شنبه، تیر ۱۶، ۱۴۰۳

اخبار مهم ایران و جهان – 06 جولای 2024


دادگاهی در فرانسه حکم جلب بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را تایید کرد 

دادگاه تجدیدنظر پاریس روز چهارشنبه 26 ژوئن 2024 اعتبار حکم جلب بین‌المللی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را تایید کرد. این حکم او را به همدستی در جنایات جنگی در جریان جنگ داخلی سوریه متهم می‌کند. دادستان‌های ضد تروریسم فرانسه در ماه مه از دادگاه تجدیدنظر پاریس خواستند تا درباره حکم بازداشت اسد تصمیم بگیرد، با این استدلال که او قاعدتا به عنوان رئیس فعلی دولت سوریه از مصونیت مطلق برخوردار است. وکلای دادگستری به آسوشیتدپرس گفتند: «این نخستین بار است که یک دادگاه ملی تشخیص می‌دهد که مصونیت شخصی رئیس فعلی یک دولت مطلق نیست». مقامات قضایی فرانسه در ماه نوامبر 2023 برای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، برادرش ماهر اسد (که فرماندهی لشکر 4 زرهی را بر عهده دارد) و دو ژنرال سوری به نام‌های غسان عباس و بسام الحسن، حکم بازداشت بین المللی صادر کردند. این احکام به دلیل مشارکت در جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت، به ویژه با اشاره به دخالت آن‌ها در حمله شیمیایی سال 2013 به حومه دمشق که در آن زمان در اختیار نیروهای مخالف بود، صادر شد. قربانیان این حمله از تصمیم فرانسه برای صدور حکم بازداشت به عنوان یادآوری وحشت جنگ داخلی سوریه استقبال کردند. وکلای دادگستری گفتند تا زمانی که تحقیقات در مورد حملات 2013 در غوطه شرقی و دوما ادامه دارد، چهار نفری که در حکم جلب نام برده شده‌اند، می توانند دستگیر و برای بازجویی به فرانسه تحویل داده شوند. اگرچه بعید است که بشار اسد به عنوان رئیس جمهور فعلی سوریه در فرانسه تحت پیگرد قانونی قرار گیرد، اما صدور حکم جلب بین‌المللی برای یک رهبر مستقر جهان بسیار غیر معمول است و به عنوان یک بیانیه قدرتمند در مورد رهبری اسد عمل می‌کند، به خصوص که برخی کشورها تصمیم گرفته‌اند که او را دوباره به محافل دیپلماتیک راه بدهند. (یورونیوز فارسی، 26 ژوئن 2024) 


نتایج دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه با پیشتازی راست افراطی 

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، پس از عملکرد ضعیف حزب خود در انتخابات پارلمان اروپا در 9 ژوئن 2024 و پیروزی حزب راست افراطی «اجتماع ملی» مجلس فرانسه را منحل کرد و اعلام کرد که انتخابات زودهنگام برگزار می‌کند. شهروندان فرانسوی روز یکشنبه 30 ژوئن 2024 در یکی از مهمترین انتخابات‌ چند دهه اخیر این کشور و برای انتخاب 577 نماینده مجلس به پای صندوق های رای رفتند. وزارت کشور فرانسه نتایج اولیه انتخابات پارلمانی فرانسه را منتشر کرد که طبق آن حزب راست افراطی اجتماع ملی با 34 درصد آرا مقام نخست را به خود اختصاص داده است. طبق این نتایج، ائتلاف چپ و میانه «جبهه مردمی جدید» با 28.1 درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفته است. حزب وابسته به امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور نیز با 20.3 درصد آرا رده سوم را به خود اختصاص داده است. در پایان دور دوم که در روز یکشنبه 7 ژوئیه برگزار می‌شود، ترکیب مجلس شورای ملی احتمالا به طور چشمگیری دست‌خوش تغییر خواهد شد. طبق پیش‌بینی موسسه معتبر نظرسنجی ایپسوس-تلان برای تلویزیون فرانسه که بر اساس نتایج دور اول انجام شده، حزب راست افراطی اجتماع ملی و متحدان آن ممکن است بین 230 تا 280 کرسی پارلمانی را بدست آورند که بسیار بیشتر از دوره قبلی (88 نماینده) است. (یورونیوز فارسی، 30 ژوئن 2024) 


اتحاد تاکتیکی چپها و میانه-رو ها در دور دوم انتخابات فرانسه 

210 کاندید چپ و میانه-رو برای مقابله با حزب لوپن از شرکت در دور دوم انتخابات صرفنظر خواهند کرد (فرانس 24 به زبان انگلیسی، 02 جولای 2024) 


یونان هفته کاری شش روزه را برای بخش خصوصی قانونی کرد 

(یورونیوز انگلیسی، 01 جولای 2024) 


نقشه جدید صلح روسیه: روسیه حاضر است بخشی از کریمه را به اوکراین بدهد  

(میل آنلاین، چهارشنبه 03 جولای 2024) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 06 جولای 2024 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر