شنبه، تیر ۱۶، ۱۴۰۳

زانیار مطاپور، شهروند نروژی ایرانی‌تبار، به اتهام ارتکاب اقدام تروریستی به 30 سال حبس محکوم شد


زانیار مطاپور، شهروند نروژی ایرانی‌تبار که به اتهام ارتکاب حمله تروریستی در اسلو، پایتخت نروژ، به 30 سال زندان محکوم شد.


زانیار مطاپور، شهروند نروژی ایرانی‌تبار، روز پنجشنبه 4 جولای 2024 به اتهام ارتکاب حمله تروریستی به یک جشنواره اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در شهر اسلو، به 30 سال زندان محکوم شد. 

در نتیجه این حمله که روز 25 ژوئن 2022 در سه نقطه پایتخت نروژ انجام شد، دو تن کشته و 9 تن دیگر زخمی شدند. دادگاه اسلو اعلام کرد ضارب 10 گلوله با مسلسل و هشت گلوله با تفنگ دستی به سمت جمعیت شلیک کرد. در حکم دادگاه آمده است که ضارب با داعش بیعت کرده بود و «چندین سال است که افراطی شده است». 

زانیار مطاپور پس از تیراندازی‌ از سوی مردم حاضر در محل جرم دستگیر شد و از آن زمان در بازداشت بوده است. پس از حمله مرگبار او، رژه افتخار در اسلو لغو شد و پلیس گفت که نمی‌تواند امنیت آن را تضمین کند. 

حکم 30 سال حبس زانیار مطاپور، شدیدترین مجازات در نروژ از زمان تغییر قانون تروریسم در این کشور در سال 2015 است. او می‌تواند پس از 20 سال حبس درخواست آزادی مشروط بکند اما تنها در صورتی با این درخواست موافقت خواهد شد که او دیگر خطرناک تلقی نشود. 

یکی از قربانیان این حمله تروریستی که از ناحیه پیشانی هدف یک گلوله قرار گرفته بود، در گفتگویی با خبرگزاری نروژی «ان‌تی‌بی»، حکم دادگاه را یک «تسکین بزرگ» خواند. 

در جلسه دادگاه، ویدیویی طولانی از حمله پخش شد. در این جلسه، حکم دادگاه قرائت نشد و به صورت الکترونیکی ارسال شد. دادگاه اعلام کرد حکم در زندان برای زانیار مطاپور خوانده می‌شود. 

او پیشتر ادعای بی‌گناهی کرده بود. اما روان‌پزشک تعیین‌شده از سوی دادگاه پس از انجام تحقیقات مربوطه به این نتیجه رسیده بود که عامل این حمله تروریستی در زمان ارتکاب از سلامت عقلی برخوردار بوده است. 


صدای آمریکا، 04 جولای 2024: 

https://ir.voanews.com/a/iranian-born-norwegian-zanyar-matapour-sentenced-to-30-years/7685011.html



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 06 جولای 2024 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر