جمعه، مرداد ۰۱، ۱۴۰۰

مخالفت با ساختار یا با افراد – مقایسه کمونیسم با فاشیسم، ناسیونالیسم و اسلام

یکی از تفاوت های بارز کمونیسم با فاشیسم، ناسیونالیسم و اسلام این است که کمونیسم با ساختارهای اجتماعی و سیاسی ضدیت دارد، در صورتی که فاشیسم، ناسیونالیسم و اسلام افراد را نشانه می گیرند، یعنی تعلق فرد به یک نژاد، ملت یا مذهب باعث می شود که این سه ایدئولوژی آن فرد را بطور مستقیم مورد حمله قرار دهند، در صورتی که افراد نقشی در تعیین نژاد و ملیت (یا حداقل اصلیت قومی/ملی) خود ندارند و در تعیین مذهب خود نیز نقشی بسیار ناچیز دارند، و در بسیاری موارد حتی اگر از مذهبی که نصیب شان شده، دست بکشند، دیگران باز آنان را متعلق به همان دین سابق می دانند.

تنها گروه اجتماعی که کمونیست ها با آنان ضدیت جدی دارند و حتی کشتار آنان را موجه می دانند، «طبقه سرمایه دار» یا افراد پولدارند. ولی چون تعلق طبقاتی مانند تعلق نژادی، ملی یا دینی نشانه های ظاهری ندارد، افرادی که سرمایه دار یا پولدار هستند، می توانند نسبتا به راحتی ثروتمند بودن خود را از چشم عموم پنهان کنند. در صورتی که تعلق نژادی یا قومی را نمیتوان پنهان کرد، و درجه پایبندی به دین نیز به سادگی از طریق یکسری نشانه های ظاهری یا رفتاری مشخص می شود، مخصوصا در مورد مذاهبی چون اسلام که پوششی خاص برای پیروان شان در نظر گرفته اند. برای نمونه اگر فردی ثروتمند با پوشش یا با ماشینی متوسط-قیمت بیرون برود، در کوچه و خیابان از خصومت و خشونت (بالقوه) افراد و نیروهایی که با پولداران ضدیت دارند، در امان می ماند. در صورتی که فردی که به دلیل مشخصات فیزیولوژیکش تعلقش به نژاد یا قوم یا ملتی مورد نفرت معلوم و آشکار است، در همه جا از طرف فاشیستها و نژادپرستان تهدید می شود. در مورد اسلام هم تا حدودی اینطور است. یعنی زنان و مردانی که به دلیل مشخصات فیزیولوژیک شان می توان حدس زد که از کشوری مسلمان می آیند، ولی پوشش اسلامی ندارند و رفتارشان با نورمهای اسلامی جور در نمی آید، می توانند از سوی اسلامگرایان تحت خطر قرار بگیرند. همینطور کارهایی مانند نوشیدن الکل یا خوردن گوشت خوک توسط افرادی که مسلمان هستند یا از نظر مسلمانان یا اسلامگرایان مسلمان محسوب می شوند، می تواند در مناطقی که تعداد مسلمانان افراطی در آن زیاد است، عواقبی ناخوشایند در پی داشته باشد. 

در کل، نه فقط به خاطر این مورد، می توان گفت که کمونیسم هر چند ایدئولوژی ای بسیار دیکتاتوری ست، ولی چندان ضدانسانی نیست، مخصوصا در مقایسه با خیلی ایدئولوژیهای دیگر مانند فاشیسم، ناسیونالیسم و اسلام.

23 جولای 2021

۱ نظر:

  1. سلام آزاده خوبی اوضاعت روبراهه.من نمیدونم چی از غیر اسلام گیرت اومد جز آوارگی و افسردگی وغم.آخه دختر چرا روح ودل به این مهربونیتو دادی دست یه مشت افکار نادرست.توحیفی حیف.خودتو اسیر غربت کردی که چی .عمرو جوونیتو برا چی گذاشتی هیچ میدونی خودت ازهمه چیز مهمتری.آخه حیف تونیست.من همونی ام که برام یه جاسوئیچی هدیه فرستادی.همیشه به یادت بودم.ولی جواب ایمیل هاموندادی.برام یه راه ارتباطی ازخودت اینجا بزار لطفا

    پاسخحذف