه' به قتل رسیده و بدنش را تکه تکه کرده بودند"، (بی بی سی نیوز فارسی، 17 جولای 2022). 


تیراندازی به یک نماینده مجلس در ایران 

به گفته منابع خبری در ایران، از جمله "تسنیم"، پنجشنبه گذشته دو موتورسوار "ناشناس" به سوی منزل یک نماینده مجلس در ایران تیراندازی کردند، (بی بی سی نیوز فارسی، 22 جولای 2022). 


قطع برق و اینترنت در تهران 

بنا به گزارش رسانه های فارسی زبان، روز دوشنبه اینترنت و برق در تهران و برخی مناطق دیگر قطع شده بوده است. علت آن هنوز اعلام نشده است. برخی رسانه های دولتی ایران این اختلالات در سیستم اینترنت و برق را ناشی از فرسودگی خطوط برق و اینترنت و تجهیزات لازمه اعلام کرده اند، (بی بی سی نیوز فارسی، دوشنبه 25 جولای 2022). 


عراق: حمله تظاهرات کنندگان به پارلمان 

"بر اساس گزارش‌ها، صدها تظاهر‌کننده عراقی روز چهارشنبه به ساختمان پارلمان عراق در بغداد حمله کرده اند. گفته شده بیشتر این افراد حامیان مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه عراق هستند. منطقه ای که ساختمان پارلمان در آن واقع است، از امنیت پلیسی بالایی برخوردار است و ساختمان‌های دولتی و اماکن دیپلماتیک در آن واقع هستند. شاهدان عینی گفته‌اند پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک آور و آب فشار قوی استفاده کرده است"، (بی بی سی نیوز فارسی، چهارشنبه 27 جولای 2022). 


سیزده سال پیش در همین فصل 

سیزده سال پیش، در روز 20 ژوئن 2009، در تظاهراتی عظیم که علیه نتیجه ی انتخابات ریاست جمهوری و پیروزیِ غیرقابل انتظار محمود احمدی‌نژاد برگزار شده بود، ندا آقا سلطان و بسیاری دیگر به قتل رسیدند. یادشان فراموش نخواهد شد. 


ندا آقاسلطان
(منبع عکس: اینترنت)


(28 جولای 2022) 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر