شنبه، تیر ۰۲، ۱۴۰۳

جزییاتی از بازداشت یک مامور جمهوری اسلامی در فرانسه


یورونیوز فارسی، 18 ژوئن 2024 – بشیر بی‌آزار، مدیر سابق دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران روز سوم ژوئن در فرانسه بازداشت شد و با حکم اخراج از خاک این کشور روبرو است. اگرچه تهران ادعا می‌کند که آقای بی‌آزار تنها یک روزنامه‌نگار است، اما مقامات پاریس او را مامور اطلاعاتی جمهوری اسلامی می‌دانند. 

پلیس فرانسه در روز سوم ژوئن بشیر بی‌آزار را در شهر «دیژون» در شرق فرانسه دستگیر و در شهر «متز» تحت بازداشت قرار داد. بازداشت این شهروند ایرانی 41 ساله که دو سال است با ویزای بلندمدت به همراه همسر و دو فرزندش در فرانسه زندگی می‌کند، در پی حکم «اخراج فوری» صورت گرفت که در روز 22 مه برای او صادر شده بود. 

کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر و معاون امور بین‌الملل رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز دوشنبه 17 ژوئن از رای دادگاه فرانسه مبنی بر اخراج آقای بی‌آزار ظرف 28 روز خبر داد. کاظم غریب آبادی در روز ششم ژوئن مدعی شده بود که علت بازداشت بشیر بی‌آزار «دفاع از مردم فلسطین» است و این بازداشت را «رسوایی دیگری برای فرانسه در حوزه حقوق بشر» خوانده بود. 

با این حال، به گزارش «لوموند»، وزارت کشور فرانسه در حکم اخراج از خاکی برای آقای بی‌آزار صادر کرده، گفته است که او «مامور نفوذی و مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران» است. 

بنابر منابع داخلی ایران، بشیر بی‌آزار دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان مقیم لندن و مدیر تولیدات دفتر موسیقی و سرود صدا و سیما است. او که در ایران، هند و بریتانیا در رشته‌های علوم سیاسی و فیلمسازی تحصیل کرده، نویسنده فیلمنامه مستند «33 سال سکوت» به کارگردانی حسین شمقدری، پسر جواد شمقدری، معاون امور سینمایی وزارت ارشاد در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد است. 

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که آزادی آقای بی‌آزار جزء «اولویت‌ها» این وزارتخانه قرار گرفته است. 

اگرچه مقامات ایرانی به صورت مداوم ادعا می‌کنند که آقای بی‌آزار یک «روزنامه‌نگار» است و تنها به دلیل جانبداری از فلسطینیان بازداشت شده، اما با توجه به جنجال دیپلماتیکی که در پی بازداشت او به راه افتاده و همچنین حکم وزارت کشور فرانسه، به نظر می‌رسد که او تنها یک «روزنامه‌نگار ایرانی» مستقر در فرانسه نبوده است. 

به گزارش لوپوئن، بشیر بی‌آزار به سفارت جمهوری اسلامی در پاریس آمد و شد داشته و «به دلایل امنیتی» تحت نظر مقامات فرانسوی قرار گرفته است. به گزارش لو‌پوئن مقامات فرانسه بشیر بی‌آزار را به عنوان «عامل نفوذی تهران و مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران، به ویژه واحد 840 نیروی قدس سپاه پاسداران» بازداشت کرده‌اند. واحد 840 نیروی قدس سپاه پاسداران، واحد مخفیانه این نیروها است که وظیفه برنامه‌ریزی و اجرای عملیات خارج از کشور را بر عهده دارد. 

لینک گزارش کامل یورونیوز فارسی: 

https://parsi.euronews.com/2024/06/18/the-arrest-of-bashir-biazar-in-france-a-pro-palestinian-iranian-journalist-or-a-irgc-spy


فعالان حقوق بشر از بشیر بی‌آزار، مدیر سابق صدا و سیما و بازداشت شده در فرانسه، شکایت کردند 

صدای آمریکا، 20 ژوئن 2024 – گروهی از فعالان حقوق بشری از بشیر بی‌آزار، مدیر پیشین دفتر موسیقی صدا و سیمای جمهوری اسلامی، که در فرانسه تحت بازداشت است، به اتهام «شکنجه» شکایت کردند. این شکایت که از طرف گروه حقوق بشری «عدالت ایران» و شماری از قربانیان نقض حقوق بشر ارائه شده، ممکن است به محاکمه بشیر بی‌آزار در فرانسه بینجامد. او به دلیل سابقه همکاری با صدا و سیمای جمهوری اسلامی، به دست داشتن در شکنجه متهم شده است. 

مقامات جمهوری اسلامی طی دهه‌های گذشته همواره برای تحت فشار قراردادن بازداشت‌شدگان و شهروندان خارجی به پخش مصاحبه‌های آنها از تلویزیون جمهوری اسلامی دست زده‌اند. این اقدام از سوی منتقدان به عنوان «اعتراف اجباری» شناخته می‌شود. شیرین اردکانی، وکیل ایرانی-فرانسوی و مدیر گروه «عدالت ایران»، از احتمال «دست داشتن شخصی» بشیر بی آزار در ضبط چنین مصاحبه‌های اجباری خبر داده است. 

در بخشی از این شکایت، بشیر بی‌آزار به انجام ماموریت از سوی جمهوری اسلامی در خاک فرانسه برای گردآوری اطلاعات درباره روزنامه‌نگاران و فعالان ایرانی با هدف ارعاب آنها متهم شده است. شیرین اردکانی هدف از طرح این شکایت را «انجام تحقیقات و بازجویی برای آشکار شدن حقیقت» پیش از بازگرداندن بشیر بی‌آزار به ایران ذکر کرده است. 

روزنامه فرانسوی «لوموند» گزارش داد که وزارت کشور فرانسه بشیر بی آزار را «مامور مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی» جمهوری اسلامی دانسته و از این‌رو حکم اخراج او را صادر کرده است. 

بشیر بی‌آزار در شهر دیژون، در شرق فرانسه، بازداشت شد و از روز 3 ژوئن تحت بازداشت اداری قرار گرفته و در معرض اخراج از خاک این کشور است. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، وکیل او بازداشت و اخراج احتمالی این مسئول حکومتی ایران را «سیاسی» دانسته و مقامات جمهوری اسلامی هم با محکوم کردن این اقدام فرانسه خواستار آزادی او شده‌اند. 

گزارش کامل صدای آمریکا: 

https://ir.voanews.com/a/group-of-activists-in-france-complained-against-bashir-beeazar/7663690.html


تاریخ انتشار در این وبلاگ: 22 ژوئن 2024 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر