پنجشنبه، تیر ۱۵، ۱۴۰۲

اخبار مهم ایران و جهان در هفته گذشته


خطر انفجار در نیروگاه اتمی واقع در خاک اوکراین 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین هشدار داد که «تهدیدی جدی» در مورد نیروگاه اتمی زاپوریژیا که در کنترل روسیه قرار گرفته است، وجود دارد. منابع اطلاعاتی ارتش اوکراین قبلا گفته بودند که نیروهای روسی این نیروگاه را مین-گذاری کرده‌اند. آقای زلنسکی خواستار توجه بیشتر جامعه بین المللی به وضعیت این تاسیسات اتمی در جنوب شرقی اوکراین شد که بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا محسوب می شود. نیروگاه اتمی زاپوریژیا در جنوب اوکراین از اوایل مارس سال گذشته، اندکی پس از حمله روسیه به تصرف نیروهای این کشور درآمد. (بی بی سی نیوز، 01 جولای 2023) 


پایان فراخوان تحویل سلاح در صربستان؛ بیش از 100هزار قبضه سلاح به پلیس تحویل داده شد 

با پایان فراخوان دولت صربستان برای تحویل سلاح‌های غیرقانونی، بیش از 100هزار اسلحه از سوی مردم این کشور به نیروهای انتظامی تحویل داده شد. در ماه مه دو حادثه تیراندازی که به کشته شدن 18 نفر انجامید، خشم و نارضایتی عمومی شدیدی را در صربستان به همراه داشت و مردم معترض در تظاهرات خیابانی خواستار تغییر قوانین و اعمال محدودیت‌های بیشتر در خصوص استفاده از سلاح‌های غیرقانونی شدند. در پی آن دولت صربستان از مردم خواست سلاح‌های غیرقانونی خود را تحویل نیروهای انتظامی بدهند و تاکید کرد افرادی که در این مدت اسلحه‌های خود را تحویل دهند، تحت پیگرد قانونی قرار نمی‌گیرند. این ضرب‌الاجل که یک بار هم تمدید شده بود بالاخره در نیمه شب جمعه به پایان رسید. به گفته پلیس در این مدت 82هزار قبضه اسلحه و همچنین 26هزار مین و سایر مواد منفجره به نیروهای انتظامی تحویل داده شده است. (یورونیوز فارسی، 02 جولای 2023) 


اعتراضات گسترده در فرانسه؛‌ شمار بازداشت شدگان به 1000 نفر رسید، 270 پلیس مجروح شدند 

در حالی که انتظار میرود اعتراضات گسترده در فرانسه وسعت بیشتری پیدا کند، مقامات فرانسه اعلام کردند که باز هم به تعداد ماموران پلیس اضافه کرده‌اند. تعداد تظاهرات‌کنندگان بازداشت شده روز جمعه هفته پیش به یک هزار نفر نزدیک شد و همزمان پلیس فرانسه می‌گوید بیش از 270 مامور پلیس تاکنون مجروح شده‌اند. عصر جمعه هفته پیش گزارش شد که معترضان در بندر مارسی به یک اسلحه فروشی حمله و آن را غارت کرده‌اند. پلیس می‌گوید کسانی که برای غارت اسلحه-فروشی وارد فروشگاه شدند چند اسلحه شکاری را دزدیده اند، اما نتوانسته‌اند فشنگ و مهمات با خود ببرند. در مارسی دست کم 80 نفر بازداشت شده‌اند. رئیس جمهور فرانسه در نشستی اضطراری گفت که نیروهای بیشتری برای مهار خشونت مستقر خواهند شد، اما از اعلام وضعیت اضطراری در کشور خودداری کرد. آقای مکرون اعلام کرد که حدود یک سوم از افرادی که بدلیل شرکت در خشونت‌ها دستگیر شده‌اند «جوان و نوجوان» هستند. (بی بی سی فارسی، 30 ژوئن 2023) 


افزایش فعالیت های سازمانی به نام «حزب الله ترکیه» 

"حزب الله ترکیه" عنوانی نیست که زیاد در خبرها شنیده شود یا گروه و سازمان چندان قابل اعتنایی در مناسبات ترکیه یا منطقه به نظر برسد. با این حال در انتخابات اخیر، نامزدی چهار اسلامگرای رادیکال موجب شد تا توجه به این گروه قدیمی بار دیگر جلب شود. 

https://www.bbc.com/persian/articles/ckml7jv032ko

 

چندین تن از سران گروه "جهاد اسلامی فلسطین" در عملیات نظامی ارتش اسراییل کشته شدند 

نیروهای اسرائیلی برای دومین شب متوالی به عملیات نظامی خود در کرانه باختری ادامه دادند. تهاجمی که دست‌کم 10 کشته، حدود یکصد زخمی و هزاران آواره بر جای گذاشت. به گفته ارتش اسرائیل، این عملیات نظامی صبح روز سه شنبه نیز ادامه داشت و نیروهای اسرائیلی به دنبال 10 هدف اصلی باقیمانده در اردوگاه آوارگان هستند. نیروهای اسرائیلی اعلام کردند که  120 نفر را بازداشت کرده‌اند. گروه «جهاد اسلامی فلسطین» اعلام کرد که چهار تن از کشته‌شدگان، از جنگجویان این گروه بودند. حماس، یکی دیگر از گروههای اسلامگرا نیز اعلام کرد که یک نفر از نیروهای آن در حمله ارتش اسراییل کشته شده است. هنوز مشخص نیست که آیا پنج کشته دیگر جنگجو بوده‌اند یا غیرنظامی. هلال احمر فلسطین اعلام کرد که 500 خانواده را، حدود سه هزار نفر، از اردوگاه تخلیه کرده است، جایی که حدود 14 هزار نفر در کمتر از نیم کیلومتر مربع در آن زندگی می‌کنند و یکی از نقاط کانونی موج خشونت در بیش از یک سال گذشته است. انتظار می‌رود که دفاتر و شرکت‌های تجاری در سراسر کرانه باختری اشغالی روز سه شنبه در پاسخ به فراخوان‌ها برای اعتصاب عمومی در اعتراض به این عملیات، که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین آن را «جنایت جنگی» توصیف کرده، تعطیل شوند. (یورونیوز فارسی، 04 جولای 2023) 


افزایش حمایت از جریانات راست در آستانه انتخابات سراسری در اسپانیا 

نتایج نظرسنجی ها نشان می‌دهد حزب محافظه‌کار مردم اسپانیا احتمالا در انتخابات سراسری ماه آینده در این کشور رای بیشتری از حزب حاکم کارگران سوسیالیست به دست خواهد آورد. (یورونیوز فارسی، 04 جولای 2023) 


نیم میلیون پناهجوی جدید در فرانسه 

به گفته اداره حمایت از پناهندگان و افراد بدون تابعیت فرانسه، تعداد پناهندگان به این کشور در پایان سال 2022 میلادی از مرز 500 هزار نفر فراتر رفته و این رقم همچنان در حال افزایش است. (یورونیوز فارسی، 04 جولای 2023) 


بقایای صدها نوزاد از گوری دسته جمعی در ایرلند نبش قبر می‌شود 

در جریان تحقیقاتی که در سال 2012 در ایرلند آغاز شد، مشخص شد که حدود 800 نوزاد و کودک خردسال بین سالهای 1922 تا 1961 در موسساتی وابسته به کلیسا به نام "خانه های مادر و نوزاد"، فوت کرده اند. این موسسات تا پایان قرن بیستم هنوز دائر بودند و مادران و نوزادان بسیاری در آن محبوس میشدند. از سال 1922 تا 1998 حدود 100هزار زن باردار در این موسسات محبوس شده بودند و بعد از زایمان، باید نوزادان خود را به آن موسسات میسپردند. در سال 2012 گواهی فوت 800 نوزاد و کودک که به همراه مادرانشان در آن موسسات زندانی بودند کشف شد، اما اسناد دفن آن‌ها گم شده بود. همچنین، قانون ثبت نوزادان مرده-بدنیا-آمده تا سال 1996 در ایرلند تصویب نشده بود. (یورونیوز فارسی، 03 جولای 2023) 


بررسی مسمویتهای زنجیره ای دختران دانش-آموز در ایران در سازمان ملل 

مسمومیت های زنجیره ای دختران دانش-آموز در ایران در دستور کار کمیته حقیقت-یابی سازمان ملل درباره نقض گسترده حقوق بشر در ایران قرار گرفت. رئیس هیات حقیقت یاب بین المللی به موضوع مسمومیت های زنجیره ای دختران دانش آموز در ایران اشاره کرد و گفت که هیات این موضوع را به عنوان نقض حق آموزش دختران ایرانی، بررسی خواهد کرد. (بی بی سی نیوز فارسی، 05 جولای 2023) 


طرح دائمی شدن تحریمهای علیه ایران در کنگره آمریکا به رای گذاشته میشود 

کمیته روابط خارجی نمایندگان آمریکا که اعضای آن از احزاب و جریانات سیاسی گوناگون هستند، طرحی را برای دائمی کردن تحریم‌های این کشور علیه ایران ارائه کرده‌ است که به زودی برای رای‌گیری راهی صحن علنی مجلس آمریکا خواهد شد. در بیانیه‌ای که از سوی این عده منتشر شده، آمده است «ایران، علیرغم تلاش‌های آمریکا و متحدانش برای بهبود ثبات در خاورمیانه،‌ یک حامی و صادرکننده تروریسم باقی مانده و نه تنها همسایگانش، که ثبات جهان را تهدید می‌کند». 

یکی از اعضای این کمیته گفت «ایران به روشنی نشان داده که علاقه‌ای به مشارکت با جامعه جهانی برای رسیدن به صلح ندارد. این کشور به مردم خودش ظلم می‌کند و علیه صدها دختر دانش‌آموز در این کشور «حمله شیمیایی» انجام داده است. ایران به تهدید دموکراسی و حمایت فعالانه از تروریسم در جهان ادامه می‌دهد و تصویب این طرح می‌تواند جلوی دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای و خطر بیشتر برای صلح جهانی را بگیرد». (بی بی سی نیوز فارسی، 21 ژوئن 2023) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: پنجشنبه 06 جولای 2023 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر