شنبه، خرداد ۱۲، ۱۴۰۳

اخبار مهم ایران و جهان – 01 ژوئن 2024


مشاور امنیت ملی اسرائیل: جنگ در غزه حداقل تا پایان سال 2024 ادامه خواهد داشت 

مشاور امنیت ملی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفته است که انتظار دارد جنگ در غزه حداقل تا پایان سال جاری میلادی ادامه یابد. زاخی هانگبی گفت که ارتش اسرائیل اکنون 75 درصد از منطقه حائل بین غزه و مصر موسوم به کریدور فیلادلفی (محور صلاح الدین) را در اختیار دارد. اسرائیل تاکید کرده است که بدون تصرف رفح قادر به پیروزی در جنگ هفت ماهه خود علیه حماس در غزه نخواهد بود و هشدارهای مربوط به پیامدهای انسانی فاجعه بار این عملیات را رد کرده است. ارتش اسرائیل برای اولین بار عملیات زمینی «هدفمند» را علیه جنگجویان حماس و زیرساخت‌های آن در شرق رفح در حدود یک ماه پیش آغاز کرد. از آن زمان، تانک‌ها و نیروهای اسرائیلی به تدریج به سمت مناطق شرقی و مرکزی حرکت کردند و در امتداد 13 کیلومتری مرز با مصر نیز به سمت شمال در حرکتند. (بی بی سی فارسی، 29 مه 2024) 


ادامه عملیات نظامی اسرائیل در رفح – ارتش اسراییل از کشف یک تونل متعلق به حماس، مملو از موشک خبر داد 

ارتش اسرائیل از کشف یک تونل «تروریست‌ها» به طول 1.5 کیلومتر در شرق رفح خبر داد که حاوی دهها موشک و سلاح ضد تانک بوده است. نیروی دفاعی اسرائیل  روز چهارشنبه 28 مه 2024 با اعلام این خبر در پستی در ایکس نوشت: «تنها در 100 متری گذرگاه رفح، سربازان ما یک محور تونلی را پیدا کردند که به چندین مسیر مختلف منشعب می‌شد و حاوی چندین درب انفجاری، یک مخفیگاه و امکانات اضافی بود». این نیرو با بیان اینکه از این تونل‌ها برای انجام حملات تروریستی علیه سربازان اسرائیلی استفاده می‌شد، تصریح کرد: «ما به عملیات خود در هر جایی که حماس پنهان شده است ادامه خواهیم داد تا تهدیدی که آنها برای اسرائیلی‌ها ایجاد می‌کنند را از بین ببریم». (صدای آمریکا، 29 مه 2024) 


آمریکا: وقایع رفح موجب تغییر سیاست اسرائیل و توقف کمک‌های نظامی ما نمی‌شود 

دولت بایدن روز سه‌شنبه 28 مه 2024 اعلام کرد که از نزدیک تحقیقات مربوط به حمله هوایی مرگبار اسرائیل به رفح را زیر نظر دارد، اما آن چه که در رفح می‌گذرد، یک عملیات زمینی بزرگ محسوب نمی‌شود و خطوط قرمز ایالات متحده را نقض نمی‌کند. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده در پاسخ به این سوال که آیا حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان فلسطینی در رفح را می‌توان آن نوع از «کشتار و ویرانی» محسوب کرد که منجر به توقف کمک‌های بیشتر به اسرائیل شود، همانطور که قبلا مقام‌های آمریکایی هشدار داده‌ بودند، گفت: «اسرائیلی‌ها گفته‌اند این یک اشتباه غم انگیز است.» او همچنین اضافه کرد که ایالات متحده «در این مقطع و در جریان جنگ مقیاس اندازه‌گیری و صحت سنجی دقیقی» ندارد. (یورونیوز فارسی، 29 مه 2024) 


نتانیاهو: آتش‌بس دائمی بدون نابودی حماس و آزادی تمام گروگان‌ها برقرار نمی‌شود 

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز شنبه 01 ژوئن 2024 اعلام کرد آتش‌بس دائمی در غزه بدون نابودی حماس و آزادی تمام گروگان‌ها برقرار نخواهد شد. دفتر نخست‌وزیر اسرائیل با انتشار پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» اعلام کرد شرایط این کشور برای پایان جنگ تغییر نکرده است. نابودی توان نظامی و حکومتی حماس، آزادی تمامی گروگان‌ها، و تضمین اینکه غزه تهدیدی علیه اسرائیل نیست، سه شرط عنوان شده از سوی دفتر نخست‌وزیر اسرائیل برای برقراری آتش‌بس دائمی است. دفتر بنیامین نتانیاهو تاکید کرد که سیاست اسرائیل همچنان تحقق این شرایط، پیش از برقراری آتش‌بس دائمی است و تصور این که اسرائیل پیش از تحقق آنها با آتش‌بس دائمی موافقت خواهد کرد، نادرست است. این دومین بیانیه بنیامین نتانیاهو پس از سخنرانی جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، است. (صدای آمریکا، 01 ژوئن 2024) 


رویترز: آمریکا «به هیچ عنوان» در «مراسم ادای احترام مجمع عمومی سازمان ملل به ابراهیم رئیسی» شرکت نمی‌کند 

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه 29 مه 2024 به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد که ایالات متحده مراسم ادای احترام مجمع عمومی سازمان ملل متحد به ابراهیم رئیسی و کشته‌شدگان سقوط بالگرد در روز پنجشنبه را تحریم خواهد کرد. بر اساس گزارش رویترز این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود با بیان اینکه «بعضی از بدترین موارد نقض حقوق بشر به‌ویژه علیه زنان و دختران ایران در دوران ریاست رئیسی بر دولت جمهوری اسلامی صورت گرفته است» تاکید کرد که نمایندگان ایالات متحده «به هیچ عنوان» در این رویداد سازمان ملل متحد که قرار است پنجشنبه 30 مه برگزار شود، شرکت نخواهند کرد. گفته می‌شود مجمع عمومی سازمان ملل متشکل از 193 عضو، به طور سنتی برای ادای احترام به رهبرانی که در زمان مرگشان رئیس دولت بودند، تشکیل جلسه می‌دهد و در آن مراسم سخنرانی‌هایی در مورد رئیس دولت مزبور انجام می‌شود. یک دقیقه سکوت شورای امنیت سازمان ملل متحد به یاد قربانیان سقوط هلیکوپتر سران جمهوری اسلامی در جلسه 21 مه 2024 با حضور معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد و حضور دبیرکل سازمان ملل متحد در دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی و ادای احترام او به ابراهیم رئیسی، رئیس دولت و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه او با اعتراض گسترده ایرانیان و شخصیتهای سیاسی دیگر کشورها روبرو شد. (صدای آمریکا، 30 مه 2024) 


ادای احترام مجمع عمومی سازمان ملل به ابراهیم رئیسی – بسیاری از نمایندگان سالن را ترک کردند 

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه 30 مه 2024 به طور رسمی به ابراهیم رئیسی که روز 19 مه 2024 در حادثه سقوط هلیکوپتر کشته‌ شد، ادای احترام کرد. این ادای احترام با واکنش گسترده روبرو شد. برخی از کشور‌های غربی از جمله فرانسه و آمریکا به این جلسه نماینده نفرستادند و برخی دیگر هم سالن را ترک کردند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد پس از برقراری یک ‌دقیقه سکوت به احترام آقای رئیسی، طی سخنانی به خانواده‌های قربانیان حادثه و «مردم ایران» تسلیت گفت. گوترش گفت: «من می‌خواهم اطمینان دهم که سازمان ملل متحد در همبستگی با مردم ایران و در راه دستیابی به صلح، توسعه و آزادی‌های بنیادین همراه آنان است. در راستای همین هدف، سارمان ملل متحد بر اساس منشور خود به دنبال کمک به تحقق صلح، امنیت، توسعه پایدار و حقوق بشر برای همه است». هیچ‌کدام از سفرای کشورهای غربی در سازمان ملل در این مراسم سخن نگفتند. نیت ایوانز، سخنگوی هیات آمریکا در سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «سازمان ملل متحد باید همراه با مردم ایران باشد. ابراهیم رئیسی در بسیاری از نقض‌های وحشتناک حقوق بشر، از جمله اعدام‌های فراقانونی هزاران زندانی سیاسی در سال 1988 دست داشت. برخی از بدترین نقض‌های حقوق بشر در تاریخ، در دوره تصدی او رخ داده است». او افزود: «ایالات متحده به هیچ‌وجه در ادای احترام امروز سازمان ملل متحد به ابراهیم رئیسی شرکت نمی‌کند». مجمع عمومی به صورت سنتی به هرکدام از روسای دولت کشورهای عضو سازمان ملل که در دوران تصدی خود فوت ‌کند، ادای احترام می‌کند. (یورونیوز فارسی، پنجشنبه 30 مه 2024) 


پارلمان اسپانیا به قانون جنجالی «عفو جدایی‌ طلبان کاتالونیا» رأی مثبت داد 

پارلمان اسپانیا به تصویب نهایی قانون بحث‌برانگیز عفو صدها جدایی‌طلب کاتالونیایی که در تلاش غیرقانونی و ناموفق جدایی سال 2017 دست داشتند، رأی داد. این قانون از سوی دولت ائتلافی چپ اسپانیا، دو حزب جدایی طلب کاتالونیا و سایر احزاب کوچکتر حمایت شد و در نهایت با رای مثبت 177 نماینده در مقابل 172 مخالف در مجلس سفلی به تصویب رسید. حزب محافظه‌کار مردمی و راست افراطی Vox مخالف آن بودند. این عفو می‌تواند به نفع کارلس پوجدمون، رئیس سابق منطقه کاتالونیا باشد، کسی که بعد از شکست تلاش‌هایش برای استقلال کاتالونیا به بلژیک فرار کرد. همچنین این قانون به صدها نفر دیگر از جمله مقام‌های پیشین دولتی در بارسلونا، شهروندانی که در تلاش برای جدایی در اعتراض شرکت داشتند و تمام کسانی که به نحوی در آن جریان پرونده‌دار شدند نیز کمک خواهد کرد تا عفو شوند. با این حال، این قانون آشفتگی حقوقی را که جدایی‌طلبان با آن رو به رو هستند برطرف نمی‌کند و این پرونده‌ها احتمالا با چالش‌های قانونی که نیازمند بررسی توسط دادگاه‌های عالی خواهد بود، مواجه می‌شوند. ضمن اینکه تمام این پرونده‌ها باید به صورت موردی توسط دادگاه‌ها مورد بررسی قرار گیرند. (یورونیوز فارسی، 30 مه 2024) 


عملیات نفوذی روسیه در پارلمان اروپا – پلیس به دفتر نمایندگان یورش برد 

به گفته دادستان بلژیک، یکی از کارکنان پارلمان اروپا نقش برجسته‌ای در یک عملیات تبلیغاتی روسیه برای نفوذ به پارلمان اروپا ایفا کرده است. پلیس فرانسه و بلژیک صبح روز چهارشنبه 29 مه 2024 در عملیاتی مشترک چند دفتر پارلمان اروپا در استراسبورگ و بروکسل و همچنین منزل یکی از کارکنان پارلمان اروپا در بروکسل را بازرسی کردند. این عملیات پلیس بخشی از تحقیقات گسترده درباره یک عملیات نفوذی روسیه در پارلمان اروپا است که به نظر می‌رسد درجریان آن با پرداخت پول به برخی از نمایندگان پارلمان از آن‌ها خواسته شده تا پروپاگاندای کرملین را در نهاد‌های اروپایی منتشر کنند. دادستان بلژیک که روز چهارشنبه دستور این بازرسی‌ها را صادرکرد، گفت که نشانه‌های معتبری مبنی بر ایفای نقش مهم کارمند مزبور پارلمان در عملیات پروپاگاندای روسیه وجود دارد و ثابت می‌کند که این عملیات با پرونده‌ای شامل مجموعه اقداماتی از قبیل «مداخله، فساد و عضویت در یک سازمان جنایی» مرتبط است. این بازرسی‌ها جدید‌ترین تحولات در تحقیقات جاری در مورد خبرگزاری هلندی «صدای اروپا» است. این خبرگزاری اوایل ماه جاری به دلیل دست‌داشتن در پروپاگاندای کرملین تحت تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفت. «صدای اروپا» مدعی ارائه اخبار بدون سانسور از اروپا و جهان بود و اخیرا در ماه مارس گفتگو و مناظره‌هایی را با حضور نمایندگان پارلمان اروپا در بروکسل و استراسبورگ، منتشر کرده بود. مقامات جمهوری چک در اواخر ماه مارس از کشف یک عملیات نفوذی روسیه که از طریق «صدای اروپا» انجام می‌شد خبر دادند و ادعا کردند که تراکنش‌های مالی با حساب مقامات منتخب در پارلمان اروپا و پارلمان‌های ملی انجام شده است. به گزارش این مقامات، اتهامات مزبور شامل سیاستمداران آلمانی، فرانسوی، لهستانی، بلژیکی، هلندی و مجار می‌شود. آندرس ویستیسن، نماینده دانمارکی از حزب راستگرای افراطی «هویت و دموکراسی» یکی از نمایندگانی است که با این خبرگزاری در چهارچوب مناظره‌های انتخاباتی پیش از انتخابات ماه ژوئن، با این شبکه گفتگو کرده است. او در مصاحبه ای با یورونیوز اتهام دریافت پول از این شبکه را رد کرد. ماکسیمیلیان کراه، از حزب راستگرای افراطی «آلترناتیو برای آلمان» که اخیرا از این حزب به دلیل اظهارنظرات نازی مابانه اخراج شده بود، نیز گفت که اگرچه با «صدای اروپا» گفتگو کرده، اما هیچ پولی دریافت نکرده است. دستیار کراه پیشتر به ظن جاسوسی برای چین بازداشت شده بود. (یورونیوز فارسی، 29 مه 2024) 


خانواده‌های شهروندان فرانسوی زندانی در ایران از سازمان ملل متحد کمک خواستند 

حامیان سه شهروند فرانسوی زندانی در ایران روز دوشنبه 27 مه 2024 در تلاش برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی و افزایش آگاهی در مورد وضعیت اسفناک خود، به سازمان ملل در ژنو مراجعه کردند. خانواده‌های سیسیل کوهلر، ژاک پاری، و لوئی آرنو روز دوشنبه در تلاش برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی و افزایش آگاهی‌رسانی در مورد شرایط بد این سه نفر، به دفتر سازمان ملل متحد در ژنو مراجعه کردند. لوئی آرنو بیش از یک سال و نیم پیش توسط جمهوری اسلامی در ایران بازداشت و به «تبلیغ و به خطر انداختن امنیت کشور» متهم و به پنج سال زندان محکوم شد. سیسیل کوهلر، معلم ادبیات، بیش از دو سال بیش در حالی که به همراه شریک زندگی خود ژاک پاری در حال سفر به ایران بود، به اتهام «جاسوسی» بازداشت شد. کارشناسان غربی می‌گویند جمهوری اسلامی شهروندان خارجی به ویژه افراد دارای تابعیت دوگانه را بازداشت می‌کند تا از آنها به عنوان مهره‌ای برای اعمال فشار بر کشورهای دیگر استفاده کند. آنها از شهروندان خارجی خواسته‌اند به ایران سفر نکنند، چون در خطر بازداشت تحت اتهامات ساختگی قرار می‌گیرند. (صدای آمریکا، 27 می 2024) 


هیات‌ منصفه دادگاه نیویورک دونالد ترامپ را گناهکار شناخت 

هیات منصفه دادگاه نیویورک که به اتهام‌های مرتبط با پرداخت حق السکوت از سوی دونالد ترامپ به استورمی دانیل - هنرپیشه فیلم‌های پورن - رسیدگی می‌کرد، رئیس جمهوری سابق آمریکا را در همه 34 مورد اتهامی گناهکار شناخت. این نخستین بار در تاریخ آمریکاست که یک رئیس جمهوری این کشور در دادگاه کیفری محاکمه و گناهکار شناخته می شود. (بی بی سی فارسی، 30 مه 2024) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 01 ژوئن 2024 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر