یکشنبه، خرداد ۰۲، ۱۴۰۰

ترکیب مرگبار عقب ماندگی و پیشرفت

در خبرهای امروز آمده که «شرایط بد آب و هوایی باعث مرگ دست کم ۲۱ نفر از شرکت کنندگان در یک مسابقه دو کوهستانی در شمال غرب چین شد.

گفته شده کاهش شدید دما، تگرگ و یخبندان شدید باعث شد که شرکت کنندگان در این مسابقه جان خود را از دست بدهند. این مسابقه ۱۰۰ کیلومتری در منطقه ای توریستی در استان گانسوروز گذشته برگزار شد.

خبرگزاری شین هوا گفته که پس از مفقود شدن شماری از ۱۷۲ شرکت کننده، این مسابقه متوقف شد. اجساد این دوندگان در پی عملیات تجسس امروز پیدا شد» (به نقل از بی بی سی فارسی).


سوالی که با خواندن این خبر مطرح می شود این است که آیا در چین پیش بینی هوا اینقدر ضعیف است؟ در کشورهای پیشرفته، مردم به خرید مواد غذایی هم که میخواهند بروند، قبلش در اینترنت هوا را چک میکنند. چگونه میتوان در یک منطقه ی خطرناک کوهستانی مسابقات ورزشی برپا کرد، بدون اینکه به تغییرات خطرناک آب و هوا در آن ناحیه توجه داشت. 

چین کشوری است که در تولید انبوه کامپیوتر و وسایل دیجیتال و الکترونیک نقشی جهانی دارد. در خود کشور چین، همه ی افراد تلفن موبایل و اینترنت (داخلی) دارند و از این طریق رسما و به شدت توسط حکومت کنترل می شوند. اینکه چگونه چنین مسابقاتی در چین بدون یاری گرفتن از پیش بینی هوا انجام می گیرند، بسیار عجیب به نظر می رسد. 

ولی اگر به این نکته توجه داشت که چین کشوری بسیار عقب مانده بوده و پیشرفت صنعتی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در آن کشور از بالا و به شکلی بسیار "مصنوعی" و وارداتی انجام پذیرفته، بار دیگر اثبات می شود که (1) پیشرفت پروسه ای تاریخی ست که قرن ها به طول می انجامد، (2) برای پیشرفت در هر زمینه ای باید توانایی ها و ظرفیت های یک جامعه را در نظر داشت، و (3) پیشرفت در جوامع دیکتاتوری عمدتا از بالا به جامعه تحمیل می شود و با فروپاشی نظام، کشور  سریعا سیر عقب-روی را طی میکند. نمونه ها زیادند، از کشورهای سابقا کمونیستی گرفته تا خود ایران که بعد از فروپاشی نظام شاهنشاهی یک شَبه دهه ها به عقب برگشت.

23 می 2021

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر