شنبه، تیر ۱۶، ۱۴۰۳

نتایج انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری بریتانیا


حزب کارگر در انتخابات زودرس پارلمان بریتانیا در تاریخ 04 جولای 2024 پیروز شد و سر کی‌یر استارمر رهبر این حزب به جای ریشی سوناک نخست‌وزیر این کشور شد. این حزب با کسب 412 کرسی از 650 کرسی، اکثریت قاطعی در مجلس عوام به دست آورد تا پس از 14 سال قدرت را از حزب محافظه‌کار پس بگیرد. 

بر اساس آخرین نتایج، حزب کارگر با کسب 210 کرسی بیشتر نسبت به قبل موفق شد که 412 کرسی پارلمان را کسب کند. 

حزب محافظه‌کار که 249 کرسی خود را از دست داد، در مجموع 121 کرسی کسب کرد که این به معنای بزرگ‌ترین شکست این حزب از زمان تأسیس آن در قرن نوزدهم میلادی است. 

در دور قبلی انتخابات پارلمانی بریتانیا در سال 2019، حزب محافظه‌کار به رهبری بوریس جانسون نخست‌وزیر وقت 365 کرسی را از آن خود کرده بود و حزب کارگر با 203 کرسی در مقام دوم قرار گرفته بود که بزرگ‌ترین شکست این حزب از سال 1935 بود. 

حزب لیبرال‌دمکرات با کسب 71 کرسی، بار دیگر سومین حزب بزرگ مجلس جدید بریتانیا شد. 

نایجل فراژ رهبر حزب راستگرای «اصلاح بریتانیا» که قبلاً هفت بار در راهیابی به مجلس بریتانیا ناکام مانده بود، این بار توانست کرسی کلکتون را از محافظه‌کاران بگیرد. این حزب که قبلاً «حزب برگزیت» نام داشت، خواهان به صفر رساندن میزان خالص مهاجرت به بریتانیاست و با نتایجی غیرقابل پیشبینی در مجموع 4 کرسی پارلمان را از آن خود کرد. 

حزب اس‌ان‌پی که خواهان استقلال اسکاتلند از بریتانیاست و در دوره قبل 48 کرسی را به دست آورده بود، این بار فقط 9 نماینده در مجلس دارد. 

حزب سبز هم با دستیابی به 4 کرسی پارلمان،‌ به موفقیتی بی‌سابقه دست یافت. 

رای‌گیری روز جمعه 4 جولای 2024 از ساعت 7 صبح به وقت محلی در سراسر بریتانیا آغاز شد و حدود 40 هزار شعبه اخذ رای در 650 حوزه انتخاباتی در سراسر انگلستان، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی رای‌گیری را آغاز کردند. رأی‌دهندگان در هر یک از 650 حوزه انتخاباتی یک نماینده را برای عضویت در مجلس عوام و نمایندگی ساکنان محلی انتخاب می‌کنند. بیشتر نامزدها نماینده یک حزب سیاسی‌اند، ولی بعضی به طور مستقل شرکت کردند. انتخابات بر مبنای روش «نخست گزینی» است، یعنی نامزدی که رای بیشتری کسب کرده (نه لزوما اکثریت مطلق) برنده میشود. 

(بی بی سی فارسی، 05 جولای 2024) 


تعداد کرسی های کسب-شده توسط احزاب مختلف در پارلمان بریتانیا، انتخابات سراسری 04 جولای 2024 (منبع: یاهو نیوز)


درصد آرای احزاب در مقابل درصد کرسی های نمایندگان احزاب مختلف که در حوزه انتخاباتی خود موفق به کسب بیشترین رای (نه لزوما اکثریت مطلق آرا) شدند، انتخابات سراسری 04 جولای 2024 در بریتانیا (منبع: یاهو نیوز) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 06 جولای 2024 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر