یکشنبه، خرداد ۰۶، ۱۴۰۳

محاکمه سه مقام امنیتی حکومت سوریه در فرانسه


نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی مقامات سوری در فرانسه آغاز شد 

یورونیوز فارسی، 21 می 2024: 

اولین جلسه محاکمه مقامات رژیم بشار اسد روز سه‌شنبه 21 مه 2024 (1 خرداد 1403) در فرانسه آغاز شد و در آن سه افسر ارشد امنیتی سوریه به اتهام مشارکت در جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی به طور غیابی محاکمه می‌شوند. 

دادگاه جنایی پاریس محاکمه سه مقام سوری را  به دلیل نقش آن‌ها در قتل دو مرد سوری-فرانسوی به نام های مازن دباغ و پسرش پاتریک آغاز کرد. این دو نفر در سال 2013 میلادی در سوریه دستگیر و سپس ناپدید شدند. 

فدراسیون بین المللی حقوق بشر در این‌باره گفت: «برای اولین بار، دادگاه‌های فرانسه به جنایات مقامات سوریه رسیدگی خواهند کرد و عالی رتبه ترین مقاماتی را که از زمان وقوع انقلاب سوریه در مارس 2011 تاکنون تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند، محاکمه خواهند کرد». 

محاکمه‌های دیگری در سایر مناطق اروپا ، به ویژه در آلمان در مورد سوء استفاده های رژیم سوریه صورت گرفته است، اما در این موارد افراد تحت تعقیب دارای درجات پایین تری بودند وهمچنین در جلسات حضور داشتند. 

سه مقام سوری که در فرانسه و غیابی محاکمه می‌شوند عبارتند از: «علی مملوک»، رئیس سابق سازمان امنیت ملی سوریه، «جمیل حسن»، رئیس سابق سرویس اطلاعات نیروی هوایی و «عبدالسلام محمود»، رئیس سابق تحقیقات اطلاعات نیروی هوایی. هر سه نفر مشمول حکم بازداشت بین‌المللی هم هستند. 

این محاکمات به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت و تمامی جلسات ضبط و ثبت خواهد شد. 

گزارش کامل یورونیوز فارسی، 21 مه 2024: 

https://parsi.euronews.com/2024/05/21/france-started-first-war-crimes-trial-of-syrian-authorities


دادگاهی در فرانسه سه مقام امنیتی حکومت سوریه را به حبس ابد محکوم کرد  

رادیو فردا، 25 می 2024: 

دادگاهی در فرانسه روز جمعه 24 مه 2024 سه مقام ارشد امنیتی سوریه را به خاطر دست داشتن در شکنجه و قتل یک پدر و پسر فرانسوی سوری‌تبار و اتهام جنایات جنگی مجرم شناخت. 

دادگاه جنایی پاریس هر سه نفر را به طور غیابی به حبس ابد محکوم کرد. 

مازن دباغ پدر و پسرش پاتریک در سال 2013 در جریان سرکوب تظاهراتی در دمشق، پایتخت سوریه، دستگیر شدند. تحقیقات در مورد ناپدید شدن آنها دو سال بعد آغاز شد. 

علی مملوک، رئیس سابق سازمان امنیت ملی و یکی محکومان این پرونده، همچنان در حکومت سوریه نقش دارد و مشاور بشار اسد است. 

جمیل حسن رئیس سابق سرویس اطلاعات نیروی هوایی، و عبدالسلام محمود رئیس سابق تحقیقات نیروی هوایی دو محکوم دیگر این پرونده هستند. 

این سه نفر بلندپایه‌ترین مقامات سوری هستند که در یک دادگاه اروپایی به به خاطر مشارکت در «جنایات» در طول جنگ داخلی سوریه محاکمه می‌شوند. 

اعتراضات مسالمت‌آمیز در سوریه در سال 2011 آغاز شد. اما این اعتراضات در نهایت به یک جنگ داخلی خونین انجامید. حکومت بشار اسد با کمک روسیه و جمهوری اسلامی ایران توانست مخالفان خود را سرکوب کند. 

جنگ داخلی سوریه صدها هزار کشته بر جای گذاشت و میلیون‌ها نفر را از خانه و کاشانه خود آواره کرد. 

گزارش کامل رادیو فردا، 25 می 2024: 

https://www.radiofarda.com/a/32962740.html



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 26 می 2024 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر