یکشنبه، تیر ۱۸، ۱۴۰۲

اخبار مهم جهان و ایران در چند روز گذشته


برخورد بین روسیه و فنلاند 

بنا به گزارش خبرگزاریهای انگلیسی-زبان غربی، در روز 06 جولای 2023 فنلاند و روسیه  دیپلماتهای یکدیگر را از خاک خود اخراج کردند و کنسولگریهای یکدیگر را در خاک خود تعطیل  کردند. در پی جنگ بین روسیه و اوکراین، فنلاند که طولانی-ترین مرز را با روسیه دارد، چندی پیش به عضویت ناتو درآمد. ایسلند اولین کشور از بین کشورهای ناتو است که در تاریخ 09 ژوئن 2023 اعلام کرد سفارت روسیه در خاک خود را در ماه اگوست تعطیل خواهد کرد. (06 جولای 2023) 


احتمال بازگرداندن تجزیه-طلبان اسپانیا - دادگاه اتحادیه اروپا لغو مصونیت پوجدمون را تایید کرد 

دادگاه اتحادیه اروپا مستقر در لوکزامبورگ روز چهارشنبه 05 جولای 2023، درخواست تجدیدنظر در تصمیم گرفته شده از سوی پارلمان اروپا برای لغو مصونیت سه نماینده جدایی‌طلب منطقه کاتالونیای اسپانیا را رد کرد. پارلمان اروپا پیش از این در سال 2021 میلادی بنا بر درخواست اسپانیا با لغو مصونیت کارلس پوجدمون، رئیس سابق دولت محلی کاتالونیا و دو وزیر پیشین کابینه‌اش موافقت کرده بود. پوجدمون به همراه چند تن از یارانش از زمان تلاش شکست خورده‌شان برای استقلال کاتالونیا از اسپانیا در سال 2017 میلادی، تحت پیگرد دستگاه قضایی اسپانیا هستند. آنها پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا که دولت مرکزی اسپانیا آن را «غیرقانونی» خواند، مجبور به ترک کشور و اقامت در بلژیک شدند. سپس در سال 2019 میلادی یعنی زمانی که در این تبعید خودخواسته بودند، به عنوان نماینده پارلمان اروپا انتخاب شدند. مادرید پس از آنکه خودمختاری منطقه کاتالونیا را به حالت تعلیق درآورد، بسیاری از رهبران جدایی‌طلب را نیز زندانی کرد. (یورونیوز فارسی، 05 جولای 2023) 


اتهام مجدد سواستفاده جنسی از نوجوانان به یکی از مجریان شبکه خبررسانی بی بی سی 

یک مجری برنامه های "بی بی سی"، شبکه خبررسانی بریتانیا، توسط نشریه بریتانیایی "سان"  مجدداً متهم شد که با پرداخت پول، از نوجوانانِ زیر سن قانونی عکسهای سکسی میگرفته است. نشریه "سان" میگوید مادر یک نوجوان در مصاحبه ای با نشریه "سان" گفته است که متهم در عرض چند سال 35هزار پوند در ازای اجازه برای چنین عکسهایی از فرزند نوجوان وی به او پرداخته است. بی بی سی میگوید این اتهامات جدید در زمینه سواستفاده جنسی، آن را با یک بحران جدی روبرو ساخته است. (منبع خبر: گزارش نوشتاری در وبسایت "بی بی سی" انگلیسی-زبان، 09 جولای 2023) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: یکشنبه 09 جولای 2023 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر