جمعه، تیر ۳۰، ۱۴۰۲

اخبار مهم ایران و جهان در دو هفته گذشته


براساس یک گزارش تحقیقاتی، تابستان 2022 بیش از 60 هزار نفر در اروپا بر اثر گرما جان باختند 

بر اساس آخرین گزارش دو موسسه فرانسوی و اسپانیایی، در تابستان سال گذشته میلادی بیش از 60 هزار نفر در اروپا بر اثر گرما جان خود را از دست دادند. نشریه «نیچر مدیسن» در گزارشی با اشاره به این موضوع خواستار تلاش مضاعف برای مقابله با امواج گرمای پیش‌رو شده است. بیشترین میزان این مرگ و میرها در ایتالیا، یونان، اسپانیا و پرتغال بوده است. (یورونیوز فارسی، 10 جولای 2023) 


راهپیمایی "عزا و خشم" – فرانسه تجمع معترضان به خشونت‌های پلیس را ممنوع اعلام کرد 

معترضان به خشونت‌های پلیس فرانسه در نظر دارند روز شنبه در چند شهر این کشور به نشانه «عزا و خشم» راهپیمایی کنند. این در حالی است که فرمانداری پاریس تجمع در میدان جمهوری این شهر به یاد یکی از قربانیان خشونت‌های پلیس را ممنوع کرده است. فرمانداری پاریس در توجیه ممنوعیت تجمع روز شنبه برگزاری آن را «مخل نظم عمومی» خوانده است. لوران نونیز، فرماندار پاریس همچنین به «فضای متشنج» و شورش شهری در «پنج شب پیاپی» اشاره کرده است. راهپیمایی‌های «عزا و خشم» قرار است در چند شهر دیگر از جمله لیل، مارسی، نانت و استراسبورگ برگزار شود. پلیس فرانسه در جریان ناآرامی‌های اخیر بیش از 3700 نفر را بازداشت کرد. کمیته کارشناسان سازمان ملل متحد از عملکرد پلیس فرانسه در جریان شورش‌های شهری اخیر انتقاد کرده است. در مقابل پاریس انتقاد این کمیته را «زیاده‌روی» و «بی‌پایه» خوانده است. (یورونیوز فارسی، 08 جولای 2023) 


نخست وزیر هلند کناره-گیری خود را اعلام کرد 

مارک روته نخست‌وزیر هلند اعلام کرد کناره‌گیری می‌کند. او که طولانی ترین دوران صدارت را در هلند دارد و با رای عدم اعتماد پارلمان مواجه است، گفت پس از انتخابات در ماه نوامبر 2023 کناره‌گیری می‌کند. آقای روته که 56 سال دارد از سال 2010 هدایت چهار دولت ائتلافی را به عهده داشته و بعد از سقوط آخرین دولتش، فعلا سرپرستی کابینه را موقتا به عهده دارد. دولت او روز جمعه پس از اینکه نتوانست برای قوانین جدید مهاجرت به توافق برسد استعفا داد. آقای روته گفت اختلاف نظرها بر سر اقداماتی که جریان مهاجرت را متوقف کند غیرقابل حل بوده‌اند. (بی بی سی نیوز فارسی، 10 جولای 2023) 


اعتراضات و تظاهراتهای گسترده در اسراییل 

اعتراضات گسترده در اسراییل در اعتراض به طرح دولت برای تغییر برخی قوانین و کاهش اختیارات دستگاه قضایی، پس از بیست-و-هفت هفته همچنان ادامه دارد. شنبه شب، 15 جولای 2023، دهها هزار نفر در شهرهای گوناگون اسراییل در خیابانها و میدانها دست به تظاهرات زدند. تعداد تظاهرات-کنندگان در 28-مین هفته اعتراضات بطور چشمگیر بیشتر از هفته های قبل بود. (آسوشیتدپرس، 15 جولای 2023) 


روسای جمهوری اوکراین و لهستان یاد قربانیان کشتار جنگ جهانی دوم را گرامی داشتند 

روسای جمهوری اوکراین و لهستان روز یکشنبه 09 جولای 2023 در مراسمی یاد قربانیان قتل‌عام لهستانی‌ها به دست ناسیونالیست‌های اوکراینی در جنگ جهانی دوم را گرامی داشتند. سایه ی قتل عام «ولینیا»، که به گفته مورخان، ده‌ها هزار لهستانی طی آن کشته شدند، همچنان بر روابط بین دو کشور سنگینی می‌کند. مورخان لهستانی می‌گویند که پس از آن، حدود 12هزار اوکراینی نیز در عملیات تلافی‌جویانه لهستان کشته شدند. پارلمان لهستان گفته است که قتل‌هایی که ارتش شورشی اوکراین بین سال‌های 1943 و 1945 و سازمان ملی‌گرایان اوکراینی به رهبری استپان باندرا انجام دادند، نسل‌کشی است. اوکراین این ادعا را نپذیرفته و به آن رویدادها، به عنوان بخشی از درگیری بین لهستان و اوکراین اشاره می‌کند که هر دو کشور را تحت تأثیر قرار داده بوده است. سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه لهستان در اوایل سال میلادی جاری و این خواسته او که زلنسکی باید بابت کشتار لهستانی ها در جنگ جهانی دوم عذرخواهی و طلب بخشش کند، باعث اختلاف غیرمعمول آشکاری بین لهستان و اوکراین شده است. با این حال رئیس پارلمان اوکراین در ماه می سال جاری گفت که کییف، درد و رنج لهستان را درک می‌کند و با این سخنان برای کاهش تنش بین دو کشور اقدام کرد. (صدای آمریکا، 09 جولای 2023)


نتایج نظرسنجی ها – برتری محافظه‌کاران و دست راستی‌ها در آستانه انتخابات سراسری اسپانیا 

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد حزب محافظه‌کار مردم اسپانیا احتمالا در انتخابات سراسری ماه آینده در این کشور رای بیشتری از حزب حاکم کارگران سوسیالیست به دست خواهد آورد. (یورونیوز فارسی، 02 جولای 2023)


160هزار بازیگر سینما و تلویزیون آمریکا به اعتصاب نویسندگان هالیوود پیوستند 

اتحادیه بازیگران هالیوود که بیش از 160هزار بازیگر سینما و تلویزیون را در آمریکا نمایندگی می‌کند در پی شکست مذاکرات با استودیوها دست به اعتصاب زده است. در حالی که صنف نویسندگان سینما و تلویزیون آمریکا از ماه مه در صف اعتراض و اعتصاب بوده‌اند، انجمن بازیگران هالیوود اعلام کرد که از پنجشنبه شب آنان نیز به صف اعتصاب‌کنندگان می‌پیوندند. این برای اولین بار در 63 سال گذشته است که استودیو‌ها با اعتصاب دوگانه انجمن نویسندگان و همچنین اتحادیه بازیگران روبرو هستند. امری که آنها را مجبور به تعطیلی موقت بسیاری از تولیدات خود در سراسر ایالات متحده و خارج از این کشور خواهد کرد. بازیگران، فیلمنامه‌نویسان، نویسندگان فیلم‌ها و سریال‌های آمریکایی خواهان افزایش حقوق و دستمزدهای خود هستند. آنها می‌گویند با وجود گسترش شبکه‌های نمایش خانگی و سودآوری کلان آنها، دستمزد آنها همچنان در سطح پیشین مانده است.(یورونیوز فارسی، 14 جولای 2023) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 21 جولای 2023 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر