شنبه، تیر ۰۲، ۱۴۰۳

جزییاتی از بازداشت یک مامور جمهوری اسلامی در فرانسه


یورونیوز فارسی، 18 ژوئن 2024 – بشیر بی‌آزار، مدیر سابق دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران روز سوم ژوئن در فرانسه بازداشت شد و با حکم اخراج از خاک این کشور روبرو است. اگرچه تهران ادعا می‌کند که آقای بی‌آزار تنها یک روزنامه‌نگار است، اما مقامات پاریس او را مامور اطلاعاتی جمهوری اسلامی می‌دانند. 

پلیس فرانسه در روز سوم ژوئن بشیر بی‌آزار را در شهر «دیژون» در شرق فرانسه دستگیر و در شهر «متز» تحت بازداشت قرار داد. بازداشت این شهروند ایرانی 41 ساله که دو سال است با ویزای بلندمدت به همراه همسر و دو فرزندش در فرانسه زندگی می‌کند، در پی حکم «اخراج فوری» صورت گرفت که در روز 22 مه برای او صادر شده بود. 

کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر و معاون امور بین‌الملل رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز دوشنبه 17 ژوئن از رای دادگاه فرانسه مبنی بر اخراج آقای بی‌آزار ظرف 28 روز خبر داد. کاظم غریب آبادی در روز ششم ژوئن مدعی شده بود که علت بازداشت بشیر بی‌آزار «دفاع از مردم فلسطین» است و این بازداشت را «رسوایی دیگری برای فرانسه در حوزه حقوق بشر» خوانده بود. 

با این حال، به گزارش «لوموند»، وزارت کشور فرانسه در حکم اخراج از خاکی برای آقای بی‌آزار صادر کرده، گفته است که او «مامور نفوذی و مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران» است. 

بنابر منابع داخلی ایران، بشیر بی‌آزار دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان مقیم لندن و مدیر تولیدات دفتر موسیقی و سرود صدا و سیما است. او که در ایران، هند و بریتانیا در رشته‌های علوم سیاسی و فیلمسازی تحصیل کرده، نویسنده فیلمنامه مستند «33 سال سکوت» به کارگردانی حسین شمقدری، پسر جواد شمقدری، معاون امور سینمایی وزارت ارشاد در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد است. 

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که آزادی آقای بی‌آزار جزء «اولویت‌ها» این وزارتخانه قرار گرفته است. 

اگرچه مقامات ایرانی به صورت مداوم ادعا می‌کنند که آقای بی‌آزار یک «روزنامه‌نگار» است و تنها به دلیل جانبداری از فلسطینیان بازداشت شده، اما با توجه به جنجال دیپلماتیکی که در پی بازداشت او به راه افتاده و همچنین حکم وزارت کشور فرانسه، به نظر می‌رسد که او تنها یک «روزنامه‌نگار ایرانی» مستقر در فرانسه نبوده است. 

به گزارش لوپوئن، بشیر بی‌آزار به سفارت جمهوری اسلامی در پاریس آمد و شد داشته و «به دلایل امنیتی» تحت نظر مقامات فرانسوی قرار گرفته است. به گزارش لو‌پوئن مقامات فرانسه بشیر بی‌آزار را به عنوان «عامل نفوذی تهران و مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران، به ویژه واحد 840 نیروی قدس سپاه پاسداران» بازداشت کرده‌اند. واحد 840 نیروی قدس سپاه پاسداران، واحد مخفیانه این نیروها است که وظیفه برنامه‌ریزی و اجرای عملیات خارج از کشور را بر عهده دارد. 

لینک گزارش کامل یورونیوز فارسی: 

https://parsi.euronews.com/2024/06/18/the-arrest-of-bashir-biazar-in-france-a-pro-palestinian-iranian-journalist-or-a-irgc-spy


فعالان حقوق بشر از بشیر بی‌آزار، مدیر سابق صدا و سیما و بازداشت شده در فرانسه، شکایت کردند 

صدای آمریکا، 20 ژوئن 2024 – گروهی از فعالان حقوق بشری از بشیر بی‌آزار، مدیر پیشین دفتر موسیقی صدا و سیمای جمهوری اسلامی، که در فرانسه تحت بازداشت است، به اتهام «شکنجه» شکایت کردند. این شکایت که از طرف گروه حقوق بشری «عدالت ایران» و شماری از قربانیان نقض حقوق بشر ارائه شده، ممکن است به محاکمه بشیر بی‌آزار در فرانسه بینجامد. او به دلیل سابقه همکاری با صدا و سیمای جمهوری اسلامی، به دست داشتن در شکنجه متهم شده است. 

مقامات جمهوری اسلامی طی دهه‌های گذشته همواره برای تحت فشار قراردادن بازداشت‌شدگان و شهروندان خارجی به پخش مصاحبه‌های آنها از تلویزیون جمهوری اسلامی دست زده‌اند. این اقدام از سوی منتقدان به عنوان «اعتراف اجباری» شناخته می‌شود. شیرین اردکانی، وکیل ایرانی-فرانسوی و مدیر گروه «عدالت ایران»، از احتمال «دست داشتن شخصی» بشیر بی آزار در ضبط چنین مصاحبه‌های اجباری خبر داده است. 

در بخشی از این شکایت، بشیر بی‌آزار به انجام ماموریت از سوی جمهوری اسلامی در خاک فرانسه برای گردآوری اطلاعات درباره روزنامه‌نگاران و فعالان ایرانی با هدف ارعاب آنها متهم شده است. شیرین اردکانی هدف از طرح این شکایت را «انجام تحقیقات و بازجویی برای آشکار شدن حقیقت» پیش از بازگرداندن بشیر بی‌آزار به ایران ذکر کرده است. 

روزنامه فرانسوی «لوموند» گزارش داد که وزارت کشور فرانسه بشیر بی آزار را «مامور مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی» جمهوری اسلامی دانسته و از این‌رو حکم اخراج او را صادر کرده است. 

بشیر بی‌آزار در شهر دیژون، در شرق فرانسه، بازداشت شد و از روز 3 ژوئن تحت بازداشت اداری قرار گرفته و در معرض اخراج از خاک این کشور است. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، وکیل او بازداشت و اخراج احتمالی این مسئول حکومتی ایران را «سیاسی» دانسته و مقامات جمهوری اسلامی هم با محکوم کردن این اقدام فرانسه خواستار آزادی او شده‌اند. 

گزارش کامل صدای آمریکا: 

https://ir.voanews.com/a/group-of-activists-in-france-complained-against-bashir-beeazar/7663690.html


تاریخ انتشار در این وبلاگ: 22 ژوئن 2024 


نقد ادبی جاسوسیانه


خیلی چیزها میخواستم بنویسم، 

ولی یادم رفت ... 

.  

.  

.  

آره، چون آلزایمر دارم! ... نقد ادبی رو کی بهت یاد داده، احمق بی شعور؟! 

ا 

ا 

ا 



(09 ژوئن 2024) 

تاریخ انتشار در این وبلاگ: 22 ژوئن 2024 


با نقطه ی خامنه ای شوخی نکنید ...


فهمیدید چی گفتم؟ ... هه هه هه ... نه، داشتم با سران موساد تماس میگرفتم! 

. 


حسین شنبه‌زاده، ویراستار و زندانی پیشین، پس از انتشار یک «نقطه» در پاسخ به توییت خامنه ای بازداشت شد و توسط قوه قضائیه جمهوری اسلامی متهم به ارتباط با موساد شد 

https://ir.voanews.com/amp/hossein-shanbehzadeh-political-prisoner-accused/7646950.html



(08 ژوئن 2024) 

تاریخ انتشار در این وبلاگ: 22 ژوئن 2024 

اخبار مهم ایران و جهان – 22 ژوئن 2024


یک عضو نیروی قدس سپاه در حمله منتسب به اسرائیل در حلب کشته شد 

رسانه‌های حکومتی ایران می‌گویند سعید آبیار، از اعضای نیروی قدس سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یکشنبه شب، 02 ژوئن 2024، در حلب سوریه کشته شد. خبرگزاری دانشجو کشته شدن این «مستشار نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» در حمله «جنگنده‌های اسرائیل» را تایید کرد. در ادبیات حکومتی جمهوری اسلامی، اصطلاح «مستشار نظامی» به آن دسته از اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اطلاق می‌شود که خارج از ایران از جمله در عراق، لبنان، سوریه، و یمن فعالیت نظامی می‌کنند. اسرائیل طی سال‌های گذشته بارها مواضع نیروی قدس سپاه و گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در سوریه را مورد حملات مرگبار قرار داده اما به ندرت درباره این حملات اظهارنظر کرده است. به دنبال حمله تروریستی 7 اکتبر 2023، حملات منتسب به اسرائیل علیه مواضع جمهوری اسلامی و گروه‌های وابسته به آن در کشورهای منطقه شدت و تکرر بیشتری یافته است. (صدای آمریکا، 03 ژوئن 2024) 


اخبار متناقض از سرنوشت پدر شوهر زینب سلیمانی - آیا نفر دوم حزب‌الله لبنان کشته شده است؟

رسانه‌های عربی گزارش‌های متناقضی درباره کشته شدن هاشم صفی‌الدین از مسئولان ارشد حزب‌الله و پدر شوهر زنیب سلیمانی منتشر کرده‌اند. شبکه خبری القاهره در گزارشی می‌گوید هاشم صفی‌الدین رئيس اجرایی حزب‌الله و نفر دوم این گروه لبنانی در حمله پهپادی اسرائيل در منطقه جناتا کشته شده است. بر اساس این گزارش صفی‌الدین در پی حملات اسرائيل به یک ساختمان سه طبقه جان خود را از دست داده است. سایر رسانه‌های مصری هم چنین خبری را تایید کرده‌اند. با این حال هنوز حزب‌الله لبنان چنین خبری را تایید نکرده است. رضا صفی‌الدین پسر هاشم، همسر زینب سلیمانی، دختر قاسم سلیمانی است. (یورونیوز فارسی، 14 ژوئن 2024) 


اسرائیل درباره بروز جنگی قریب‌الوقوع با گروه حزب‌الله لبنان هشدار داد 

وزیر امور خارجه اسرا‌ئیل درباره احتمال بروز جنگی قریب‌الوقوع میان این کشور و حزب‌الله لبنان، گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی، هشدار داد. یسرائیل کاتز روز سه شنبه 18 ژوئن 2024 در صفحه «ایکس» تهدید کرد که در صورت بروز جنگی تمام عیار، حزب اللله لبنان نابود خواهد شد و لبنان هم به سختی شکست خواهد خورد. در پی آغاز جنگ اسرائیل و غزه، حزب‌الله لبنان در طول هشت ماه گذشته اسرائیل را هدف حملات خود کرده و گفته است که تا پیش از برقراری آتش‌بس در نوار غزه، به حملات خود ادامه خواهد داد. سخنگوی ارتش اسرائیل، دانیل هاگاری، هم روز 16 ژوئن هشدار داده بود که «تجاوزات روزافزون گروه تروریستی حزب‌الله ما را به آستانه تشدید تنشی گسترده‌ رسانده که می‌تواند پیامد ویرانگری برای لبنان و کل منطقه داشته باشد». (صدای آمریکا، 18 ژوئن 2024) 


کانادا سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد - مقامات جمهوری اسلامی ساکن کانادا ممکن است اخراج‌ ‌شوند 

وزیر امنیت عمومی کانادا، روز چهارشنبه 19 ژوئن 2024 در یک کنفرانس خبری در اتاوا، از قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی خبر داد. دومینیک لبلانک گفت: «این اقدام پیام روشنی می‌فرستد که کانادا از تمامی ابزارهایی که در دست دارد برای مبارزه با نهاد تروریستی «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» بهره خواهد برد». او افزود، در نتیجه این اقدام، هزاران مقام ارشد دولت جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران از ورود به کانادا منع شده و مقامات پیشین یا کنونی جمهوری اسلامی که هم‌اکنون در کانادا هستند نیز ممکن است مورد تحقیق قرار ‌گیرند یا اخراج شوند. دومینیک لبلانک همچنین گفت که اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی بر اساس «مدارک بسیار قوی و قانع‌کننده» انجام می‌شود. هنگامی که گروهی در فهرست تروریستی کانادا قرار می‌گیرد، پلیس این کشور می‌تواند علیه هر فرد یا نهادی که از نظر مالی یا مادی از این گروه حمایت کند، دست به اقدام بزند. بانک‌ها نیز قادر خواهند بود دارایی‌های آنها را مسدود کنند. (صدای آمریکا، 19 ژوئن 2024) 


یک فرانسوی متهم به سوء قصد علیه نماینده اسپانیا و مظنون به همکاری با ایران در هلند بازداشت شد 

پلیس اسپانیا اعلام کرد که یک فرانسوی تونسی‌تبار 38 ساله که متهم به سوءقصد علیه «الخاندرو ویدال کوئادراس»، رهبر سابق حزب مردم اسپانیا بود در هلند بازداشت شد. بر اساس گزارش پلیس اسپانیا، "محرز عیاری" ششمین مظنونی است که در رابطه با سوءقصد علیه این نماینده راست افراطی اسپانیا در اوایل نوامبر بازداشت شده است. پیشتر یک ونزوئلایی، یک زن بریتانیایی، دو اسپانیایی و یک زن هندی در رابطه با پرونده سوءقصد به این سیاستمدار راست افراطی بازداشت شده بودند. بازداشت این متهم که در فرانسه نیز سابقه جنایی دارد بر اساس حکم بین‌المللی دستگیری توسط دادگاه اسپانیا انجام شده است. پلیس اسپانیا با استفاده از تصاویر دوربین‌های مداربسته منطقه، این فرد را شناسایی کرده بود. الخاندرو ویدال کوئادراس، نایب رئیس سابق پارلمان اروپا و بنیانگذار سابق حزب راست افراطی «ووکس» که به مخالفان حکومت ایران بسیار نزدیک است، تهران را به دست داشتن در این سوءقصد متهم کرد. بر اساس گزارش لوموند، محرز عیاری با هویت جعلی در تاریخ 6 ژوئن در شهر هارلم، نزدیک آمستردام توسط پلیس هلند بازداشت شده است. لوموند به نقل از یک منبع نزدیک به پرونده، خبر داد که این مظنون در حالی بازداشت شده که در حال آماده شدن برای ارتکاب یک قتل جدید با انگیزه سیاسی بوده است. (یورونیوز فارسی، 20 ژوئن 2024) 


لوئی آرنو، شهروند فرانسوی پس از آزادی از زندان در ایران وارد پاریس شد 

لوئی آرنو، یکی از چهار شهروند فرانسوی زندانی در ایران که دیشب رئیس جمهور فرانسه از آزادی او با میانجیگیری عمان خبر داده بود، وارد فرودگاه لوبورژه در حومه پاریس شد. آقای آرنو در سپتامبر 2022 (مهر 1401)،‌ همزمان با اعتراضات سراسری ایران بازداشت شد و بعدا دادگاهی او را به 5 سال زندان محکوم کرد. استفان سژورنی، وزیر خارجه فرانسه از ادامه کار دیپلماتیک برای آزادی سه شهروند دیگر خبر داد و گفت: «بسیار خوشحالم که از یکی از گروگان‌هایمان که به طور خودسرانه در ایران زندانی شدند استقبال می‌کنم.» فرانسه قبلا هم بازداشت‌ «خودسرانه» شهروندان خود را «گروگان‌گیری دولتی» توصیف کرده بود. در حال حاضر سیسیل کوهلر، ژاک پاریس و یک فرانسوی دیگر که مقامات فرانسوی از او به عنوان «اولیویه» نام می‌برند در ایران زندانی هستند. گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند که ایران برای گرفتن امتیاز از سایر کشورها از اقداماتی مثل بازداشت شهروندان استفاده می‌کند. در دهه‌های اخیر بارها شهروندان خارجی و یا دو تابعیتی زندان‌های جمهوری اسلامی ایران را تجربه کرده‌اند. در مواردی آنها در ازای آزادی زندانیان ایرانی در سایر کشورها یا رفع توقیف از دارایی‌های ایران آزاد شده‌اند. (بی بی سی فارسی، 12 ژوئن 2024) 


تبادل زندانی بین ایران و سوئد – حمید نوری آزاد شد و به تهران برگشت 

حمید نوری، دادیار سابق زندان گوهردشت که در سوئد زندانی بود، در جریان تبادل زندانی با این کشور آزاد شد و به ایران بازگشت. آقای نوری به جرم مشارکت و قتل عام زندانیان سیاسی ایران در سال 1367 به حبس ابد محکوم شده بود. نخست وزیر سوئد اعلام کرد که در جریان تبادل زندانی با ایران، یوهان فلودرس و سعید عزیزی در هواپیمای بازگشت به سوئد هستند. اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد گفت: « ایران در مذاکراتی غیرصادقانه برای آزاد شدن حمید نوری از زندان سوئد، از هر دو آنها به عنوان مهره استفاده کرد. او به دلیل جنایات جدی و بزرگی که در دهه هشتاد میلادی مرتکب شده بود، محکوم شده است». نخست‌وزیر سوئد اضافه کرد: «من به عنوان نخست‌وزیر، در تامین امنیت شهروندان سوئد، مسئولیتی ویژه دارم. بنابراین دولت، همراه با سرویس های امنیتی سوئد که با ایران مذاکره می‌کردند، روی این موضوع فعالیت گسترده داشت». (بی بی سی فارسی، 15 ژوئن 2024) 


رئیس‌جمهور فرانسه پارلمان را منحل کرد 

در پی اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا در فرانسه در روز یکشنبه 9 ژوئن 2024، امانوئل ماکرون در اقدامی غیرمنتظره در تلویزیون ظاهر شد و خبر از انحلال مجلس و برگزاری انتخابات زودهنگام داد. او در سخنرانی خود با اشاره به اینکه احزاب راست افراطی فرانسه شامل حزب «اجتماع ملی» توانسته‌اند تقریبا 40 درصد آرا را در انتخابات به دست بیاورند، خطر «ظهور ملی‌گرایان و عوام‌فریبان» را گوشزد کرد. بر اساس نتایج اولیه شمارش آرا، حزب اجتماع ملی به رهبری جوردن باردلا حدود 32 درصد آرا را در انتخابات روز یکشنبه به دست آورد که بیش از دو برابر آرای حزب امانوئل ماکرون با 15 درصد رای بود. سباستین شنو، نایب رئیس حزب اجتماع ملی، روز دوشنبه گفت جوردن باردلا رهبر 28 ساله حزب نامزد پست نخست‌وزیری خواهد بود. این چهره جوان جانشین مارین لوپن رهبر سابق حزب شده است، کسی که تلاش می‌کرد تا ردپای نژادپرستانه و یهودستیزانه‌ای را که پدر و بنیانگذار حزبش ژان ماری لوپن از خود به جای گذاشته بود، پاک کند. خانم لوپن که در دو انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری فرانسه جایگاه دوم را کسب کرده است، همچنان رهبر حزب اجتماع ملی در پارلمان باقی مانده و تا حد زیادی انتظار می‌رود که در سال 2027 مجدداً نامزد شود. (یورونیوز فارسی، 10 ژوئن 2024) 


فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه از قصدش برای شرکت در انتخابات زودهنگام پارلمانی خبر داد 

پس از تصمیم غیرمنتظره امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور سابق سوسیالیست فرانسه، اعلام کرد که قصد دارد بار دیگر در پارلمان نامزد شود. در همین باره حزب امانوئل ماکرون اعلام کرد که به احترام رئیس جمهوری پیشین، نامزدی را علیه او در شهرستان محل نامزدی وی در کورِز اعلام نخواهد کرد، اما در عین حال از وی حمایت نیز نمی‌کند. (یورونیوز فارسی، 17 ژوئن 2024) 


بیش از دویست هزار نفر در فرانسه علیه راستگرایان افراطی تظاهرات کردند 

بیش از دویست هزار نفر روز شنبه 15 ژوئن 2024 در پاریس و سایر شهرهای فرانسه علیه راست‌گرایان افراطی در این کشور تظاهرات کردند. این تظاهرات سراسری پیش از برگزاری انتخابات آتی پارلمانی در فرانسه برگزار می‌شود که براساس نظرسنجی‌ها با پیروزی حزب راست افراطی «اجتماع ملی» همراه خواهد بود. این حزب در انتخابات یکشنبه گذشته پارلمان اروپا موفقیت درخشانی داشت و صاحب کرسی‌های زیادی شد. هر چند که آمارهای مختلفی درباره تعداد شرکت‌کنندگان منتشر شده است، ولی به گفته پلیس فرانسه، حدود 217 هزار نفر در نقاط مختلف کشور در این راهپیمایی سراسری شرکت داشتند. به‌رغم برخی حوادث کوچک و دستگیری تعدادی از تظاهرکنندگان، تظاهرات بدون مشکل خاصی برگزار شد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، پس از شکست ائتلاف میانه‌روی‌ خود در رأی‌گیری یکشنبه گذشته پارلمان اروپا، انتخابات زودهنگام قانونگذاری را در دو دور برگزار خواهد کرد. نظرسنجی‌های اولین نشان می‌دهد که حزب راست افراطی اجتماعی ملی در انتخابات پارلمانی فرانسه پیروز می‌شود و احتمال دارد که قادر به تشکیل دولت بعدی فرانسه باشد. یکی از این نظرسنجی‌ها می‌گوید که حزب اجتماع ملی با 33 درصد آرا در دور نخست از چپ‌های «جبهه مردمی» با 25 درصد، و اردوگاه میانه‌روی امانوئل ماکرون با 20 درصد، پیشی خواهد گرفت. در شرایطی که در یک رویداد نادر، احزاب چپ‌گرای فرانسه با تشکیل «جبهه نوین مردمی» برای مقابله با پیروزی حزب اجتماع ملی متحد شدند، این حزب افراطی نیز در حال مذاکره با سایر احزاب راست‌گرا است تا در صورت نیاز با ائتلاف با آنها قادر به تشکیل دولت باشد. (صدای آمریکا، 15 ژوئن 2024) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 22 ژوئن 2024 


سه‌شنبه، خرداد ۲۲، ۱۴۰۳

نگاهی به جریانات گوناگون راست افراطی در غرب


با نگاهی به جریانات گوناگون راست افراطی در غرب میتوان گفت که این نیروها یک وجه مشترک با یکدیگر دارند، و آن ناسیونالیسم افراطی است، هر چند ناسیونالیسم آنان نیز از شکل و محتوایی یکسان برخوردار نیست. در بررسی جریانات راست افراطی، خیلی وقتها یکسری مفاهیم و پدیده ها با یکدیگر اشتباه گرفته میشوند، و این باعث میشود تصویری واقعی از این نیروها و خطرات واقعی آنان ارائه داده نشود. و این دوباره باعث میشود که خیلی افراد، حتی افراد "خارجی-تبار"، بدلیل ناآگاهی به طرفداری از این جریانات روی بیاورند. مفاهیم و پدیده هایی که در بررسی این نیروها، با یکدیگر اشتباه گرفته میشوند و از یکدیگر تفکیک نمیشوند، نژادپرستی، خارجی-ستیزی، و بیگانه-ستیزی هستند، و همچنین عدم تفکیک فاشیسم و نازیسم. 

تشخیص اینکه کدام جریانات چه نوع نگاهی به گروههای اجتماعی مختلف در جامعه دارند، اولین قدم است در راه بررسی و آنالیز عواملی که میتوانند باعث رشد و قدرت-گیری آن جریانات شوند. تازه بعد از این دو قدم در روند بررسی، میتوان به بررسی این موضوع پرداخت که چگونه میتوان با رشد و قدرت-گیری نیروهای راست افراطی در جامعه مقابله کرد. لازمه ی این، اول از هر چیز تجزیه و تحلیل درست جریانات راست افراطی است. 

در برخی کشورهای غربی مانند هلند، مخالفت با گسترش اسلام افراطی و افزایش تعداد مسلمانان افراطی در کشور مهمترین دغدغه ی راست افراطی بوده است. در فرانسه تا حدودی همینگونه است. در برخی کشورهای غربی مانند آلمان، نژادپرستی و خارجی-ستیزی مهمترین مشخصه ی راست افراطی در دهه های اخیر بوده است. 

برای پی بردن به تفاوتهایی که بین راست افراطی در کشورهای مختلف وجود دارد، انگلیس و آلمان دو مورد بسیار گویا می باشند. میتوان گفت که راست افراطی در انگلیس نژادپرست نیست و مسئله رنگ پوست برای آن چندان تعیین-کننده نیست. برای نمونه در بحبوبه ی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، که باعث فعال شدن نیروهای راست افراطی نیز شده بود، این نیروها مسئله اصلی شان جلوگیری از ورود سفیدپوستان اروپای شرقی، بخصوص لهستان، به کشورشان بود و هیچ مخالفتی با سایر خارجیان و "خارجی-تبار" ها نداشتند. از سال 2016، سال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، شهردار لندن یک فرد تیره-پوست پاکستانی-الاصل به نام "صادق خان" بوده است. نخست وزیر کنونی بریتانیا یک فرد هندی-تبار تیره-پوست به اسم "ریشی سوناک" است. وزیر امور خارجه بریتانیا در چند سال اخیر یک فرد سیاه-پوست، جیمز کلیورلی، بود که چند ماه پیش جای خود را به دیوید کامرون داد و اکنون وزیر کشور است. 

بر عکس، در آلمان همواره ضدیت با خارجی ها شدیداً با نژادپرستی همراه بوده است. رنگ پوست، و حتی نام افراد که بیانگر پیشینیه ی نژادی و خونی آنان است، همواره عکس العمل تهاجمی نیروهای راست افراطی در آلمان را برانگیخته است. در آلمان، راست افراطی هیچگاه مشکلی با مهاجرین سفید-پوست اروپای شرقی نداشته است. بعد از جنگ اخیر بین روسیه و اوکراین، آلمان داوطلبانه و با شوق پذیرای تعداد زیادی جنگ-زده اوکراینی شد. این موضوع حتی در رسانه ها چندان مطرح نشد و خارجی-ستیزان و نژادپرستان آلمانی هیچ واکنش منفی نسبت به آن نشان ندادند. در صورتی که خصومت و دشمنی با خارجیان و خارجی-تبارهای "دگر-رنگ" در سالهای اخیر در آلمان شدیداً افزایش یافته است. نیروهای خارجی-ستیز در اروپای شرقی نیز دیدی مشابه به خارجی-ستیزان آلمان دارند. برای نمونه لهستان و مجارستان با اینکه در اتحادیه اروپا هستند، توانسته اند تاکنون از پذیرش پناهجویانی که از آسیا و آفریقا به اروپا فرار میکنند، سر باز زنند. چه اقدامات مسخره و زشتی که این کشورها انجام ندادند تا از ورود پناهجویان به کشورشان جلوگیری کنند، چه حرفهای احمقانه ای که نزدند. ولی می بینیم که همین کشورها چگونه با آغوش باز از پناهجویان سفیدپوست اوکراینی استقبال کردند و میلیونها نفر را در عرض چند ماه در کشورهای خود اسکان دادند. 

در پایان، بطور خلاصه میتوان گفت که رشد راست افراطی در غرب دلایل خاص خود را در هر یک از آن کشورها داشته است. در برخی کشورهای غربی، گسترش اسلام سیاسی و اسلامگرایی افراطی به رشد راست افراطی دامن زده است، در برخی دیگر، برابر-حقوقی خارجی-تبارها و ترقی جایگاه اجتماعی آنان باعث رشد راست افراطی شده است، و در برخی کشورها، مانند ایتالیا، چپ-ستیزی و همچنین ضدیت با مدرنیسم باعث رشد راست افراطی شده است. 


آزاده سپهری، 11 ژوئن 2024، اروپای غربی 




11 ژوئن 2024 


شنبه، خرداد ۱۲، ۱۴۰۳

ادغام مذهب با کمونیسم در ونزوئلا


«حزب متحد سوسیالیست ونزوئلا» که از سال 2007 در ونزوئلا حاکم است (اولین رییس جمهور و رهبر این حزب: هوگو چاوز، رییس جمهور کنونی: نیکولاس مادورو)، در اساسنامه اش خود را حزبی مسیحی، سوسیالیست، ضد سرمایه-داری، و آفریقایی-سرخپوستی میداند. 


بخشی از اساسنامه این حزب، بند 3 – "ارزشها و پرنسیب ها"، برگرفته از ویکی پدیای انگلیسی (لینک در پایین): 


The United Socialist Party of Venezuela (Spanish: Partido Socialista Unido de Venezuela, PSUV) 

"The PSUV defines its values and principles as follows:

The party is constituted as a socialist party, and affirms that a socialist society is the only alternative to overcome the capitalist system. It assumes as ideological sources the thoughts and works of Simón Bolívar, Simón Rodríguez and Ezequiel Zamora. The party values in the same way the principles of scientific socialism, Christianity, liberation theology, all critical and humanist universal thought, gender equity and equality, and the ethical obligation to build a [political] model respectful of life and mother Earth that guarantees human survival.

As a multiethnic and diverse party, it nurtures its roots of Afro-Indianism bequeathed by Guaicaipuro and José Leonardo Chirino, all inspired by the fundamental leadership and revolutionary ideas of Commander Hugo Chávez, aimed at creating the new man and woman in a melting pot of hopes and dreams that make our socialism a mestizo socialism, loaded with Africanity, the elements of the indigenous peoples, and with the international vision that has had Francisco de Miranda as its greatest proponent.

We assume the principle of civic-military unity to guarantee the defense of national and popular sovereignty."

— Article 3: Values and Principles, PSUV Statutes, 2010

https://en.wikipedia.org/wiki/United_Socialist_Party_of_Venezuela


01 ژوئن 2024 


در همین رابطه: 

دیوارنگاره «منجیان» در پایتخت ونزوئلا – قاسم سلیمانی و هوگو چاوز در کنار مسیح و مهدی «موعود» 

https://azadehsepehri.blogspot.com/2024/05/blog-post_60.html



ما خوانندگان احمق؟!


والله من نفهمیدم این گزارش و گزارشهای مشابه چه میخواهند بگویند: 

ما خوانندگان خیلی احمق ایم؟ ارتش اوکراین حتی احمق تر از ما است؟ ارتش جمهوری اسلامی از آنها هم احمق تر است؟ 

😃 هه هه هه ... جواب دو سوال آخری صد-در-صد آری میباشد! 😃 


گزارشی در یورونیوز فارسی با عنوان 

"نقش ایران و چین در تولید پهپاد برای روسیه؛ مسکو به کارگران ماهرِ آفریقایی مونتاژ چقدر دستمزد می‌دهد؟"

منتشر شده در تاریخ 28 مه 2024: 

https://parsi.euronews.com/2024/05/28/the-role-of-iran-and-china-in-the-production-of-drones-for-russia



(28 می 2024)

01 ژوئن 2024 

سوئد: ایران برای انجام اعمال تروریستی از باندهای تبهکار در سوئد استفاده می‌کند

 
سرویس امنیتی سوئد می‌گوید دولت ایران برای انجام «اقدامات خلاف خشونت‌آمیز» در سوئد و سایر کشورها از شبکه‌ تبهکاران استفاده می‌کند. دنیل استنلینگ، رئیس این اداره، این باندهای تبهکار را «گروه‌های نیابتی ایران» خواند. 

این اداره گفت که هرچند اهداف آن‌ها عمدتاً گروه‌ها و افراد ناراضی و معترض به دولت ایران هستند، اما نمایندگان کشورهایی مانند اسرائیل، سازمان‌ها و مؤسسات یهودی نیز از سوی آن‌ها هدف قرار می‌گیرند. 

حمله با نارنجک به سفارت اسرائیل در استکهلم، پایتخت سوئد در ماه ژانویه سال جاری به باندهای تبهکار تحت حمایت ایران نسبت داده شده است. 

آقای استنلینگ گفت سوئد اقداماتی را به اجرا خواهد گذاشت تا توانایی ایران برای تهدید امنیت آن کشور و شهروندانش را محدود کند. 

اعلام این خبر دو هفته پس از گزارش تیراندازی شبانه در خارج از سفارت اسرائیل در استکهلم و سه ماه پس از آن منتشر شده که پلیس یک نارنجک را در محوطه ساختمان سفارت اسرائیل پیدا کرد. 

سرویس اطلاعات و امنیت سوئد گفته است که «پلیس امنیت سوئد دریافته است که رژیم ایران از شبکه‌های جنایتکار در سوئد برای اعمال خشونت علیه سایر دولت‌ها،‌ گروه‌ها و افرادی که آن‌ها را تهدیدی برای خود می‌داند، در سوئد استفاده می‌کند». 

در بیانیه سرویس امنیت سوئد همچنین آمده است: «ایران قبلا هم در سایر کشورهای اروپایی با توسل به خشونت تلاش کرده تا صداهای منتقدین و تهدیدهای محسوس علیه رژیم خود را خاموش کند». 

دنیل استنلینگ، رئیس این اداره در کنفرانسی مطبوعاتی گفت «از افراد بسیار جوان، حتی کودکان برای انجام فعالیت‌های مرتبط با ایران که امنیت سوئد را تهدید می‌کند، استفاده می‌شود». 

این کشور اسکاندیناوی در سال‌های اخیر تلاش‌های فزاینده‌ای را برای مهار خشونت‌های باندهای تبهکار انجام داده است و اکنون هر هفته تیراندازی‌ها و بمب‌گذاری‌هایی در سراسر این کشور رخ می‌دهد. 

روزنامه سوئدی «داگنز نی‌هتر» روز پنج شنبه با استناد به اسناد سرویس اطلاعاتی اسرائیل، موساد، اعلام کرد که رئیس باند تبهکار سوئدی «فاکس‌ترات»، روا مجید و رقیب او اسماعیل عبدو، رئیس باند «رومبا» هر دو توسط رژیم ایران استخدام شده بودند. 

این روزنامه گفته است اسناد موساد نشان می‌دهد که روا مجید که تابعیت دوگانه سوئدی- ترکیه دارد و نام مستعار او «روباه کرد» است، اخیرا در ایران دستگیر شده و به او اولتیماتوم داده شد که یا با رژیم ایران همکاری کند و یا به زندان برود. 

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست هم روز پنج شنبه بدون اشاره به منبعی گفت که موساد معتقد است که ایران در پشت حمله نارنجکی هفته گذشته علیه سفارت اسرائیل در بلژیک بوده است. 

سرویس امنیت سوئد گفته است که با پلیس،‌ ارتش و متحدان بین المللی خود برای «مقابله با تهدید ایران» همکاری می‌کند. 


برگرفته از بی بی سی فارسی، پنجشنبه 30 مه 2024: 

https://www.bbc.com/persian/articles/czkkdl7ldrko



01 ژوئن 2024 

اخبار مهم ایران و جهان – 01 ژوئن 2024


مشاور امنیت ملی اسرائیل: جنگ در غزه حداقل تا پایان سال 2024 ادامه خواهد داشت 

مشاور امنیت ملی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفته است که انتظار دارد جنگ در غزه حداقل تا پایان سال جاری میلادی ادامه یابد. زاخی هانگبی گفت که ارتش اسرائیل اکنون 75 درصد از منطقه حائل بین غزه و مصر موسوم به کریدور فیلادلفی (محور صلاح الدین) را در اختیار دارد. اسرائیل تاکید کرده است که بدون تصرف رفح قادر به پیروزی در جنگ هفت ماهه خود علیه حماس در غزه نخواهد بود و هشدارهای مربوط به پیامدهای انسانی فاجعه بار این عملیات را رد کرده است. ارتش اسرائیل برای اولین بار عملیات زمینی «هدفمند» را علیه جنگجویان حماس و زیرساخت‌های آن در شرق رفح در حدود یک ماه پیش آغاز کرد. از آن زمان، تانک‌ها و نیروهای اسرائیلی به تدریج به سمت مناطق شرقی و مرکزی حرکت کردند و در امتداد 13 کیلومتری مرز با مصر نیز به سمت شمال در حرکتند. (بی بی سی فارسی، 29 مه 2024) 


ادامه عملیات نظامی اسرائیل در رفح – ارتش اسراییل از کشف یک تونل متعلق به حماس، مملو از موشک خبر داد 

ارتش اسرائیل از کشف یک تونل «تروریست‌ها» به طول 1.5 کیلومتر در شرق رفح خبر داد که حاوی دهها موشک و سلاح ضد تانک بوده است. نیروی دفاعی اسرائیل  روز چهارشنبه 28 مه 2024 با اعلام این خبر در پستی در ایکس نوشت: «تنها در 100 متری گذرگاه رفح، سربازان ما یک محور تونلی را پیدا کردند که به چندین مسیر مختلف منشعب می‌شد و حاوی چندین درب انفجاری، یک مخفیگاه و امکانات اضافی بود». این نیرو با بیان اینکه از این تونل‌ها برای انجام حملات تروریستی علیه سربازان اسرائیلی استفاده می‌شد، تصریح کرد: «ما به عملیات خود در هر جایی که حماس پنهان شده است ادامه خواهیم داد تا تهدیدی که آنها برای اسرائیلی‌ها ایجاد می‌کنند را از بین ببریم». (صدای آمریکا، 29 مه 2024) 


آمریکا: وقایع رفح موجب تغییر سیاست اسرائیل و توقف کمک‌های نظامی ما نمی‌شود 

دولت بایدن روز سه‌شنبه 28 مه 2024 اعلام کرد که از نزدیک تحقیقات مربوط به حمله هوایی مرگبار اسرائیل به رفح را زیر نظر دارد، اما آن چه که در رفح می‌گذرد، یک عملیات زمینی بزرگ محسوب نمی‌شود و خطوط قرمز ایالات متحده را نقض نمی‌کند. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده در پاسخ به این سوال که آیا حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان فلسطینی در رفح را می‌توان آن نوع از «کشتار و ویرانی» محسوب کرد که منجر به توقف کمک‌های بیشتر به اسرائیل شود، همانطور که قبلا مقام‌های آمریکایی هشدار داده‌ بودند، گفت: «اسرائیلی‌ها گفته‌اند این یک اشتباه غم انگیز است.» او همچنین اضافه کرد که ایالات متحده «در این مقطع و در جریان جنگ مقیاس اندازه‌گیری و صحت سنجی دقیقی» ندارد. (یورونیوز فارسی، 29 مه 2024) 


نتانیاهو: آتش‌بس دائمی بدون نابودی حماس و آزادی تمام گروگان‌ها برقرار نمی‌شود 

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز شنبه 01 ژوئن 2024 اعلام کرد آتش‌بس دائمی در غزه بدون نابودی حماس و آزادی تمام گروگان‌ها برقرار نخواهد شد. دفتر نخست‌وزیر اسرائیل با انتشار پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» اعلام کرد شرایط این کشور برای پایان جنگ تغییر نکرده است. نابودی توان نظامی و حکومتی حماس، آزادی تمامی گروگان‌ها، و تضمین اینکه غزه تهدیدی علیه اسرائیل نیست، سه شرط عنوان شده از سوی دفتر نخست‌وزیر اسرائیل برای برقراری آتش‌بس دائمی است. دفتر بنیامین نتانیاهو تاکید کرد که سیاست اسرائیل همچنان تحقق این شرایط، پیش از برقراری آتش‌بس دائمی است و تصور این که اسرائیل پیش از تحقق آنها با آتش‌بس دائمی موافقت خواهد کرد، نادرست است. این دومین بیانیه بنیامین نتانیاهو پس از سخنرانی جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، است. (صدای آمریکا، 01 ژوئن 2024) 


رویترز: آمریکا «به هیچ عنوان» در «مراسم ادای احترام مجمع عمومی سازمان ملل به ابراهیم رئیسی» شرکت نمی‌کند 

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه 29 مه 2024 به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد که ایالات متحده مراسم ادای احترام مجمع عمومی سازمان ملل متحد به ابراهیم رئیسی و کشته‌شدگان سقوط بالگرد در روز پنجشنبه را تحریم خواهد کرد. بر اساس گزارش رویترز این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود با بیان اینکه «بعضی از بدترین موارد نقض حقوق بشر به‌ویژه علیه زنان و دختران ایران در دوران ریاست رئیسی بر دولت جمهوری اسلامی صورت گرفته است» تاکید کرد که نمایندگان ایالات متحده «به هیچ عنوان» در این رویداد سازمان ملل متحد که قرار است پنجشنبه 30 مه برگزار شود، شرکت نخواهند کرد. گفته می‌شود مجمع عمومی سازمان ملل متشکل از 193 عضو، به طور سنتی برای ادای احترام به رهبرانی که در زمان مرگشان رئیس دولت بودند، تشکیل جلسه می‌دهد و در آن مراسم سخنرانی‌هایی در مورد رئیس دولت مزبور انجام می‌شود. یک دقیقه سکوت شورای امنیت سازمان ملل متحد به یاد قربانیان سقوط هلیکوپتر سران جمهوری اسلامی در جلسه 21 مه 2024 با حضور معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد و حضور دبیرکل سازمان ملل متحد در دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی و ادای احترام او به ابراهیم رئیسی، رئیس دولت و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه او با اعتراض گسترده ایرانیان و شخصیتهای سیاسی دیگر کشورها روبرو شد. (صدای آمریکا، 30 مه 2024) 


ادای احترام مجمع عمومی سازمان ملل به ابراهیم رئیسی – بسیاری از نمایندگان سالن را ترک کردند 

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه 30 مه 2024 به طور رسمی به ابراهیم رئیسی که روز 19 مه 2024 در حادثه سقوط هلیکوپتر کشته‌ شد، ادای احترام کرد. این ادای احترام با واکنش گسترده روبرو شد. برخی از کشور‌های غربی از جمله فرانسه و آمریکا به این جلسه نماینده نفرستادند و برخی دیگر هم سالن را ترک کردند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد پس از برقراری یک ‌دقیقه سکوت به احترام آقای رئیسی، طی سخنانی به خانواده‌های قربانیان حادثه و «مردم ایران» تسلیت گفت. گوترش گفت: «من می‌خواهم اطمینان دهم که سازمان ملل متحد در همبستگی با مردم ایران و در راه دستیابی به صلح، توسعه و آزادی‌های بنیادین همراه آنان است. در راستای همین هدف، سارمان ملل متحد بر اساس منشور خود به دنبال کمک به تحقق صلح، امنیت، توسعه پایدار و حقوق بشر برای همه است». هیچ‌کدام از سفرای کشورهای غربی در سازمان ملل در این مراسم سخن نگفتند. نیت ایوانز، سخنگوی هیات آمریکا در سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «سازمان ملل متحد باید همراه با مردم ایران باشد. ابراهیم رئیسی در بسیاری از نقض‌های وحشتناک حقوق بشر، از جمله اعدام‌های فراقانونی هزاران زندانی سیاسی در سال 1988 دست داشت. برخی از بدترین نقض‌های حقوق بشر در تاریخ، در دوره تصدی او رخ داده است». او افزود: «ایالات متحده به هیچ‌وجه در ادای احترام امروز سازمان ملل متحد به ابراهیم رئیسی شرکت نمی‌کند». مجمع عمومی به صورت سنتی به هرکدام از روسای دولت کشورهای عضو سازمان ملل که در دوران تصدی خود فوت ‌کند، ادای احترام می‌کند. (یورونیوز فارسی، پنجشنبه 30 مه 2024) 


پارلمان اسپانیا به قانون جنجالی «عفو جدایی‌ طلبان کاتالونیا» رأی مثبت داد 

پارلمان اسپانیا به تصویب نهایی قانون بحث‌برانگیز عفو صدها جدایی‌طلب کاتالونیایی که در تلاش غیرقانونی و ناموفق جدایی سال 2017 دست داشتند، رأی داد. این قانون از سوی دولت ائتلافی چپ اسپانیا، دو حزب جدایی طلب کاتالونیا و سایر احزاب کوچکتر حمایت شد و در نهایت با رای مثبت 177 نماینده در مقابل 172 مخالف در مجلس سفلی به تصویب رسید. حزب محافظه‌کار مردمی و راست افراطی Vox مخالف آن بودند. این عفو می‌تواند به نفع کارلس پوجدمون، رئیس سابق منطقه کاتالونیا باشد، کسی که بعد از شکست تلاش‌هایش برای استقلال کاتالونیا به بلژیک فرار کرد. همچنین این قانون به صدها نفر دیگر از جمله مقام‌های پیشین دولتی در بارسلونا، شهروندانی که در تلاش برای جدایی در اعتراض شرکت داشتند و تمام کسانی که به نحوی در آن جریان پرونده‌دار شدند نیز کمک خواهد کرد تا عفو شوند. با این حال، این قانون آشفتگی حقوقی را که جدایی‌طلبان با آن رو به رو هستند برطرف نمی‌کند و این پرونده‌ها احتمالا با چالش‌های قانونی که نیازمند بررسی توسط دادگاه‌های عالی خواهد بود، مواجه می‌شوند. ضمن اینکه تمام این پرونده‌ها باید به صورت موردی توسط دادگاه‌ها مورد بررسی قرار گیرند. (یورونیوز فارسی، 30 مه 2024) 


عملیات نفوذی روسیه در پارلمان اروپا – پلیس به دفتر نمایندگان یورش برد 

به گفته دادستان بلژیک، یکی از کارکنان پارلمان اروپا نقش برجسته‌ای در یک عملیات تبلیغاتی روسیه برای نفوذ به پارلمان اروپا ایفا کرده است. پلیس فرانسه و بلژیک صبح روز چهارشنبه 29 مه 2024 در عملیاتی مشترک چند دفتر پارلمان اروپا در استراسبورگ و بروکسل و همچنین منزل یکی از کارکنان پارلمان اروپا در بروکسل را بازرسی کردند. این عملیات پلیس بخشی از تحقیقات گسترده درباره یک عملیات نفوذی روسیه در پارلمان اروپا است که به نظر می‌رسد درجریان آن با پرداخت پول به برخی از نمایندگان پارلمان از آن‌ها خواسته شده تا پروپاگاندای کرملین را در نهاد‌های اروپایی منتشر کنند. دادستان بلژیک که روز چهارشنبه دستور این بازرسی‌ها را صادرکرد، گفت که نشانه‌های معتبری مبنی بر ایفای نقش مهم کارمند مزبور پارلمان در عملیات پروپاگاندای روسیه وجود دارد و ثابت می‌کند که این عملیات با پرونده‌ای شامل مجموعه اقداماتی از قبیل «مداخله، فساد و عضویت در یک سازمان جنایی» مرتبط است. این بازرسی‌ها جدید‌ترین تحولات در تحقیقات جاری در مورد خبرگزاری هلندی «صدای اروپا» است. این خبرگزاری اوایل ماه جاری به دلیل دست‌داشتن در پروپاگاندای کرملین تحت تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفت. «صدای اروپا» مدعی ارائه اخبار بدون سانسور از اروپا و جهان بود و اخیرا در ماه مارس گفتگو و مناظره‌هایی را با حضور نمایندگان پارلمان اروپا در بروکسل و استراسبورگ، منتشر کرده بود. مقامات جمهوری چک در اواخر ماه مارس از کشف یک عملیات نفوذی روسیه که از طریق «صدای اروپا» انجام می‌شد خبر دادند و ادعا کردند که تراکنش‌های مالی با حساب مقامات منتخب در پارلمان اروپا و پارلمان‌های ملی انجام شده است. به گزارش این مقامات، اتهامات مزبور شامل سیاستمداران آلمانی، فرانسوی، لهستانی، بلژیکی، هلندی و مجار می‌شود. آندرس ویستیسن، نماینده دانمارکی از حزب راستگرای افراطی «هویت و دموکراسی» یکی از نمایندگانی است که با این خبرگزاری در چهارچوب مناظره‌های انتخاباتی پیش از انتخابات ماه ژوئن، با این شبکه گفتگو کرده است. او در مصاحبه ای با یورونیوز اتهام دریافت پول از این شبکه را رد کرد. ماکسیمیلیان کراه، از حزب راستگرای افراطی «آلترناتیو برای آلمان» که اخیرا از این حزب به دلیل اظهارنظرات نازی مابانه اخراج شده بود، نیز گفت که اگرچه با «صدای اروپا» گفتگو کرده، اما هیچ پولی دریافت نکرده است. دستیار کراه پیشتر به ظن جاسوسی برای چین بازداشت شده بود. (یورونیوز فارسی، 29 مه 2024) 


خانواده‌های شهروندان فرانسوی زندانی در ایران از سازمان ملل متحد کمک خواستند 

حامیان سه شهروند فرانسوی زندانی در ایران روز دوشنبه 27 مه 2024 در تلاش برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی و افزایش آگاهی در مورد وضعیت اسفناک خود، به سازمان ملل در ژنو مراجعه کردند. خانواده‌های سیسیل کوهلر، ژاک پاری، و لوئی آرنو روز دوشنبه در تلاش برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی و افزایش آگاهی‌رسانی در مورد شرایط بد این سه نفر، به دفتر سازمان ملل متحد در ژنو مراجعه کردند. لوئی آرنو بیش از یک سال و نیم پیش توسط جمهوری اسلامی در ایران بازداشت و به «تبلیغ و به خطر انداختن امنیت کشور» متهم و به پنج سال زندان محکوم شد. سیسیل کوهلر، معلم ادبیات، بیش از دو سال بیش در حالی که به همراه شریک زندگی خود ژاک پاری در حال سفر به ایران بود، به اتهام «جاسوسی» بازداشت شد. کارشناسان غربی می‌گویند جمهوری اسلامی شهروندان خارجی به ویژه افراد دارای تابعیت دوگانه را بازداشت می‌کند تا از آنها به عنوان مهره‌ای برای اعمال فشار بر کشورهای دیگر استفاده کند. آنها از شهروندان خارجی خواسته‌اند به ایران سفر نکنند، چون در خطر بازداشت تحت اتهامات ساختگی قرار می‌گیرند. (صدای آمریکا، 27 می 2024) 


هیات‌ منصفه دادگاه نیویورک دونالد ترامپ را گناهکار شناخت 

هیات منصفه دادگاه نیویورک که به اتهام‌های مرتبط با پرداخت حق السکوت از سوی دونالد ترامپ به استورمی دانیل - هنرپیشه فیلم‌های پورن - رسیدگی می‌کرد، رئیس جمهوری سابق آمریکا را در همه 34 مورد اتهامی گناهکار شناخت. این نخستین بار در تاریخ آمریکاست که یک رئیس جمهوری این کشور در دادگاه کیفری محاکمه و گناهکار شناخته می شود. (بی بی سی فارسی، 30 مه 2024) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 01 ژوئن 2024