جمعه، فروردین ۲۷، ۱۴۰۰

اقرار ایران به دزدیده شدن آرشیو هسته‌ای اش توسط اسراییل

 جمهوری اسلامی برای اولین بار اقرار کرد که آرشیو هسته‌ ای اش توسط اسراییل در سال 2018 دزیده شده است. محسن رضایی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز چهارشنبه (14 آوریل 2021) در گفتگو با مهرنیوز به این موضوع اعتراف کرد و گفت که سیستم امنیتی ایران باید بازسازی شود، چرا که ایران در طول مدت کمتر از یک سال با سه حادثه ی امنیتی روبرو بوده: دو انفجار (در نیروگاه اتمی نطنز) و یک ترور.

بنا به گزارش جروزالم پُست در انفجار اول در نیروگاه اتمی نظنز در ماه جولای گذشته حداقل سه چهارم بخش روی زمینی این نیروگاه تخریب شده است. انفجار دوم در روز یکشنبه (11 آوریل 2021) باعث تخریب سیستم برق نیروگاه نظنز و تعداد زیادی از سانتریفوژها شده است. تروری که محسن رضایی به آن اشاره کرده، ترور رئیس برنامه هسته ای ایران، محسن فخری زاده، است که در ماه نوامبر گذشته انجام گرفته بود. هر سه این عملیات به اسراییل نسبت داده می شود و رسانه های اسراییلی هم این را تایید کرده اند. 

ایران تاکنون انکار میکرد که آرشیو هسته ای اش دزدیده شده، هر چند که رئیس جمهور اسراییل، بنیامین نتانیاهو، بخشی از آن را علنی کرده بود و در اختیار رسانه ها گذاشته بود. محسن رضایی در گفتگو با مهرنیوز نه تنها دزدیده شدن آرشیو هسته ای ایران را تایید کرد، بلکه گفت که پیش از آن چندین پهپاد مشکوک هم آمده بودند و تدارک این اقدام را چیده بودند. 

در رابطه با انفجار روز یکشنبه در نطنز فریدون عباسی-دوانی، رئیس سابق سازمان انرژی هسته ای ایران، گفته است که این انفجار هزاران سانتریفوژ را تخریب کرده است. 


متن بالا خلاصه و ترجمه ی گزارشی ست از جروزالم پُست، مورخ 15 آوریل 2021:

https://www.jpost.com/middle-east/iran-news/iranian-official-admits-israel-swiped-nuclear-archive-665257


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر