سه‌شنبه، مرداد ۰۲، ۱۴۰۳

روسیه 1.7 میلیون نفر از نیروی کار خود را بدلیل حمله به اوکراین از دست داده است


بنا به گزارش جدید «نیوزویک»، حمله روسیه به اوکراین صدمات عظیمی به اقتصاد روسیه زده است که یکی از آنها از دست دادن حدود 1.7 میلیون نفر از نیروی کار روسیه است که حدود 2.2 درصد کل نیروی کار روسیه را در بر میگیرد. این خسارت انسانی تاثیراتی طولانی-مدت بر اقتصاد روسیه خواهد داشت. 

علاوه بر سربازانی که از فوریه 2022 تاکنون در میدان جنگ کشته شده و یا به شدت زخمی و معلول شده اند، فرار مردان از سربازی اجباری نیز یکی از دلایل کاهش نیروی کار روسیه بوده است. 

اقتصاددانان هشدار داده اند که هزینه بالای دولت برای بخش نظامی و از طرف دیگر کاهش و کمبود نیروی کار، منجر به تورم اقتصادی شدید در روسیه خواهد شد. 

رسانه روسی «نووایا گازتا یوروپ» در گزارش خود می نویسد که طبق بررسی و برآورد این رسانه، بین 860.000 تا 1.08 میلیون نفر در دو سال اول جنگ، به  عنوان نیروی نظامی به میدان جنگ فرستاده شده اند. 

آمار دقیقی از کشته شدگان و مجروحین جنگ بین روسیه و اوکراین در دست نیست. طبق بررسی و برآورد نشریه «اکونومیست» که در این ماه منتشر شده است، بین 462.000 تا 728.000 سرباز روس در این جنگ بشدت مجروح یا معلول شده اند، و بین 110.000 تا 150.000 سرباز روس کشته شده اند. 

بنا به گزارش «نووایا گازتا»، در نیمه اول سال 2024 احضار به خدمت اجباری و ثبت نام برای سربازی دواطلبانه حدود 60% افزایش داشته است. 

یک رسانه روسی دیگر به نام «بِل» در گزارش جدید خود که در این هفته منتشر شده است، می نویسد که مهاجرت و فرار از روسیه به کشورهای دیگر  به بالاترین سطح در سه دهه اخیر رسیده است. این رسانه با بررسی آمار منتشرشده توسط ادارات آمار و ادارات مهاجرت 70 کشور به این برآورد می رسد که "حداقل 650.000 نفر که روسیه را ترک کرده اند هنوز به کشور بازنگشته اند". اکثر این افراد به کشورهایی فرار یا مهاجرت کرده اند که زبان روسی زبان اقلیتی قابل توجه از مردم است، مانند ارمنستان، قزاقستان، گرجستان و اسراییل. 


گزارش کامل نیوزویک منتشر شده در تاریخ 20 جولای 2024: 

https://www.newsweek.com/russia-putin-labor-shortage-1927958

تیتر گزارش به زبان اصلی: 

Putin's Invasion Has Cost Him 1.7 Million Workers: Report 

(Newsweek, 20 July 2024) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 23 جولای 2024 


تیم پناهندگان المپیک با ورزشکاران ایرانی وارد دهکده بازی‌های المپیک پاریس شد


تیم پناهندگان کمیته بین‌المللی المپیک پس از چند روز آماده‌سازی در شهر «بایو» در نرماندی فرانسه، وارد دهکده بازی‌های المپیک تابستانی پاریس شد. 

تیم پناهندگان المپیک با 37 ورزشکار از 11 کشور جهان در بازی‌های المپیک تابستانی 2024 پاریس شرکت می‌کند. در فهرست ارائه شده از سوی کمیته بین‌المللی المپیک، نام 14 ورزشکار ایرانی دیده می‌شود. به این ترتیب، نزدیک به نیمی از اعضای این تیم را ورزشکاران ایرانی تشکیل می‌دهند که اخیرا از ایران خارج شدند. 

در سال‌های اخیر تعداد قابل توجهی از ورزشکاران به دلیل کمبود امکانات، بی‌توجهی مسئولین، محدودیت‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی، فشار جمهوری اسلامی، یا قوانین حجاب اجباری، از ایران مهاجرت کردند. علاوه بر ورزشکاران ایرانی که در تیم پناهندگان المپیک حضور دارند، تعدادی نیز مانند کیمیا علی‌زاده، تکواندوکار ایرانی، با پذیرش تابعیت کشورهای دیگری مانند بلغارستان در رقابت‌های ورزشی و المپیک شرکت می‌کنند. 

امسال ورزشکاران زن و مرد تیم پناهندگان المپیک که به دلایل مختلفی ناچار به ترک کشورهای خود شدند، در 12 رشته ورزشی در پاریس رقابت خواهند کرد. به گفته توماس باخ، رئیس کمیته بین المللی المپیک، این 37 ورزشکار از میان بیش از 70 ورزشکار پناهنده‌ای برگزیده شدند که متقاضی شرکت در المپبک تابستانی 2024 بودند. 

امسال تیم پناهندگان المپیک بزرگترین تیمی است که در این بازی‌ها شرکت می‌کند و نشان‌دهنده افزایش تعداد پناهندگان در سطح جهان است. 

این تیم در این دوره به جای رقابت با پرچم کمیته بین‌الملی المپیک، پرچم خاص خود را دارد که در مرکز آن قلب قرمزی دیده می‌شود که با نشانه‌هایی احاطه شده است. این پرچم، بصورت نمادین نشان می‌دهد که چگونه پناهندگان گمشده می‌توانند راه خود را پیدا کنند. 

تیم پناهندگان کمیته بین‌المللی المپیک برای نخستین بار در بازی‌های المپیک تابستانی سال 2016 ریودوژانیرو در برزیل تشکیل شد. هدف کمیته بین‌المللی المپیک، شرکت ورزشکارانی در این بازی‌ها بود که محبور به ترک کشورهای خود شدند و امکان رقابت در المپیک را نداشتند. 

در بازی‌های المپیک تابستانی توکیو، تعداد ورزشکاران‌ تیم‌ پناهندگان کمیته بین‌المللی المپیک 29 نفر بود که در 12 رشته ورزشی رقابت کردند. 


صدای آمریکا، 21 جولای 2024:

https://ir.voanews.com/a/refugee-olympic-team-iranians-paris-2024-olympic-games/7706156.html



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 23 جولای 2024 


دومین فراکسیون راست افراطی پارلمان اروپا با همکاری حزب «آلترناتیو برای آلمان» تشکیل شد


حزب افراطی «آلترناتیو برای آلمان» که بطور اختصارAfD  نیز خوانده می‌شود، با نمایندگانی از احزاب افراطی اروپای مرکزی و شرقی و فرانسه متحد شدند تا «دومین گروه» راست افراطی پارلمان اروپا را تشکیل دهند. 

این فراکسیون که «اروپای کشورهای مستقل» یا بطور خلاصه «Sovereigntists» نامیده می‌شود، کوچکترین گروه پارلمان اروپا خواهد بود و تنها 25 عضو پارلمان از 8 کشور در آن حضور دارند. 

به نظر می‌رسد که این گروه، افراطی‌تر از گروه «میهن‌پرستان برای اروپا» باشد که روز دوشنبه تشکیل شد و نمایندگان بیشتری از احزاب راست‌افراطی اروپا از جمله از حزب ویکتور اوربان در مجارستان و مارین لوپن در فرانسه را در خود جای داده است. 

اعضای گروه «اروپای کشورهای مستقل» عبارتند از: 14 نماینده از حزب «آلترناتیو برای آلمان»، نمایندگانی از حزب کنفدراسیون لهستان، نمایندگان طرفداران روسیه در حزب «احیاء» در بلغارستان، نمایندگان حزب فرانسوی «فتح دوباره» (Reconqûete) به رهبری اریک زمور و در نهایت نمایندگان حزب «آزادی و دموکراسی مستقیم» جمهوری چک. 

حزب «آلترناتیو برای آلمان» دقیقا قبل از برگزاری انتخابات پارلمان اروپا در ماه گذشته، از گروه راست افراطی که پیش از این در پارلمان اروپا وجود داشت، اخراج شده بود. 

دلیل اخراج نیز این بود که مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی «تجمع ملی» فرانسه بر این باور بود که این حزب آلمانی بسیار افراطی است. 

پس از آن، نمایندگان این حزب باید تلاش می‌کردند تا با دیگر احزاب اروپایی متحد شوند و یک «گروه پارلمانی» تشکیل دهند؛ در غیراینصورت احتمالا برای کسب بودجه دچار مشکل می‌شدند. آنها سرانجام روز چهارشنبه اعلام کردند که پس از چندهفته رایزنی با دیگر نمایندگان توانسته‌اند این گروه کوچک را تشکیل دهند تا برای مدت 5 سال با یکدیگر کار کنند. 


یورونیوز فارسی، پنجشنبه 11 جولای 2024: 

https://parsi.euronews.com/my-europe/2024/07/11/second-far-right-group-european-parliament-with-cooperation-alternative-for-germany



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 23 جولای 2024 


نتایج دور دوم انتخابات فرانسه


تعداد کرسی های کسب شده توسط نمایندگان جریانات مختلف، در مقابل درصد آرای کسب شده توسط جریانات مختلف: 



در دور دوم انتخابات فرانسه در روز 7 جولای 2024، ائتلاف چپ توانست 188 کرسی پارلمان را از آن خود کند، ائتلاف میانه رو حول ماکرون رییس جمهور کنونی 161 کرسی، و جریان راست افراطی 142 کرسی پارلمان را به دست آورد. 


قابل توجه است که جریان راست افراطی (مارین لوپن) بالاترین درصد آرا را بدست آورده است: 37.1 درصد، با اینکه از نظر کسب کرسی ها در جایگاه سوم قرار دارد. 

ائتلاف چپ فقط 26.3 درصد آرا و ائتلاف میانه-رو حول امانوئل ماکرون رییس جمهور کنونی، فقط 24.7 درصد آرا را از آن خود کرده اند. 

میزان شرکت در انتخابات: 

دور اول انتخابات در روز 30 ژوئن 2024: 66.71 درصد

دور دوم انتخابات در روز 07 جولای 2024: 66.63 درصد 



(تاریخ انتشار در این وبلاگ: 23 جولای 2024) 


حکم بی‌سابقه دادگاه فرانسه: همه زنان افغان می‌توانند از حق پناهندگی بهره‌مند شوند


دادگاه ملی حقوق پناهندگی فرانسه روز پنجشنبه 11 ژوئیه 2024 طی حکمی اعلام کرد «تمامی زنان افغان» که به دلیل اقدامات تبعیض‌آمیز طالبان علیه آنها از افغانستان فرار می‌کنند «می‌توانند به وضعیت پناهندگی دست یابند». 

دادگاه در این تصمیم بی‌سابقه «زنان افغان» را یک «گروه اجتماعی» دانسته که صرفا به دلیل «عضویت در این گروه» ممکن است مورد تبعیض قرار بگیرند. 

در بیانیه این دادگاه آمده است که برای فرانسه «زنان و دختران افغان که جامعه افغانستان بگونه‌ای متفاوت با آنها برخورد می‌کند، باید به عنوان اعضای یک گروه اجتماعی درنظر گرفته شوند و به عنوان پناهنده تحت محافظت قرار بگیرند». 

تاکنون صدور چنین حکمی که دارای اهمیت نمادین بالایی است، سابقه نداشته است و به این ترتیب، تنها زن بودن یا دختر بودن در افغانستان می‌تواند به آنها اجازه دهد تا وضعیت پناهندگی در فرانسه را به دست بیاورند. 

این دادگاه در بیانیه خود به این موضوع اشاره دارد که گروه طالبان از زمان بازگشت به قدرت در اوت 2021 میلادی «حقوق و آزادی‌های بنیادین زنان و دختران افغان را بویژه با کنار گذاشتن آنها از دولت موقت، تضعیف کرده‌اند. آنها همچنین حق زنان برای سلامتی و آموزش، و حق آزادی آنها برای رفت و آمد را زیر سوال برده‌اند». 

قضات این دادگاه همچنین با اتکا به گزارش‌های کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل ادامه می‌دهند که این «اقدامات جدی تبعیض‌آمیز» مترادف همان «اقدامات آزار و اذیت» است که در کنوانسیون ژنو به آنها اشاره شده است. 


یورونیوز فارسی، 13 جولای 2024: 

https://parsi.euronews.com/2024/07/13/unprecedented-sentence-french-court-all-afghan-women-can-benefit-right-of-asylum



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 23 جولای 2024 


حمله هوایی اسرائیل به محل اختفای فرماندهان حماس ده‌ها کشته بر جا گذاشت


حمله هوایی روز شنبه 13 جولای اسرائیل به محل اختفای محمد ضیف، فرمانده گردان‌های «عزالدین قسام» شاخه نظامی حماس، و چند فرمانده دیگر این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی در نوار غزه موجب کشته شدن ده‌ها تن شد. اسرائیل هنوز به طور رسمی اعلام نکرده که آیا ضیف در این حمله کشته شده است یا خیر. 

محمد ضیف در راس افراد تحت تعقیب از سوی اسرائیل است و از او به عنوان یکی از طراحان اصلی حمله تروریستی 7 اکتبر سال گذشته یاد می‌شود که در آن، 1200 شهروند عمدتا غیرنظامی از جمله زنان و کودکان و سالخوردگان کشته و بیش از 250 تن دیگر به عنوان گروگان ربوده شدند. 

او مسئول طراحی ده‌ها حمله مرگ بار به شهروندان اسرائیلی از اواسط دهه 90 میلادی و از طراحان تونل‌های حماس و همچنین بمب‌های مورد استفاده برای حمله به غیرنظامیان اسرائیلی است، و از چندین سوء قصد اسرائیل جان سالم به در برده است. 

به دنبال حمله روز شنبه، یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، با هرزی هالوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، و رونن بار، رئیس آژانس امنیت اسرائیل (شین‌بت) تشکیل جلسه داد. دقایقی پس از این حمله، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که او از همان آغاز تهاجم به غزه، دستور حذف رهبران ارشد حماس را صادر کرده است. 

حمله روز شنبه اسرائیل به محل اختفای رهبران حماس همزمان با مذاکرات به منظور برقراری آتش‌بس و بازگرداندن گروگان‌های ربوده‌شده توسط حماس انجام شده است و مشخص نیست چه تاثیری بر روند این مذاکرات خواهد گذاشت. 

(صدای آمریکا، 13 جولای 2024) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 23 جولای 2024 


در این ماه، 19 سال پیش: بمب‌گذاری‌های 7 ژوئیه 2005 لندن


بمب‌گذاری‌های 7 ژوئیهٔ 2005 که اغلب با عنوان 7/7 از آن یاد می‌شود، مجموعه‌ای هماهنگ از حملات انتحاری تروریسم اسلامی در لندن با هدف قرار دادن مسافران عادی در سیستم حمل و نقل شهر در ساعات شلوغی صبح بود. 

چهار تروریست به صورت جداگانه 3 بمب دست‌ساز را به دنبال هم در داخل قطارهای متروی لندن در سراسر شهر و سپس چهارمین بمب را در یک اتوبوس دوطبقه در تویستاک اسکویر منفجر کردند. بمب‌گذاری‌های قطار در خط سیرکل نزدیک به ایستگاه متروی آلدگیت و در ایستگاه متروی خیابان اجور و در خط پیکدیلی نزدیک به ایستگاه متروی میدان راسل رخ دادند. 

جدا از بمب‌گذارها، 52 شهروند بریتانیا با 18 ملیت متفاوت کشته شدند و بیش از 700 نفر نیز در این حملات زخمی شدند که منجر به تبدیل شدن این حادثه به مرگبارترین حادثهٔ تروریستی بریتانیا پس از بمب‌گذاری پرواز شماره 103 پان‌آم سال 1988 در لاکربی/اسکاتلند، و همچنین نخستین حملهٔ انتحاری اسلامی این کشور گردید. 

این انفجارها به‌وسیلهٔ دستگاه انفجاری ابداعی که در کوله‌پشتی‌های بمب گذارها جایگذاری شده بود، به وقوع پیوست. 

القاعده مسئولیت حملات لندن را به‌عهده گرفت. این حمله همزمان با برگزاری اجلاس گروه هشت در بریتانیا اتفاق افتاد. 

(به نقل از ویکی پدیا) 


مقاله ویکی پدیای انگلیسی: 

7July2005 London bombings 

https://en.wikipedia.org/wiki/7_July_2005_London_bombings



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 23 جولای 2024 


پنجشنبه، تیر ۲۸، ۱۴۰۳

"قانون تهران" و ماهیت اسلام


«قانون تهران» تیتری ست که به انگلیسی بر فیلم ایرانی «متری شیش و نیم» نهاده اند. این فیلم چندی ست در وبسایت اصلی بی بی سی با زیرنویس انگلیسی بطور رایگان در دسترس همگان قرار گرفته است. در یوتیوب، گوگل و آمازون میتوان این فیلم را خرید و آنلاین تماشا کرد. داستان این فیلم پلیسی تعقیب، دستگیری، محاکمه و اعدام یک تولیدکننده و عمده-فروش مواد مخدر در ایران است. 

عنوان انگلیسی فیلم با زیرکی بسیار برگزیده شده و فقط در دو کلمه (قانون تهران) کل فیلم مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار گرفته است. مخاطب براحتی میتواند از طریق تیتر انگلیسی فیلم، خودش فیلم را بررسی و ارزیابی کند و پیام سازندگان فیلم را درست دریابد. 

از آنجا که قوانین ایران بر پایه ی قوانین اسلامی ست، میتوان نام انگلیسی فیلم را به عنوان «قانون اسلام» و یا «حقوق اسلامی» و یا «حقوق انسانها از نظر اسلام» نیز تعبیر کرد. 

فیلم «قانون تهران» (یا «متری شیش و نیم») هیچگونه دید انتقادی به مسائل ندارد و از زاویه ی دید بخشی از پلیس ایران ساخته شده که کاملاً در راستای اهداف سیاسی-ایدئولوژیک نظام و اسلام افراطی حرکت میکنند. سازندگان فیلم، در نقش نماینده و سخنگوی پلیس ایران، هیچگونه دید انتقادی نسبت به معضل فقر و اعتیاد ندارند، تنها راه مبارزه با اعتیاد را اعدام میدانند، و هرگونه بدرفتاری و اذیت و آزار معتادان، متهمین، زندانیان، و فرزندان و اعضای خانواده ی آنان را درست میدانند. 

فیلم با حمله ی پلیس به یک منطقه ی معتادان آغار میشود، معتادانی که با خانواده شان در لوله های بزرگ بتونی بازمانده از یک پروژه ی ساختمان-سازی ناتمام-مانده زندگی میکنند. آنها همگی، چند صد نفر، دستگیر میشوند و با اتوبوس به زندان بُرده میشوند. رفتار پلیس با این افراد بسیار غیرانسانی، تحقیرآمیز و وحشیانه است، در زندان نیز. در صحنه های بعدی، پلیس به خانه ی چند نفر که به آنان مشکوک است و هیچ از آنان نمیداند، حمله میکند، آنان را کتک میزند، به آنان فحش میدهد، و خانه شان را بدون حکم دادگاه بازرسی میکند تا بتواند اطلاعاتی از آنان بدست بیاورد. در فیلم سپس معلوم میشود که این افراد واقعاً خلافکار بوده اند، و این توجیهی ست از سوی سازندگان فیلم و پلیس ایران برای بییندگانی که این رفتار پلیس را که مخالف استانداردهای بین المللی ست درست نمی دانند. وگرنه خود سازندگان فیلم هیچگونه اشکالی در این نوع رفتار نمی بینند، یعنی کتک زدن و بدرفتاری با افرادی که پلیس به آنان مشکوک است و حتی متهم نیستند، از نظر آنان کاملاً برحق و درست است. 

در صحنه های بعدی می بینیم که در زندان، حدود دویست معتاد در یک سالن بسیار کوچک نگه داشته میشوند. اینقدر جا کم است، که همه آنان تقریباً به یکدیگر چسبیده هستند، چه در حالت ایستاده و چه در حالت نشسته روی زمین. این سالن کوچک هیچ نوع امکاناتی ندارد، نه جایی برای نشستن یا دراز کشیدن و خوابیدن، نه ملافه یا پتو، نه جایی برای کمی حرکت. تنها چیزی که در این سالن وجود دارد، یک توالت است به همراه شلنگ آب که همه زندانیان بدون مراقبت و بدون نظافت آن، از آن استفاده میکنند. در صحنه های قبلی می بینیم که برخی از زندانیان بیماریهای پوستی خطرناک دارند. نتیجه گیری که هر بیننده میکند این است که در چنین مکانی زندانیان به انواع بیماریهای خطرناک مسری، چه بیماریهای پوستی و چه بیماریهای دیگر، مبتلا میشوند. این نیز از دید سازندگان فیلم هیچ اشکالی ندارد و برحق است. 

یک پسربچه دوازده ساله به همراه پدر معلولش در بین این دویست مرد خلافکار و معتاد در آن سالن نگه داشته میشود. تنها کسی که در فیلم برای آن پسربچه دل میسوزاند، مجرم اصلی در فیلم است که آنطور که در فیلم گفته میشود، مسئول معتاد کردن و بدبخت کردن میلیونها نفر و مرگ بسیاری از آنان است. در صحنه ای که هم آن پسربچه دوازده ساله و هم مجرم اصلی فیلم در دادگاه حضور یافته اند، مجرم اصلی از رییس دادگاه میپرسد که آیا درست است که این بچه دوازده ساله در بین آن همه خلافکار نگهداری میشود، و رییس دادگاه جواب میدهد «کدام بچه؟ این بچه تا حالا دو تا پرونده دارد!» 

از نگاه سازندگان فیلم، افراد معتاد و خلافکار موجوداتی بد، گناهکار و غیرقابل اصلاح هستند که فقط از طریق اعدام آنها میتوان دیگران و کل جامعه را از شر آنها نجات داد. سازندگان فیلم بطور صد در صد این را رد میکنند که شرایط بد زندگی، مثلاً فقر، میتواند به روی آوردن به اعتیاد و خلافکاری منجر شود. تنها کسی که در فیلم این نظریه را بیان میکند مجرم اصلی ست که یک جنایتکار است. او به رییس دادگاه توضیح میدهد که چون در کودکی اش در فقر شدید زندگی میکرده، دیگر برایش مهم نبوده که از چه راهی به پول برسد، و بعدتر عقده ی پول باعث شده که بیشتر و بیشتر بخواهد و شبکه تولید و پخش مواد مخدر خود را بزرگتر کند. رییس دادگاه خیلی سریع حرف او را قطع میکند و میگوید «بس کن! ما گوشمان از این حرفها پر است!» او سپس  سخنان جنایتکار اصلی فیلم را رد میکند و قاطعانه اعلام میکند که فقر دلیلی برای روی آوردن به خلافکاری و جنایت نیست. دلیل قاضی برای این ادعا این است که همه افراد فقیر، خلافکار و معتاد نیستند. 

سازندگان فیلم به ما می گویند که نه تنها نباید هیچگونه رحم و ترحمی نسبت به خلافکاران و معتادان داشته باشیم و به فکر اصلاح آنان یا حداقل اصلاح افراد جوان تر آنان باشیم، بلکه حتی نباید هیچگونه احساس دلسوزی برای کودکان آنها، زنان آنها و افراد معلول در بین آنها داشته باشیم. ما باید همه زنان معتاد، کودکان آنها و افراد معلول معتاد را نیز به همان نگاه بنگریم که یک جنایتکار را که یکی از جنایت هایش تولید و پخش گسترده مواد مخدر است. 

با گذشت چهار-و-نیم دهه از عمر «جمهوری اسلامی ایران»، میتوان به وضوح نگاه غیرانسانی اسلام و ناتوانی آن در مقابله با مشکلات اجتماعی را مشاهده کرد. در طول این 46 سال، جمهوری اسلامی هیچگاه برنامه ای برای مقابله با مشکلات اجتماعی-اقتصادی از جمله فقر، اعتیاد و فحشا نداشته است. و این عجیب نیست. طبق نگاه اسلام، ایجاد اشتغال و بهبود شرایط زندگی مردم منجر به کاهش دزدی نمیشود، بلکه تنها راه مقابله با دزدی قصاص یعنی قطع دست و پای افرادی که دزدی کرده اند، است. طبق نگاه اسلام، بهبود شرایط زندگی مردم، زنان و مردان، باعث کاهش فحشا نمیشود، بلکه سنگسار و شلاق و زندان تنها راهی است که اسلام برای جلوگیری از روابط غیرمجاز قانونی میداند. طبق نگاه اسلام، پدیده ای به نام کودک وجود ندارد. طبق قوانین اسلام ازدواج دختربچگان 9 ساله و پسربچگان 13 ساله قانونی است. طبق نگاه اسلام، پدیده ای به نام معلول وجود ندارد. اگر داشت، قصاص و معلول کردن انسانها از طریق قطع اعضای بدن آنها و درآوردن چشم آنها و امثالهم وجود نداشت. 

نام اصلی فیلم، «متری شیش و نیم»، مربوط به صحنه ای ست که مجرم اصلی در دادگاه از فقر شدیدی که خانواده اش در دوران کودکی وی دچار آن بودند تعریف میکند و میگوید وقتی برادرش مرده بود، خانواده اش آنقدر فقیر بودند که حتی قادر نبودند، متری شش و نیم تومان پول پارچه کفن برادرش را بدهند و باید دنبال کفن ارزانتر میگشتند. اگر هنوز هم شک داشته باشید که منظور سازندگان فیلم از انتخاب این تیتر برای فیلم چه بوده، شاید صحنه ی پایانی فیلم شک شما را برطرف کند. در پایان فیلم، عده ای مجرم و معتاد از جمله مجرم اصلی در فیلم، به پای چوبه ی دار بُرده میشوند و به دار آویخته میشوند. آری، سازندگان فیلم به عنوان نماینده و سخنگوی نظام جمهوری اسلامی و پلیس و دستگاه قضایی آن رسماً اعلام میکنند که از عهده ی کشتار بیشتر وَ پرداخت شش و نیم تومان بابت هر متر پارچه کفن بر می آیند. 


آزاده سپهری، 17 جولای 2024، اروپای غربی. 



مشخصات فیلم به فارسی و انگلیسی: 

«متری شیش و نیم»، محصول جمهوری اسلامی ایران، سال 1397 / 2019، نویسنده و کارگردان: سعید روستایی. 

Law of Tehran (2019), Islamic Republic of Iran, written and directed by Saeed Roustayi




تاریخ انتشار در این وبلاگ: 17 جولای 2024 


شنبه، تیر ۱۶، ۱۴۰۳

استفاده نظامی حماس از کودکستانها و مدارس (+عکس)


بخشی از تسلیحاتی که حماس در یک کودکستان/ دبستان در شمال غزه مخفی کرده بود و در تاریخ 17 نوامبر 2023 توسط ارتش اسراییل کشف شد. (منبع عکس: آی.دی.اف) 


بخشی از تسلیحاتی که حماس در یک پناهگاه غیرنظامیان مخفی کرده بود و در تاریخ 24 دسامبر 2023 توسط ارتش اسراییل کشف شد. (منبع عکس: آی.دی.اف/ تایمز اسراییل)


چند گزارش در این رابطه: 


«آژانس سازمان ملل برای امدادرسانی به پناهجویان فلسطینی، برای دومین بار جاسازی اسلحه و موشک توسط حماس در یکی از مدارس خود را محکوم کرد»، 22 جولای 2014: 

https://www.unrwa.org/newsroom/press-releases/unrwa-condemns-placement-rockets-second-time-one-its-schools


«گزارش سازمان ملل: حماس از مدارس سازمان ملل در غزه برای پرتاب موشک به سمت اسراییل استفاده میکند»، 27 آوریل 2015: 

https://unwatch.org/confirmed-un-admits-palestinians-stored-rockets-in-unrwa-schools-and-highly-likely-used-school-premises-to-launch-attacks/


«ارتش اسراییل یک مخفیگاه تسلیحات حماس را در داخل یک پناهگاه برای غیرنظامیان و در مدرسه ای نزدیک آن کشف کرد»، 24 دسامبر 2023: 

https://www.timesofisrael.com/idf-troops-find-kid-sized-explosive-belts-in-gaza-building-used-to-shelter-civilians/


«ارتش اسراییل یک مخفیگاه تسلیحات حماس را در کودکستان/دبستانی در شمال غزه کشف کرد»، 17 نوامبر 2023: 

https://www.idf.il/en/mini-sites/idf-press-releases-regarding-the-hamas-israel-war/november-23-pr/shoulder-fired-missiles-mortar-shells-numerous-weapons-located-inside-a-kindergarten-and-elementary-school-in-gaza



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 06 جولای 2024 


نتایج انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری بریتانیا


حزب کارگر در انتخابات زودرس پارلمان بریتانیا در تاریخ 04 جولای 2024 پیروز شد و سر کی‌یر استارمر رهبر این حزب به جای ریشی سوناک نخست‌وزیر این کشور شد. این حزب با کسب 412 کرسی از 650 کرسی، اکثریت قاطعی در مجلس عوام به دست آورد تا پس از 14 سال قدرت را از حزب محافظه‌کار پس بگیرد. 

بر اساس آخرین نتایج، حزب کارگر با کسب 210 کرسی بیشتر نسبت به قبل موفق شد که 412 کرسی پارلمان را کسب کند. 

حزب محافظه‌کار که 249 کرسی خود را از دست داد، در مجموع 121 کرسی کسب کرد که این به معنای بزرگ‌ترین شکست این حزب از زمان تأسیس آن در قرن نوزدهم میلادی است. 

در دور قبلی انتخابات پارلمانی بریتانیا در سال 2019، حزب محافظه‌کار به رهبری بوریس جانسون نخست‌وزیر وقت 365 کرسی را از آن خود کرده بود و حزب کارگر با 203 کرسی در مقام دوم قرار گرفته بود که بزرگ‌ترین شکست این حزب از سال 1935 بود. 

حزب لیبرال‌دمکرات با کسب 71 کرسی، بار دیگر سومین حزب بزرگ مجلس جدید بریتانیا شد. 

نایجل فراژ رهبر حزب راستگرای «اصلاح بریتانیا» که قبلاً هفت بار در راهیابی به مجلس بریتانیا ناکام مانده بود، این بار توانست کرسی کلکتون را از محافظه‌کاران بگیرد. این حزب که قبلاً «حزب برگزیت» نام داشت، خواهان به صفر رساندن میزان خالص مهاجرت به بریتانیاست و با نتایجی غیرقابل پیشبینی در مجموع 4 کرسی پارلمان را از آن خود کرد. 

حزب اس‌ان‌پی که خواهان استقلال اسکاتلند از بریتانیاست و در دوره قبل 48 کرسی را به دست آورده بود، این بار فقط 9 نماینده در مجلس دارد. 

حزب سبز هم با دستیابی به 4 کرسی پارلمان،‌ به موفقیتی بی‌سابقه دست یافت. 

رای‌گیری روز جمعه 4 جولای 2024 از ساعت 7 صبح به وقت محلی در سراسر بریتانیا آغاز شد و حدود 40 هزار شعبه اخذ رای در 650 حوزه انتخاباتی در سراسر انگلستان، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی رای‌گیری را آغاز کردند. رأی‌دهندگان در هر یک از 650 حوزه انتخاباتی یک نماینده را برای عضویت در مجلس عوام و نمایندگی ساکنان محلی انتخاب می‌کنند. بیشتر نامزدها نماینده یک حزب سیاسی‌اند، ولی بعضی به طور مستقل شرکت کردند. انتخابات بر مبنای روش «نخست گزینی» است، یعنی نامزدی که رای بیشتری کسب کرده (نه لزوما اکثریت مطلق) برنده میشود. 

(بی بی سی فارسی، 05 جولای 2024) 


تعداد کرسی های کسب-شده توسط احزاب مختلف در پارلمان بریتانیا، انتخابات سراسری 04 جولای 2024 (منبع: یاهو نیوز)


درصد آرای احزاب در مقابل درصد کرسی های نمایندگان احزاب مختلف که در حوزه انتخاباتی خود موفق به کسب بیشترین رای (نه لزوما اکثریت مطلق آرا) شدند، انتخابات سراسری 04 جولای 2024 در بریتانیا (منبع: یاهو نیوز) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 06 جولای 2024 


نماینده «ا.اف.د.» پای یک معترض را گاز گرفت



روز شنبه 29 ژوئن 2024 حدود 50 هزار نفر در شهر اسن در آلمان در اعتراض به حزب راست افراطی «ا.اف.د. - آلترناتیو برای آلمان» و در مخالفت با برگزاری کنگره این حزب در آن شهر دست به تظاهرات زدند. 

بنا به گزارش نشریه «بیلد»، یک سیاستمدار حزب «آلترناتیو برای آلمان» بعد از اینکه با تظاهرات-کنندگان درگیر شد و بر زمین افتاد، پای یکی از تظاهرات-کنندگان را گاز گرفت. او در مصاحبه با نشریه «بیلد» گفت که بدلیل دفاع از خود، پای آن تظاهرات-کننده را گاز گرفته است، بعد از اینکه آن شخص با لگد بر صورت او کوبیده بود. 


گزارشی به زبان انگلیسی در نشریه «تلگراف»، 30 ژوئن 2024: 

https://www.telegraph.co.uk/world-news/2024/06/30/germany-afd-politician-protester-bites-leg-essen-right/



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 06 جولای 2024 


جولیان آسانژ از زندان آزاد شد و به استرالیا بازگشت


جولیان آسانژ، بنیانگذار وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس، پس از دستیابی به توافقی که به مبارزه حقوقی علیه استردادش به آمریکا پایان می‌دهد، از زندانی در بریتانیا آزاد شد و به کشور زادگاه خود استرالیا بازگشت. (چهارشنبه 26 ژوئن 2024) 


گزارشی از بی بی سی فارسی، "جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس از زندان بریتانیا آزاد شد"، 25 ژوئن 2024: 

https://www.bbc.com/persian/articles/c722227m271o


گزارش بی بی سی انگلیسی، "جولیان آسانژ بعنوان شخصی آزاد به استرالیا بازگشت"، 26 ژوئن 2024: 

Julian Assange lands in Australia a free man 

https://www.bbc.co.uk/news/articles/cxee24pvl94o


گزارشی از بی بی سی انگلیسی با عنوان "معامله در مورد آزاد شدن جولیان آسانژ چگونه انجام گرفت"، 26 ژوئن 2024: 

How the deal to free Julian Assange was agreed  

https://www.bbc.co.uk/news/articles/c511y42z1p7o



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 06 جولای 2024 

اخبار مهم ایران و جهان – 06 جولای 2024


دادگاهی در فرانسه حکم جلب بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را تایید کرد 

دادگاه تجدیدنظر پاریس روز چهارشنبه 26 ژوئن 2024 اعتبار حکم جلب بین‌المللی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را تایید کرد. این حکم او را به همدستی در جنایات جنگی در جریان جنگ داخلی سوریه متهم می‌کند. دادستان‌های ضد تروریسم فرانسه در ماه مه از دادگاه تجدیدنظر پاریس خواستند تا درباره حکم بازداشت اسد تصمیم بگیرد، با این استدلال که او قاعدتا به عنوان رئیس فعلی دولت سوریه از مصونیت مطلق برخوردار است. وکلای دادگستری به آسوشیتدپرس گفتند: «این نخستین بار است که یک دادگاه ملی تشخیص می‌دهد که مصونیت شخصی رئیس فعلی یک دولت مطلق نیست». مقامات قضایی فرانسه در ماه نوامبر 2023 برای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، برادرش ماهر اسد (که فرماندهی لشکر 4 زرهی را بر عهده دارد) و دو ژنرال سوری به نام‌های غسان عباس و بسام الحسن، حکم بازداشت بین المللی صادر کردند. این احکام به دلیل مشارکت در جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت، به ویژه با اشاره به دخالت آن‌ها در حمله شیمیایی سال 2013 به حومه دمشق که در آن زمان در اختیار نیروهای مخالف بود، صادر شد. قربانیان این حمله از تصمیم فرانسه برای صدور حکم بازداشت به عنوان یادآوری وحشت جنگ داخلی سوریه استقبال کردند. وکلای دادگستری گفتند تا زمانی که تحقیقات در مورد حملات 2013 در غوطه شرقی و دوما ادامه دارد، چهار نفری که در حکم جلب نام برده شده‌اند، می توانند دستگیر و برای بازجویی به فرانسه تحویل داده شوند. اگرچه بعید است که بشار اسد به عنوان رئیس جمهور فعلی سوریه در فرانسه تحت پیگرد قانونی قرار گیرد، اما صدور حکم جلب بین‌المللی برای یک رهبر مستقر جهان بسیار غیر معمول است و به عنوان یک بیانیه قدرتمند در مورد رهبری اسد عمل می‌کند، به خصوص که برخی کشورها تصمیم گرفته‌اند که او را دوباره به محافل دیپلماتیک راه بدهند. (یورونیوز فارسی، 26 ژوئن 2024) 


نتایج دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه با پیشتازی راست افراطی 

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، پس از عملکرد ضعیف حزب خود در انتخابات پارلمان اروپا در 9 ژوئن 2024 و پیروزی حزب راست افراطی «اجتماع ملی» مجلس فرانسه را منحل کرد و اعلام کرد که انتخابات زودهنگام برگزار می‌کند. شهروندان فرانسوی روز یکشنبه 30 ژوئن 2024 در یکی از مهمترین انتخابات‌ چند دهه اخیر این کشور و برای انتخاب 577 نماینده مجلس به پای صندوق های رای رفتند. وزارت کشور فرانسه نتایج اولیه انتخابات پارلمانی فرانسه را منتشر کرد که طبق آن حزب راست افراطی اجتماع ملی با 34 درصد آرا مقام نخست را به خود اختصاص داده است. طبق این نتایج، ائتلاف چپ و میانه «جبهه مردمی جدید» با 28.1 درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفته است. حزب وابسته به امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور نیز با 20.3 درصد آرا رده سوم را به خود اختصاص داده است. در پایان دور دوم که در روز یکشنبه 7 ژوئیه برگزار می‌شود، ترکیب مجلس شورای ملی احتمالا به طور چشمگیری دست‌خوش تغییر خواهد شد. طبق پیش‌بینی موسسه معتبر نظرسنجی ایپسوس-تلان برای تلویزیون فرانسه که بر اساس نتایج دور اول انجام شده، حزب راست افراطی اجتماع ملی و متحدان آن ممکن است بین 230 تا 280 کرسی پارلمانی را بدست آورند که بسیار بیشتر از دوره قبلی (88 نماینده) است. (یورونیوز فارسی، 30 ژوئن 2024) 


اتحاد تاکتیکی چپها و میانه-رو ها در دور دوم انتخابات فرانسه 

210 کاندید چپ و میانه-رو برای مقابله با حزب لوپن از شرکت در دور دوم انتخابات صرفنظر خواهند کرد (فرانس 24 به زبان انگلیسی، 02 جولای 2024) 


یونان هفته کاری شش روزه را برای بخش خصوصی قانونی کرد 

(یورونیوز انگلیسی، 01 جولای 2024) 


نقشه جدید صلح روسیه: روسیه حاضر است بخشی از کریمه را به اوکراین بدهد  

(میل آنلاین، چهارشنبه 03 جولای 2024) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 06 جولای 2024 

زانیار مطاپور، شهروند نروژی ایرانی‌تبار، به اتهام ارتکاب اقدام تروریستی به 30 سال حبس محکوم شد


زانیار مطاپور، شهروند نروژی ایرانی‌تبار که به اتهام ارتکاب حمله تروریستی در اسلو، پایتخت نروژ، به 30 سال زندان محکوم شد.


زانیار مطاپور، شهروند نروژی ایرانی‌تبار، روز پنجشنبه 4 جولای 2024 به اتهام ارتکاب حمله تروریستی به یک جشنواره اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در شهر اسلو، به 30 سال زندان محکوم شد. 

در نتیجه این حمله که روز 25 ژوئن 2022 در سه نقطه پایتخت نروژ انجام شد، دو تن کشته و 9 تن دیگر زخمی شدند. دادگاه اسلو اعلام کرد ضارب 10 گلوله با مسلسل و هشت گلوله با تفنگ دستی به سمت جمعیت شلیک کرد. در حکم دادگاه آمده است که ضارب با داعش بیعت کرده بود و «چندین سال است که افراطی شده است». 

زانیار مطاپور پس از تیراندازی‌ از سوی مردم حاضر در محل جرم دستگیر شد و از آن زمان در بازداشت بوده است. پس از حمله مرگبار او، رژه افتخار در اسلو لغو شد و پلیس گفت که نمی‌تواند امنیت آن را تضمین کند. 

حکم 30 سال حبس زانیار مطاپور، شدیدترین مجازات در نروژ از زمان تغییر قانون تروریسم در این کشور در سال 2015 است. او می‌تواند پس از 20 سال حبس درخواست آزادی مشروط بکند اما تنها در صورتی با این درخواست موافقت خواهد شد که او دیگر خطرناک تلقی نشود. 

یکی از قربانیان این حمله تروریستی که از ناحیه پیشانی هدف یک گلوله قرار گرفته بود، در گفتگویی با خبرگزاری نروژی «ان‌تی‌بی»، حکم دادگاه را یک «تسکین بزرگ» خواند. 

در جلسه دادگاه، ویدیویی طولانی از حمله پخش شد. در این جلسه، حکم دادگاه قرائت نشد و به صورت الکترونیکی ارسال شد. دادگاه اعلام کرد حکم در زندان برای زانیار مطاپور خوانده می‌شود. 

او پیشتر ادعای بی‌گناهی کرده بود. اما روان‌پزشک تعیین‌شده از سوی دادگاه پس از انجام تحقیقات مربوطه به این نتیجه رسیده بود که عامل این حمله تروریستی در زمان ارتکاب از سلامت عقلی برخوردار بوده است. 


صدای آمریکا، 04 جولای 2024: 

https://ir.voanews.com/a/iranian-born-norwegian-zanyar-matapour-sentenced-to-30-years/7685011.html



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 06 جولای 2024 


پلیس ضدتروریسم یونان: 7 تن از جمله 3 ایرانی به اتهام حمله به اهداف یهودی در آتن دستگیر شده‌اند


پلیس ضد تروریسم یونان روز پنجشنبه 04 ژوئن 2024 با انتشار بیانیه‌ای از دستگیری 7 تن به اتهام حمله به هتل و رستوران تحت مالکیت یک شهروند اسرائیلی و یک کنیسه در مرکز آتن طی سال جاری میلادی خبر داد. 

طبق بیانیه، یک زن 25 ساله یونانی، دو ایرانی 46 ساله و 36 ساله، و یک افغانی 44 ساله به دلیل حمله با بمب آتش‌زا به هتل و رستوران تحت یک مالکیت شهروند اسرائیلی در روز 15 مه سال جاری دستگیر شده‌اند. 

این چهار تن متهم به ایجاد حریقی شده‌اند که جان انسان‌ها را به خطر انداخت و همچنین با انگیزه‌های نژادپرستانه به اموال شهروندان غیریونانی آسیب وارد کرده‌اند. 

بیانیه پلیس ضدتروریسم یونان می‌افزاید که طی حمله‌ای جداگانه در روز 18 ژوئن سال جاری، یک شهروند 44 ساله یونانی و یک فرد 26 ساله افغانستانی، سوار بر موتور در نزدیکی یک کنیسه در آتن با پرتاب مواد آتش‌زا به ورودی کنیسه مزبور باعث ایجاد حریق شدند. طبق بیانیه، یک شهروند 30 ساله ایرانی نیز در همین ارتباط دستگیر شده است. 

از جمله اتهام‌های این سه تن، آتش‌سوزی، حمل اسلحه و سرقت عنوان شده است. 

پلیس ضد تروریسم یونان همچنین از کشف و ضبط شواهدی از جمله تلفن‌های همراه در یک اقامتگاه در آتن و همچنین در زندان خبر داده است. 

پنج تن از دستگیرشدگان بازداشت و دو تن دیگر تحت محدودیت‌هایی تا زمان محاکمه آزاد شده‌اند. 


صدای آمریکا، 04 جولای 2024: 

https://ir.voanews.com/a/greece-arrests-7-including-3-iranians-over-attacks-on-israeli-targets-in-athens/7685209.html



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 06 جولای 2024