یکشنبه، خرداد ۰۶، ۱۴۰۳

اخبار مهم ایران و جهان – 26 مه 2024


حمله شرکت کنندگان در مراسم ابراهیم رئیسی به معترضان در لندن – یک نفر دستگیر شد 

در پی انتشار ویدئوهایی از حمله شرکت‌کنندگان در یک مراسم عزاداری برای رئیس جمهور ایران در لندن به معترضانی که آنجا گرد آمده بودند، پلیس می‌گوید چهار نفر جراحاتی برداشته‌اند و یک نفر هم دستگیر شده است. در ویدئوهایی که از این حادثه منتشر شده معترضان از جمله علیه رهبر جمهوری اسلامی ایران شعار می‌دهند و کسانی که لباس تیره پوشیده‌اند به آنها یورش می‌برند و درگیری‌های روی می‌دهد. پلیس در بیانیه‌ای گفت که در ساعت 18:21 روز جمعه، 24 مه 2024، در پی دریافت گزارش‌هایی از بی‌نظمی در خیابان آلپرتون لِین، در ویمبلی، ماموران به محل اعزام شدند. در بیانیه پلیس آمده است که معترضان مخالف دولت ایران در مقابل محل عزاداری برای ابراهیم رئیسی گرد آمده بودند که «درگیری‌هایی بین دو گروه روی داد». (بی بی سی فارسی، 25 مه 2024) 


سفر احمدی نژاد به مجارستان به دعوت دانشگاه ملی بوداپست 

به گزارش کانال تلگرامی دولت بهار، محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهوری پیشین ایران، به منظور شرکت در یک نشست علمی در مورد «ارزش‌های مشترک در محیط زیست جهانی» در روز دوشنبه 06 مه 2024 (17 اردیبهشت 1403) وارد بوداپست پایتخت مجارستان شد. تا کنون نه دانشگاه دعوت کننده از او و نه دولت مجارستان واکنشی نسبت به حضور رئیس جمهور اسبق ایران نشان نداده اند، اما سفارت اسرائیل در مجارستان در بیانیه‌ای خشمگینانه، دعوت از وی را به عنوان کسی که «منکر هولوکاست» است، محکوم کرد. به گزارش سرویس یورونیوز مجار، «دانشگاه ملی خدمات عمومی لودوویکا» در خصوص دعوت از رئیس جمهور اسبق ایران سکوت خبری اختیار کرده و رئیس این دانشگاه از صبح تاکنون به استعلام این بخش از یورونیوز که در بوداپست مستقر است، پاسخی نداده است. بخش مطبوعاتی این موسسه آموزش عالی اما به این بسنده کرد که مایل به اظهار نظر در مورد این موضوع نیست. علاوه بر دانشگاه، وزارت امور خارجه مجارستان نیز تاکنون در این مورد اظهار نظر نکرده است، اما سفارت اسرائیل در بیانیه مطبوعاتی خود به شدت این موضوع انتقاد کرد. در بیانیه سفارت اسرائیل در مجارستان آمده است که « دعوت از چنین فردی برای سخنرانی برای دانشجویان در هر دانشگاه غربی، توهین بزرگی به یاد و خاطره قربانیان هولوکاست است.» همین «روز یکشنبه بود که در شهر بوداپست، مراسم روز یادبود هولوکاست اسرائیل را با تمرکز ویژه بر کشتار 80 سال پیش یهودیان مجارستانی، برگزار کردیم». در این بیانیه آمده است که «سفر احمدی نژاد توهینی جدی است و خاطره 600 هزار یهودی مجارستانی کشته شده در هولوکاست را پایمال می کند». (یورونیوز فارسی، 07 می 2024) 


سیاستمدار اروپایی جان به در برده از سوءقصد، از غرب خواست از «مماشات» با جمهوری اسلامی دست بردارد 

آلخاندرو ویدال کوادراس، که بین سال‌های 2004 تا 2007 نایب رئیس پارلمان اروپا بود، در نوامبر سال گذشته در مادرید مورد سوءقصد قرار گرفت و قویا معتقد است «رژیم ایران» مسئول این اقدام است. او که بنیانگذار حزب راست افراطی «وُکس» اسپانیا است، به دیلی‌تلگراف گفت که بریتانیا باید به تمامی تجارت با ایران پایان دهد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک سازمان تروریستی ممنوع کند و «کمک‌های فوری» به مخالفان حکومت ایران ارسال کند. ویدال کوادراس، 78 ساله، نوامبر سال گذشته در حین یک پیاده‌روی هدف حمله مسلحانه قرار گرفت، فک او شکست و گلوله با فاصله کمی از گردن و مغز او، عبور کرد. طبق این گزارش ویدال کوادراس اکتبر 2022 از سوی حکومت ایران در لیست سیاه تحریم‌ها قرار گرفته بود. در مجموع پنج نفر به عنوان بخشی از تحقیقات در مورد تیراندازی دستگیر شده‌اند، از جمله یک زن بریتانیایی که هنوز محاکمه نشده‌اند. به نوشته دیلی‌تلگراف مهاجم فراری تونسی‌تبار این سوءقصد، مظنون به ارتباط با حکومت ایران است و هنوز دستگیر نشده است. آقای ویدال کوادراس که خود از مخالفان جدایی‌طلبان کاتالونیا در اسپانیا است، جمهوری اسلامی را متهم کرده است که دستور ترور را صادر کرده است زیرا او مخالف صریح جمهوری اسلامی و حامی «شورای ملی مقاومت ایران» است. مریم رجوی، رئیس «شورای ملی مقاومت ایران»، گروهی مستقر در پاریس که نزدیک به سازمان مجاهدین خلق و از گروه‌های مخالف حکومت جمهوری اسلامی است، روز سه‌شنبه در یک سخنرانی ویدئویی در جلسه‌ای در پارلمان بریتانیا گفت که آن حمله «نشان داد که رژیم آخوندی دشمن خطرناک بشریت است». دیلی‌تلگراف می‌گوید پلیس معتقد است تیراندازی به آلخو ویدال کوادراس احتمالا یک سوءقصد به دستور حکومت ایران بوده است. (صدای آمریکا، 07 می 2024) 


یوروویژن 2024 زیر سایه تهدیدات تروریستی 

یکی از بزرگترین رویدادهای موسیقی جهان، مسابقات آواز یوروویژن، در هفته دوم ماه مه در سوئد با حضور نمایندگان 37 کشور شرکت‌کننده برگزار می شود. انتظار می‌رود در طول هفته منتهی به برگزاری شصت و هشتمین دوره مسابقات یورویژن، حدود 100 هزار نفر از 89 کشور جهان از مالمو شهر میزبان این رقابت‌ها بازدید کنند. این در شرایطی است که همزمان با نزدیک شدن به تاریخ برگزاری این مسابقات، نگرانی‌ها از امنیت برگزاری مراسم رو به افزایش است. در حالی که پلیس سوئد هدف اولویت‌دار خود را «گروه‌های تروریستی اسلام‌گرا» می‌داند، مقامات از اعتراضات برنامه‌ریزی‌شده ضد اسرائیلی، حملات سایبری و تبعات عضویت سوئد در ناتو ابراز نگرانی کرده‌اند. مسابقات یوروویژن از سال 1956 هر ساله برگزار می‌شود. این مسابقه دارای اجرای موسیقی زنده از اکثر کشورهای اروپایی و همینطور فراتر از آن، از جمله اسرائیل و استرالیا است. این رویداد در تاریخ 7 مه در مرحله نیمه‌نهایی آغاز می‌شود. دو روز بعد در 9  مه یک مسابقه نیمه‌نهایی دوم برگزار می‌شود و سرانجام فینال بزرگ این رقابت‌ها روز شنبه 11 مه برگزار خواهد شد. (یورونیوز فارسی، 01 مه 2024) 


پوتین برای آتش‌بس مشروط در اوکراین اعلام آمادگی کرد 

خبرگزاری رویترز به نقل از چهار منبع گفته است که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با یک آتش‌بس مشروط، به نحوی که خطوط کنونی میدان جنگ اوکراین به رسمیت شناخته شوند، موافقت کرده است. به گفته آنان، «پوتین آماده است به سرزمینی که اکنون در اختیار دارد راضی شود و درگیری را در خط مقدم فعلی متوقف کند». بنا بر این گزارش رئیس‌جمهور روسیه گفته آماده است تا این کار را انجام دهد، هرچند اگر کی‌یف و غرب پاسخی ندهند او به جنگ ادامه خواهد داد. توقف‌ درگیری‌ها در خطوط کنونی باعث می‌شود روسیه بخش‌های قابل توجهی از چهار منطقه اوکراین شامل دونتسک، لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون را در اختیار بگیرد. مسکو هرچند کنترل کامل این مناطق را در دست ندارد، با این حال آن‌ها را به صورت رسمی در سپتامبر 2022 در روسیه ادغام کرده است. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در پاسخ به این نقل قول‌ها گفت آقای پوتین بارها به صراحت اعلام کرده که روسیه برای دستیابی به اهدافش آماده گفت‌وگو است و این کشور «جنگ ابدی» نمی‌خواهد. اظهارات تازه در پی فشار و پیشروی‌های ادامه‌دار روسیه در میادین نبرد در اوکراین طی هفته‌های اخیر مطرح می‌شود. رویترز به نقل از دو منبع گفته است «ولادیمیر پوتین اعتقاد دارد که دستاوردهای جنگی به دست‌آمده تا کنون برای ادعای پیروزی نزد مردم روسیه کافی است». ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین، بارها گفته است که صلح بر اساس شرایط پوتین امکان‌پذیر نیست. او متعهد شده که سرزمین‌های از دست رفته، از جمله کریمه را که روسیه در سال 2014 ضمیمه کرد، پس بگیرد. رئیس‌جمهور اوکراین در سال 2022 فرمانی را امضا کرد که به طور رسمی هرگونه مذاکره با پوتین را «غیرممکن» اعلام کرد. (یورونیوز فارسی، 24 می 2024) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 26 می 2024 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر