دوشنبه، دی ۱۱، ۱۴۰۲

اخبار مهم ایران و جهان (یکم ژانویه 2024)


احزاب وابسته به جمهوری اسلامی در انتخابات شوراهای استانی عراق پیروز شدند 

بر اساس نتایج نهایی که روز پنجشنبه 28 دسامبر 2023 از سوی ستاد انتخابات عراق منتشر شده است، احزاب شیعه وابسته به جمهوری اسلامی اکثریت کرسی‌ شوراها را در بیشتر استان‌های عراق به دست آوردند. رای‌گیری در 15 استان از 18 استان عراق انجام شد و قرار است سه استان در اقلیم خودمختار کردستان نیز سال آینده رای‌گیری جداگانه‌ای را برگزار کنند. در 9 استان مرکزی و جنوبی، برندگان بزرگ، احزاب یا ائتلاف‌هایی بودند که توسط گروه‌های طرفدار حکومت ایران تشکیل شده بودند، گروه‌هایی که بر پارلمان عراق نیز مسلط هستند. این رای‌گیری پیش از انتخابات سراسری پارلمانی در سال 2025 برگزار شد، و بر اساس گزارش ستاد انتخابات، نرخ مشارکت در آن 41 درصد بوده است. این انتخابات به عنوان آزمونی کلیدی برای نخست وزیر محمد شیاع السودانی تلقی می‌شود که بیش از یک سال پیش با حمایت احزاب طرفدار جمهوری اسلامی به قدرت رسید. (صدای آمریکا، 28 دسامبر 2023) 


رسانه‌های اسرائیل: اولین پهپاد انتحاری از خاک سوریه بلندهای جولان را هدف گرفت 

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، یک فروند پهپاد انتحاری که گمان می‌رود از خاک سوریه به پرواز درآمده بود روز چهارشنبه 27 دسامبر 2023 به منطقه‌ای باز در جنوب بلندی‌های جولان اصابت کرده است. این اولین بار است که یک پهپاد انتحاری از زمان آغاز جنگ جنگ غزه از خاک سوریه به پرواز درآمده و اسرائیل را هدف می‌گیرد. به گزارش رسانه‌های اسرائیلی انفجار این پهپاد انتحاری تلفات جانی در پی نداشته است. بلندی‌های جولان بخشی از خاک سوریه بود که اسرائیل بخش بزرگی از آن را در جنگ شش‌روزه سال 1967 میلادی به اشغال خود درآورد. (یورونیوز فارسی، 28 دسامبر 2023) 


آرژانتین از تصمیم برای پیوستن به گروه بریکس منصرف شد 

خاویر میلِی، رئیس جمهور جدید آرژانتین، از پیوستن کشورش به گروه کشورهای موسوم به بریکس منصرف شده است. او در نامه‌ای به رهبران برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی نوشت که تصمیم دولت قبلی برای پیوستن به بریکس را لغو کرده است. بلوک بریکس اغلب به عنوان وزنه‌ای در برابر جناح تحت رهبری غرب تلقی می‌شود. آرژانتین در کنار مصر، ایران، اتیوپی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی یکی از شش کشوری بود که قرار است در روز اول ژانویه به بریکس ملحق شوند. این تصمیم بعد از آن اتخاذ می‌شود که آقای میلی، یک چهره پوپولیست راستگرا، در اتفاقی غیرمنتظره با شعار اصلاحات اساسی در اقتصاد بیمار این کشور آمریکای جنوبی، برنده انتخابات ریاست جمهوری شد. (بی بی سی نیوز فارسی، 29 دسامبر 2023) 


افزایش تدابیر امنیتی در نیویورک برای شب سال نو میلادی 

اف‌بی‌آی و سایر سازمان‌های فدرال به اداره‌های پلیس سراسر کشور درباره تهدیدات احتمالی علیه جمعیت‌های بزرگ در شب سال نوی میلادی هشدار دادند. به دنبال هشدار اف‌بی‌آی، سازمان‌های امنیت عمومی در سراسر آمریکا  تدابیر امنیتی جشن‌های سال نو را افزایش داده‌اند. (صدای آمریکا، 30 دسامبر 2023) 


تشدید تدابیر امنیتی در آستانه سال نو در فرانسه، 90 هزار افسر پلیس در سراسر کشور مستقر می‌شوند 

در آستانه سال سال جدید میلادی، 90 هزار افسر پلیس در مکان‌های عمومی در سراسر فرانسه مستقر می‌شوند. از این تعداد، شش هزار افسر پلیس در پاریس مستقر می‌شوند و ژرالد دارمانین، وزیر کشور فرانسه، اعلام کرده است که انتظار می‌رود بیش از یک میلیون و پانصد هزار تن در خیابان شانزلیزه گرد هم بیایند. به گفته او، «خطر تروریستی بسیار بالایی» وجود دارد و یکی از دلایل آن، جنگ بین اسرائیل و حماس است. وزیر کشور فرانسه افزود: برای نخستین بار از پهپاد به منظور تامین امنیت استفاده می‌شود و ده‌ها هزار مامور آتش‌نشانی و پنج هزار سرباز ارتش نیز در کنار افسران پلیس در خیابان‌ها مستقر خواهند شد. (یورونیوز فارسی، 30 دسامبر 2023) 


رئیس اسبق کمیسیون اروپا و معمار یورو در سن 98 سالگی درگذشت 

ژاک دولور وزیر سابق دولت فرانسه که از وی به عنوان یکی از معماران ساختار اروپای معاصر نام برده می‌شود روز چهارشنبه 27 دسامبر 2023 در سن 98 سالگی درگذشت. آقای دولور که 10 سال ریاست کمیسیون اروپا را بر عهده داشت در دوره ریاست جمهوری فرانسوا میتران، سکان وزارت اقتصاد فرانسه را برای سه سال در دست داشت. ژاک دولور نقش ماندگاری به عنوان معمار ساختار و خطوط مشی اروپای معاصر ایفا کرد. تلاش‌های این سیاستمدار کهنه‌کار فرانسوی بدین ترتیب با ایجاد بازار واحد، امضای موافقتنامه‌های شنگن، شکل‌گیری سند واحد اروپایی، راه‌اندازی برنامه تبادل دانشجویی اراسموس، اصلاح سیاست مشترک کشاورزی، ساخت زیربنای اتحادیه اقتصادی و پولی که منجر به ایجاد واحد پولی یورو شد، به ثمر نشست. (یورونیوز فارسی، 27 دسامبر 2023) 


ولفگانگ شویبله، سیاستمدار و وزیر سابق دارایی آلمان در سن 81 سالگی درگذشت 

ولفگانگ شویبله، سیاستمدار آلمانی و «مهندس وحدت» آلمان پس از یک بیماری طولانی و سخت روز سه‌شنبه 26 دسامبر 2023 درگذشت. او در دوران فعالیت سیاسی خود وزیر کشور، وزیر دارایی، رهبر حزب دمکرات مسیحی و رئیس پارلمان آلمان بود. (رویترز، 26 دسامبر 2023) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: یکم ژانویه 2023 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر