شنبه، تیر ۰۲، ۱۴۰۳

اخبار مهم ایران و جهان – 22 ژوئن 2024


یک عضو نیروی قدس سپاه در حمله منتسب به اسرائیل در حلب کشته شد 

رسانه‌های حکومتی ایران می‌گویند سعید آبیار، از اعضای نیروی قدس سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یکشنبه شب، 02 ژوئن 2024، در حلب سوریه کشته شد. خبرگزاری دانشجو کشته شدن این «مستشار نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» در حمله «جنگنده‌های اسرائیل» را تایید کرد. در ادبیات حکومتی جمهوری اسلامی، اصطلاح «مستشار نظامی» به آن دسته از اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اطلاق می‌شود که خارج از ایران از جمله در عراق، لبنان، سوریه، و یمن فعالیت نظامی می‌کنند. اسرائیل طی سال‌های گذشته بارها مواضع نیروی قدس سپاه و گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در سوریه را مورد حملات مرگبار قرار داده اما به ندرت درباره این حملات اظهارنظر کرده است. به دنبال حمله تروریستی 7 اکتبر 2023، حملات منتسب به اسرائیل علیه مواضع جمهوری اسلامی و گروه‌های وابسته به آن در کشورهای منطقه شدت و تکرر بیشتری یافته است. (صدای آمریکا، 03 ژوئن 2024) 


اخبار متناقض از سرنوشت پدر شوهر زینب سلیمانی - آیا نفر دوم حزب‌الله لبنان کشته شده است؟

رسانه‌های عربی گزارش‌های متناقضی درباره کشته شدن هاشم صفی‌الدین از مسئولان ارشد حزب‌الله و پدر شوهر زنیب سلیمانی منتشر کرده‌اند. شبکه خبری القاهره در گزارشی می‌گوید هاشم صفی‌الدین رئيس اجرایی حزب‌الله و نفر دوم این گروه لبنانی در حمله پهپادی اسرائيل در منطقه جناتا کشته شده است. بر اساس این گزارش صفی‌الدین در پی حملات اسرائيل به یک ساختمان سه طبقه جان خود را از دست داده است. سایر رسانه‌های مصری هم چنین خبری را تایید کرده‌اند. با این حال هنوز حزب‌الله لبنان چنین خبری را تایید نکرده است. رضا صفی‌الدین پسر هاشم، همسر زینب سلیمانی، دختر قاسم سلیمانی است. (یورونیوز فارسی، 14 ژوئن 2024) 


اسرائیل درباره بروز جنگی قریب‌الوقوع با گروه حزب‌الله لبنان هشدار داد 

وزیر امور خارجه اسرا‌ئیل درباره احتمال بروز جنگی قریب‌الوقوع میان این کشور و حزب‌الله لبنان، گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی، هشدار داد. یسرائیل کاتز روز سه شنبه 18 ژوئن 2024 در صفحه «ایکس» تهدید کرد که در صورت بروز جنگی تمام عیار، حزب اللله لبنان نابود خواهد شد و لبنان هم به سختی شکست خواهد خورد. در پی آغاز جنگ اسرائیل و غزه، حزب‌الله لبنان در طول هشت ماه گذشته اسرائیل را هدف حملات خود کرده و گفته است که تا پیش از برقراری آتش‌بس در نوار غزه، به حملات خود ادامه خواهد داد. سخنگوی ارتش اسرائیل، دانیل هاگاری، هم روز 16 ژوئن هشدار داده بود که «تجاوزات روزافزون گروه تروریستی حزب‌الله ما را به آستانه تشدید تنشی گسترده‌ رسانده که می‌تواند پیامد ویرانگری برای لبنان و کل منطقه داشته باشد». (صدای آمریکا، 18 ژوئن 2024) 


کانادا سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد - مقامات جمهوری اسلامی ساکن کانادا ممکن است اخراج‌ ‌شوند 

وزیر امنیت عمومی کانادا، روز چهارشنبه 19 ژوئن 2024 در یک کنفرانس خبری در اتاوا، از قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی خبر داد. دومینیک لبلانک گفت: «این اقدام پیام روشنی می‌فرستد که کانادا از تمامی ابزارهایی که در دست دارد برای مبارزه با نهاد تروریستی «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» بهره خواهد برد». او افزود، در نتیجه این اقدام، هزاران مقام ارشد دولت جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران از ورود به کانادا منع شده و مقامات پیشین یا کنونی جمهوری اسلامی که هم‌اکنون در کانادا هستند نیز ممکن است مورد تحقیق قرار ‌گیرند یا اخراج شوند. دومینیک لبلانک همچنین گفت که اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی بر اساس «مدارک بسیار قوی و قانع‌کننده» انجام می‌شود. هنگامی که گروهی در فهرست تروریستی کانادا قرار می‌گیرد، پلیس این کشور می‌تواند علیه هر فرد یا نهادی که از نظر مالی یا مادی از این گروه حمایت کند، دست به اقدام بزند. بانک‌ها نیز قادر خواهند بود دارایی‌های آنها را مسدود کنند. (صدای آمریکا، 19 ژوئن 2024) 


یک فرانسوی متهم به سوء قصد علیه نماینده اسپانیا و مظنون به همکاری با ایران در هلند بازداشت شد 

پلیس اسپانیا اعلام کرد که یک فرانسوی تونسی‌تبار 38 ساله که متهم به سوءقصد علیه «الخاندرو ویدال کوئادراس»، رهبر سابق حزب مردم اسپانیا بود در هلند بازداشت شد. بر اساس گزارش پلیس اسپانیا، "محرز عیاری" ششمین مظنونی است که در رابطه با سوءقصد علیه این نماینده راست افراطی اسپانیا در اوایل نوامبر بازداشت شده است. پیشتر یک ونزوئلایی، یک زن بریتانیایی، دو اسپانیایی و یک زن هندی در رابطه با پرونده سوءقصد به این سیاستمدار راست افراطی بازداشت شده بودند. بازداشت این متهم که در فرانسه نیز سابقه جنایی دارد بر اساس حکم بین‌المللی دستگیری توسط دادگاه اسپانیا انجام شده است. پلیس اسپانیا با استفاده از تصاویر دوربین‌های مداربسته منطقه، این فرد را شناسایی کرده بود. الخاندرو ویدال کوئادراس، نایب رئیس سابق پارلمان اروپا و بنیانگذار سابق حزب راست افراطی «ووکس» که به مخالفان حکومت ایران بسیار نزدیک است، تهران را به دست داشتن در این سوءقصد متهم کرد. بر اساس گزارش لوموند، محرز عیاری با هویت جعلی در تاریخ 6 ژوئن در شهر هارلم، نزدیک آمستردام توسط پلیس هلند بازداشت شده است. لوموند به نقل از یک منبع نزدیک به پرونده، خبر داد که این مظنون در حالی بازداشت شده که در حال آماده شدن برای ارتکاب یک قتل جدید با انگیزه سیاسی بوده است. (یورونیوز فارسی، 20 ژوئن 2024) 


لوئی آرنو، شهروند فرانسوی پس از آزادی از زندان در ایران وارد پاریس شد 

لوئی آرنو، یکی از چهار شهروند فرانسوی زندانی در ایران که دیشب رئیس جمهور فرانسه از آزادی او با میانجیگیری عمان خبر داده بود، وارد فرودگاه لوبورژه در حومه پاریس شد. آقای آرنو در سپتامبر 2022 (مهر 1401)،‌ همزمان با اعتراضات سراسری ایران بازداشت شد و بعدا دادگاهی او را به 5 سال زندان محکوم کرد. استفان سژورنی، وزیر خارجه فرانسه از ادامه کار دیپلماتیک برای آزادی سه شهروند دیگر خبر داد و گفت: «بسیار خوشحالم که از یکی از گروگان‌هایمان که به طور خودسرانه در ایران زندانی شدند استقبال می‌کنم.» فرانسه قبلا هم بازداشت‌ «خودسرانه» شهروندان خود را «گروگان‌گیری دولتی» توصیف کرده بود. در حال حاضر سیسیل کوهلر، ژاک پاریس و یک فرانسوی دیگر که مقامات فرانسوی از او به عنوان «اولیویه» نام می‌برند در ایران زندانی هستند. گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند که ایران برای گرفتن امتیاز از سایر کشورها از اقداماتی مثل بازداشت شهروندان استفاده می‌کند. در دهه‌های اخیر بارها شهروندان خارجی و یا دو تابعیتی زندان‌های جمهوری اسلامی ایران را تجربه کرده‌اند. در مواردی آنها در ازای آزادی زندانیان ایرانی در سایر کشورها یا رفع توقیف از دارایی‌های ایران آزاد شده‌اند. (بی بی سی فارسی، 12 ژوئن 2024) 


تبادل زندانی بین ایران و سوئد – حمید نوری آزاد شد و به تهران برگشت 

حمید نوری، دادیار سابق زندان گوهردشت که در سوئد زندانی بود، در جریان تبادل زندانی با این کشور آزاد شد و به ایران بازگشت. آقای نوری به جرم مشارکت و قتل عام زندانیان سیاسی ایران در سال 1367 به حبس ابد محکوم شده بود. نخست وزیر سوئد اعلام کرد که در جریان تبادل زندانی با ایران، یوهان فلودرس و سعید عزیزی در هواپیمای بازگشت به سوئد هستند. اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد گفت: « ایران در مذاکراتی غیرصادقانه برای آزاد شدن حمید نوری از زندان سوئد، از هر دو آنها به عنوان مهره استفاده کرد. او به دلیل جنایات جدی و بزرگی که در دهه هشتاد میلادی مرتکب شده بود، محکوم شده است». نخست‌وزیر سوئد اضافه کرد: «من به عنوان نخست‌وزیر، در تامین امنیت شهروندان سوئد، مسئولیتی ویژه دارم. بنابراین دولت، همراه با سرویس های امنیتی سوئد که با ایران مذاکره می‌کردند، روی این موضوع فعالیت گسترده داشت». (بی بی سی فارسی، 15 ژوئن 2024) 


رئیس‌جمهور فرانسه پارلمان را منحل کرد 

در پی اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا در فرانسه در روز یکشنبه 9 ژوئن 2024، امانوئل ماکرون در اقدامی غیرمنتظره در تلویزیون ظاهر شد و خبر از انحلال مجلس و برگزاری انتخابات زودهنگام داد. او در سخنرانی خود با اشاره به اینکه احزاب راست افراطی فرانسه شامل حزب «اجتماع ملی» توانسته‌اند تقریبا 40 درصد آرا را در انتخابات به دست بیاورند، خطر «ظهور ملی‌گرایان و عوام‌فریبان» را گوشزد کرد. بر اساس نتایج اولیه شمارش آرا، حزب اجتماع ملی به رهبری جوردن باردلا حدود 32 درصد آرا را در انتخابات روز یکشنبه به دست آورد که بیش از دو برابر آرای حزب امانوئل ماکرون با 15 درصد رای بود. سباستین شنو، نایب رئیس حزب اجتماع ملی، روز دوشنبه گفت جوردن باردلا رهبر 28 ساله حزب نامزد پست نخست‌وزیری خواهد بود. این چهره جوان جانشین مارین لوپن رهبر سابق حزب شده است، کسی که تلاش می‌کرد تا ردپای نژادپرستانه و یهودستیزانه‌ای را که پدر و بنیانگذار حزبش ژان ماری لوپن از خود به جای گذاشته بود، پاک کند. خانم لوپن که در دو انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری فرانسه جایگاه دوم را کسب کرده است، همچنان رهبر حزب اجتماع ملی در پارلمان باقی مانده و تا حد زیادی انتظار می‌رود که در سال 2027 مجدداً نامزد شود. (یورونیوز فارسی، 10 ژوئن 2024) 


فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه از قصدش برای شرکت در انتخابات زودهنگام پارلمانی خبر داد 

پس از تصمیم غیرمنتظره امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور سابق سوسیالیست فرانسه، اعلام کرد که قصد دارد بار دیگر در پارلمان نامزد شود. در همین باره حزب امانوئل ماکرون اعلام کرد که به احترام رئیس جمهوری پیشین، نامزدی را علیه او در شهرستان محل نامزدی وی در کورِز اعلام نخواهد کرد، اما در عین حال از وی حمایت نیز نمی‌کند. (یورونیوز فارسی، 17 ژوئن 2024) 


بیش از دویست هزار نفر در فرانسه علیه راستگرایان افراطی تظاهرات کردند 

بیش از دویست هزار نفر روز شنبه 15 ژوئن 2024 در پاریس و سایر شهرهای فرانسه علیه راست‌گرایان افراطی در این کشور تظاهرات کردند. این تظاهرات سراسری پیش از برگزاری انتخابات آتی پارلمانی در فرانسه برگزار می‌شود که براساس نظرسنجی‌ها با پیروزی حزب راست افراطی «اجتماع ملی» همراه خواهد بود. این حزب در انتخابات یکشنبه گذشته پارلمان اروپا موفقیت درخشانی داشت و صاحب کرسی‌های زیادی شد. هر چند که آمارهای مختلفی درباره تعداد شرکت‌کنندگان منتشر شده است، ولی به گفته پلیس فرانسه، حدود 217 هزار نفر در نقاط مختلف کشور در این راهپیمایی سراسری شرکت داشتند. به‌رغم برخی حوادث کوچک و دستگیری تعدادی از تظاهرکنندگان، تظاهرات بدون مشکل خاصی برگزار شد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، پس از شکست ائتلاف میانه‌روی‌ خود در رأی‌گیری یکشنبه گذشته پارلمان اروپا، انتخابات زودهنگام قانونگذاری را در دو دور برگزار خواهد کرد. نظرسنجی‌های اولین نشان می‌دهد که حزب راست افراطی اجتماعی ملی در انتخابات پارلمانی فرانسه پیروز می‌شود و احتمال دارد که قادر به تشکیل دولت بعدی فرانسه باشد. یکی از این نظرسنجی‌ها می‌گوید که حزب اجتماع ملی با 33 درصد آرا در دور نخست از چپ‌های «جبهه مردمی» با 25 درصد، و اردوگاه میانه‌روی امانوئل ماکرون با 20 درصد، پیشی خواهد گرفت. در شرایطی که در یک رویداد نادر، احزاب چپ‌گرای فرانسه با تشکیل «جبهه نوین مردمی» برای مقابله با پیروزی حزب اجتماع ملی متحد شدند، این حزب افراطی نیز در حال مذاکره با سایر احزاب راست‌گرا است تا در صورت نیاز با ائتلاف با آنها قادر به تشکیل دولت باشد. (صدای آمریکا، 15 ژوئن 2024) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 22 ژوئن 2024 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر