جمعه، شهریور ۰۹، ۱۴۰۳

ارتباط بین کلمات مرد، مردم و مردن


مرد، یک فرد مذکر است. 

مردم جمعی متشکل از افراد است. در معنای اولیه آن احتمالا جمعی از افراد مذکر بوده که امت را تشکیل میداده اند. 


حالا لطفا برای کشف ارتباط بین مرد و مردن و یا ضدارتباط جمع با فرد به اقرار و ادعاهای این افراد زنده یا مُرده دقت کنید: 


– آخ مَردُم، من هم یک مَردَم، هر چند که تنها بودم و مُردَم ... 

---> اقرار روح مردی که بدلیل فردگرایی و تکروی مُرده بود. 


– ای مَردُم، مُو خودُم به تنهایی مَردُم... 

---> این شخص چند ثانیه پس از بیان این لاف با لهجه ی آبادانی، بدلیل فردگرایی افراطی مُرد. 


– من یک مَردَم، 

و بدور از مَردُم 

احمقی پُر از دردم ... 

---> این شخص از شدت ضدیت با فردگرایی به جفنگ-گویی افتاده بود. 


– ای مَردُم، 

من هم مَردُم، 

ولی نه وقتی فَردُم ... 

---> این شخص برادر ترسوی آن شخص آبادانی یی بود که در چند سطر بالاتر بدلیل فردگرایی جان سپرده بود. 


– مَرد چیست بدون مَردُم؟ مَردُم چیستند بدون مردان؟ مُشتی زن احمق شاید؟! ... 

---> افکار افسارگسیخته ی یک فیلسوف مردسالار و مردمسالار که در پی کشف ترجمه ای فارسی برای کلمه دمکراسی بود. 

.  

.  

.  


این شما و بقیه ی داستان ... 

. . .  


(29 اگوست 2024) 

تاریخ انتشار در این وبلاگ: 30 اگوست 2024 

یکشنبه، شهریور ۰۴، ۱۴۰۳

اخبار مهم ایران و جهان – اگوست 2024 (بخش 2)


بازگشت پوجدمون به اسپانیا پس از 7 سال با وجود حکم بازداشت – رهبر جدایی‌خواهان کاتالونیا ناپدید شد 

کارلس پوجدمون، رهبر جدایی‌طلبان کاتالونیا با وجود حکم بازداشت دادگاه عالی به اسپانیا روز پنج‌شنبه 8 اوت به اسپانیا بازگشت و در میان هواداران خود سخنرانی کرد. پیش از بازگشت آقای پوجدمون به اسپانیا، کارشناسان حقوقی و اعضای پلیس ملی اسپانیا به یورونیوز گفته بودند که دستگیری «رهبر فراری تجزیه‌طلب کاتالونیا» اجتناب‌ناپذیر است. آقای پوجدمون پس از ناکامی در تلاش برای استقلال کاتالونیا، در پی صدور حکم پیگیرد قانونی علیه او و دیگر رهبران جدایی‌طلبان از سوی دستگاه قضایی اسپانیا در سال 2017 از این کشور گریخت. به این ترتیب آقای پوجدمون پس از هفت سال از اقامت در تبعید در حالی روز پنج‌شنبه در مقابل طاق نصرت بارسلون ظاهر شد که هوادارنش با پرچم‌های کاتالونیا در اطراف او حلقه زده بودند. او نیز با مشت‌های گره‌کرده با جمعیت حاضر همراهی کرد. بنا به گفته برخی از حاضران در این تجمع، هواداران پوجدمون حلقه‌ای در اطراف او تشکیل دادند تا کسی نتواند به این سیاستمدار نزدیک شود. تا لحظه تنظیم این خبر هنوز مشخص نیست که آقای پوجدمون کجاست، چرا که او پس از حضور در جمع هواداران خود و سخنرانی برای آنها، به سرعت ناپدید شد. (یورونیوز فارسی، 08 اگوست 2024) 


فرار دوباره کارلس پوجدمون از اسپانیا و بازگشت به بلژیک 

بنا به گزارش نشریه گاردین، کارلس پوجدمون رهبر جدایی طلبان کاتالونیا/ اسپانیا پس از بازگشتی چندساعته به اسپانیا و سخنرانی در مقابل هوادارانش، از پلیس و دستگیری فرار کرد و دوباره به بلژیک بازگشت. (گاردین، 09 اگوست 2024) 


انتخابات ونزوئلا – مذاکره آمریکا برای کناره‌گیری نیکلاس مادورو از قدرت 

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، مذاکراتی بین واشنگتن و کاراکاس برای ترتیب دادن کناره‌گیری مسالمت‌آمیز رئیس جمهوری ونزوئلا در ازای دریافت عفو و به شرط تایید پیروزی نامزد جریان اپوزیسیون در انتخابات در جریان است. (یورونیوز فارسی، 12 اگوست 2024) 


بازیهای المپیک 2024 در پاریس 

بازیهای المپیک (تابستانی) 2024، از 26 جولای 2024 تا 11 اگوست 2024 در پاریس برگزار شد. روسیه و بلاروس بدلیل جنگ با اوکراین از شرکت در بازیهای المپیک 2024 منع شده بودند. 


حمله اوکراین به فرودگاهی در عمق خاک روسیه 

ارتش اوکراین می‌گوید یک فرودگاه نظامی در عمق خاک روسیه را هدف قرار داده و انبارهای آن را با بمب‌های هدایت شونده تخریب کرده است. ارتش اوکراین در بیانیه‌ای از آتش‌سوزی عظیم و انفجارهای متعدد در فرودگاه لیپتسک، واقع در 350 کیلومتری مرز اوکراین در حمله شب گذشته خبر داد. مقامات منطقه لیپِتسک وضعیت اضطراری در این منطقه اعلام کرده‌اند و انفجارها در یک «تاسیسات زیربنایی انرژی» را تایید کرده‌اند. براساس گزارش‌ها ساکنان چهار روستای مجاور منطقه مورد حمله قرار گرفته نیز تخلیه شده‌اند. ارتش اوکراین گفت که در این حمله یک انبار حاوی صدها بمب سرشی را منهدم کرده است. روسیه اخیرا به طور گسترده از بمب‌های «گلاید» یا «سرشی» برای ارعاب شهرهای اوکراین و زدن مواضع نظامی این کشور استفاده کرده است. (بی بی سی نیوز فارسی، 10 اگوست 2024) 


حمله نظامی غافلگیرکننده اوکراین به خاک روسیه 

حمله نظامی غافلگیرکننده اوکراین به خاک روسیه وارد پنجمین روز خود شده و دامنه درگیری‌ها به نزدیکی تاسیسات اتمی کورسک رسیده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به این مسئله هشدار داده است. وزارت دفاع روسیه روز جمعه 9 اگوست 2024 اعلام کرد که تلا‌ش‌ها برای عقب راندن ارتش اوکراین را ادامه می‌دهد، و مدعی شد در 24 ساعت گذشته بیش از 280 نفر از نیروهای اوکراینی کشته شده‌اند، آماری که هنوز از سوی منابع مستقل تایید نشده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای اوکراینی بیش از 10 کیلومتر به داخل خاک روسیه وارد شده‌اند، که این بیشترین میزان پیشروی کی‌یف از زمان تهاجم تمام عیار مسکو به اوکراین در فوریه 2022 بوده است. اوکراین تاکنون به طور رسمی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته، اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور آن کشور در روزهای گذشته گفت که مسکو باید عواقب تهاجم خود را «احساس» کند. درگیری‌ها در منطقه کورسک به تدریج به یک نیروگاه هسته‌ای نزدیک‌تر شده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل در بیانیه‌ای از دو طرف درگیر خواسته «حداکثر خویشتن‌داری را به کار گیرند». (بی بی سی نیوز فارسی، 10 اگوست 2024) 


مسکو می گوید نیروهای اوکراین به عمق 30 کیلومتری خاک روسیه پیشروی کردند 

عصر یکشنبه 11 اگوست گزارش شد که سربازان اوکراینی در جدی‌ترین نفوذ خود از زمان حمله روسیه به این کشور در فوریه 2022، توانسته‌اند از نواحی مرزی کورسک روسیه تا عمق 30 کیلومتری خاک این کشور نفوذ کنند. این در حالی بود که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، هم برای اولین بار از عملیات تهاجمی در منطقه کورسک در غرب روسیه خبر داده، و همزمان گزارش شده مسکو در حملات موشک و پهپادی شش منطقه اوکراین، از جمله پایتخت را زیر آتش گرفت. وزارت دفاع روسیه گفته سربازان اوکراینی با نیروهای ارتش روسیه در ناحیه کورسک وارد ششم روز درگیری شده‌اند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین شب گذشته برای نخستین‌بار به این عملیات اشاره کرد و گفت که 2000 نیروی اوکراینی در واکنش به حمله مسکو از ناحیه کورسک، به داخل خاک روسیه نفوذ کرده‌اند. (بی بی سی نیوز فارسی، 12 اگوست 2024) 


اوکراین میگوید 1000 کیلومتر مربع از خاک روسیه را در منطقه کورسک تصرف کرده است 

یک فرمانده ارشد اوکراینی مدعی شد که نیروهای ارتش این کشور موفق شده‌اند حدود 1000 کیلومتر مربع از خاک روسیه را در منطقه کورسک، تحت کنترل خود درآورند. (یورونیوز فارسی، 13 اگوست 2024) 


روسیه از حمله اوکراین به پل سوم در کورسک خبر داد – دستیار پوتین: صلح با کی‌یف دیگر امکانپذیر نیست 

یوری اوشاکوف، دستیار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز دوشنبه 19 اگوست 2024 گفت که مسکو در حال حاضر با توجه به حملات اوکراین به منطقه کورسک روسیه، گفتگویی برای صلح با کی‌یف نخواهد داشت. دستیار رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مسکو تا چه زمانی این موضع را حفظ خواهد کرد، گفت: «نمی‌دانم. این موضوع به وضعیت جاری از جمله وضعیت میدان جنگ بستگی خواهد داشت.» پوتین در ماه ژوئن گفت که روسیه تنها در صورتی جنگ در اوکراین را پایان خواهد داد که کی‌یف موافقت کند از تلاش‌های خود برای پیوستن به ناتو دست بردارد و همچنین نیروهای خود را از مناطق مورد ادعای مسکو خارج کند. مسکو روز دوشنبه 19 اگوست 2024 تأیید کرد که اوکراین در حمله روز یکشنبه خود، سومین پل را نیز روی رودخانه «سیم» در منطقه کورسک روسیه تخریب کرده است. اوکراین اعلام کرده است که در 12 روز گذشته بیش از هزار و 100 کیلومتر مربع از خاک روسیه را تحت کنترل خود درآورده که شامل نزدیک به حدود یکصد شهرک روسیه است. (یورونیوز فارسی، 19 اگوست 2024) 


انهدام یک کشتی روسیه توسط اوکراین – خدمات کشتی‌رانی به کریمه متوقف شد 

نیروی دریایی اوکراین روز جمعه 23 اگوست 2024 تأیید کرد یک کشتی را که از آن برای ارسال سوخت و تسلیحات به کریمه اشغالی استفاده می‌شد، در بندر «کاوکاز» روسیه منهدم کرده  است. بندر کاوکاز یکی از بزرگترین خروجی‌های انتقال سوخت روسیه در دریای سیاه است. کشتی‌ها هم برای صادرات و هم برای تأمین سوخت به شبه جزیره کریمه که در سال 2014 میلادی توسط نیروهای روسیه تصرف شد استفاده می‌شوند. وزارت حمل و نقل روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حین پاکسازی، خدمات کشتی‌رانی به کریمه به طور موقت متوقف شده است و از یک مسیر زمینی جایگزین برای ارسال محموله به این منطقه استفاده خواهد شد. خبرگزاری دولتی روسیه (آرآی‌ای) گزارش داد که آتش‌سوزی ناشی از حمله اوکراین، بر زیرساخت‌های بندر تأثیری نگذاشته است، اما کشتی که مورد اصابت قرار گرفته تا نیمه به زیر آب رفته است. (صدای آمریکا، 23 اگوست 2024) 


گسترش تصرفات اوکراین در عمق خاک روسیه – نبرد در استان کورسک بالا گرفته است (صدای آمریکا، 24 اگوست 2024) 


اولین استقرار دائمی خارجی ارتش آلمان – لیتوانی یک پایگاه نظامی آلمانی در نزدیکی مرز روسیه می‌سازد 

لیتوانی روز دوشنبه 19 اگوست 2024 ساخت یک پایگاه نظامی را در نزدیکی مرز روسیه آغاز کرد. قرار است این پایگاه پس از تکمیل تا پایان سال 2027، حداکثر 4 هزار سرباز آلمانی آماده رزم را در خود جای دهد. این اولین استقرار دائمی خارجی برای ارتش آلمان از زمان جنگ جهانی دوم است. آلمان در سال 2023 متعهد شد که نیروهای خود را به لیتوانی، به عنوان یکی از اعضای ناتو و اتحادیه اروپا در مرز روسیه، بفرستد. (یورونیوز فارسی، 20 اگوست 2024) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 25 اگوست 2024 

اخبار مهم ایران و جهان – اگوست 2024 (بخش 1)


حمله پیکارجویان اسلامگرای الشباب در سومالی – دهها کشته و صدها مجروح 

حمله پیکارجویان اسلامگرای الشباب در سومالی منجر به کشته شدن حداقل 37 نفر و زخمی شدن بیش از 200 نفر دیگر در موگادیشو، پایتخت شد. این حمله با یک انفجار انتحاری در ساحل شلوغ لیدو قبل از حمله افراد مسلح به منطقه آغاز شد. پلیس گفت که افراد مسلح در داخل یک هتل کشته شدند. جامعه جهانی حمله الشباب در سومالی را محکوم کرد. اتحادیه اروپا این حمله الشباب را «بربربریت» نسبت به هموطنان خود توصیف کرد. آمریکا نیز که حمایت نظامی قابل توجهی از سومالی می‌کند، تاکید کرد که تعهدش برای شکست دادن گروه مرتبط با القاعده تزلزل‌ناپذیر است. طی دو سال گذشته ارتش سومالی بخش‌هایی از قلمرو الشباب را تصرف کرده است. (بی بی سی نیوز فارسی، 03 اگوست 2024) 


آغاز اجرای طرح حجاب پلیس سومالی – صدها روبنده از زنان کشف و ضبط شد 

پلیس سومالی اعلام کرد که طرح جدیدی را در زمینه حجاب اسلامی به اجرا گذاشته که قصد دارد از این پس مانع از تردد زنان محجبه با روبنده، پوشیه و نقاب شود. بر پایه اعلام رئیس پلیس سومالی، نیروهای امنیتی تا کنون تنها در شهر جنوبی کیسمایو صدها روبنده اسلامی از زنان این شهر کشف و ضبط کرده‌اند. به گفته رئیس پلیس سومالی این طرح به دلیل افزایش روزافزون نگرانی از سوء استفاده اسلامگرایان افراطی از روبنده برای پنهان کردن هویت خود در جریان اقدام به عملیات انتحاری و حملاتی تروریستی، به اجرا گذاشته شده است. بخش‌های بزرگی از جنوب و مرکز سومالی تحت کنترل اسلامگرایان افراطی الشباب است که گروهی وابسته به القاعده است. روز جمعه گذشته نیز ده‌ها نفر در پی حمله تروریستی این گروه به یک مکان محبوب ساحلی در موگادیشو، پایتخت، کشته شدند. (یورونیوز فارسی، 06 اگوست 2024) 


پنج شبه‌نظامی وابسته به حکومت ایران در حمله پهپادی در سوریه کشته شدند 

دیدبان حقوق بشر سوریه روز یکشنبه 11 اگوست 2024 گزارش داد که پنج شبه‌نظامی وابسته به حکومت ایران بر اثر یک حمله پهپادی در البوکمال سوریه در نزدیکی مرز عراق کشته شدند. به گزارش این سازمان ناظر بر تحولات جنگ داخلی سوریه، هنوز مشخص نیست چه کسی مسئول این حمله بوده است. حمله پهپادی مرگبار به شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی در سوریه پس از آن صورت گرفت که یک حمله پهپادی به نیروهای آمریکا و ائتلاف بین‌المللی ضد داعش مستقر در شمال شرق سوریه در روز جمعه موجب زخمی‌شدن چند تن از آنها شده بود. (صدای آمریکا، 11 اگوست 2024) 


دلار به 62 هزار تومان رسید، ریزش سنگین بورس ادامه دارد 

واکنش بازارهای مالی ایران به کشته شدن اسماعیل هنیه در یک اقامتگاه در شمال شهر تهران، همچنان ادامه دارد و امروز شنبه (03 اگوست 2024) در نخستین روز کاری هفته جدید، بورس تهران باز هم کار خود را با ریزش سنگین آغاز کرد و دلار به یک قدمی مرز 62 هزار تومان رسید. (صدای آمریکا، 03 اگوست 2024) 


آماده باش نیروی زمینی ارتش اسراییل در مناطق مرزی 

بنا به گزارش نشریه «تلگراف»، نیروی زمینی ارتش اسراییل در مرزها مستقر شده و خود را آماده حمله ای زمینی توسط نیروهای نظامی ایران و حماس کرده است. (تلگراف، دوشنبه 05 اگوست 2024) 


دقایقی پیش از آغاز سخنرانی حسن‌نصرالله، جنگنده‌های اسرائیلی دیوار صوتی بیروت را شکستند 

در بحبوحه افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و حمله احتمالی ایران و نیروهای نیابتی‌اش به اسرائیل، جنگنده‌های اسرائیلی، سه‌شنبه 06 اگوست 2024، بر فراز شهر بیروت لبنان پرواز کرده و دیوار صوتی را شکستند. این جنگنده‌ها درحالی بر فراز بیروت به پرواز درآمدند که قرار است تا دقایقی دیگر، حسن‌ نصرالله، رهبر حزب‌الله، سخنرانی کند. (ار.اف.ای، 06 اگوست 2024) 


کاخ سفید: آمریکا آماده مقابله با «حملات عمده» احتمالی حکومت ایران به اسرائیل است 

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز دوشنبه 12 اگوست 2024 گفت آمریکا برای مقابله با «حملات عمده» احتمالی از سوی حکومت ایران و یا گروه‌های نیابتی‌اش در خاورمیانه آماده شده است. او گفت ایالات متحده نیز همانند اسرائیل نگران حمله احتمالی حکومت ایران و نیابتی‌هایش است و به همین خاطر طی روزهای اخیر حضور نظامی خود در خاورمیانه را افزایش داده است. به گفته جان کربی، جمهوری اسلامی ممکن است طی هفته جاری به اسرائیل حمله کند. این مقام عالی‌رتبه دولت آمریکا افزود اروپایی‌ها باید درباره نقش خود در صورت حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل تصمیم‌گیری کنند. همزمان، یک مقام وزارت دفاع اسرائیل به صدای آمریکا گفت که اسرائیل «در حال آماده شدن برای طیفی از سناریوهای مختلف» در برابر حکومت ایران و گروه‌های نیابتی آن است. (صدای آمریکا، 12 اگوست 2024) 


اسرائیل از کشف جسد شش گروگان دیگر خبر داد 

ارتش و دفتر نخست وزیری اسرائیل روز سه‌شنبه 20 اگوست 2024 از کشف اجساد شش گروگان اسرائیلی دربند حماس در منطقه خان‌یونس در جنوب غزه خبر دادند. رسانه‌های اسرائیل اسامی گروگانهای جان‌باخته را اعلام کردند. آنها در حمله تروریستی 7 اکتبر گروه اسلامگرای حماس به اسرائیل ربوده شده بودند. گروه اسلامگرای افراطی حماس تحت حمایت جمهوری اسلامی، 7 اکتبر سال قبل با حمله به مناطق مرزی اسرائیل، بیش از 1200 نفر عمدتا غیرنظامی را به کام مرگ کشید و حدود 250 نفر را هم به عنوان گروگان به غزه برد. حدود 100 نفر از گروگانها در آتش‌بس موقت جنگ در اواخر پاییز گذشته با زندانیهای فلسطینی مبادله شدند و در حال حاضر حدود 109 گروگان اسیر حماس هستند که مشخص نیست چند نفر از آنها هنوز زنده‌ هستند. (صدای آمریکا، 20 اگوست 2024) 


ارتش اسرائیل در حمله ای هوایی یک انبار تسلیحات حزب‌الله لبنان را هدف قرار داد (بی بی سی، 19 اگوست 2024) 


حملات هوایی اسرائیل در لبنان سه کشته بر جای گذاشت – پاسخ حزب‌الله با شلیک راکت‌ و پهپاد 

وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که سه نفر در نتیجه حملات هوایی اسرائیل به جنوب این کشور در روز سه‌شنبه 20 اگوست 2024 کشته شدند. همزمان، حزب‌الله اعلام کرد که نیروهایش با شلیک راکت‌ و پهپاد به مواضع اسرائیلی، به این حملات پاسخ داده‌اند. ارتش اسرائیل در بیانیه‌هایی جداگانه اعلام کرد که حدود 115 پرتابه از لبنان به سوی اسرائیل شلیک و تعدادی «اهداف هوایی مشکوک» از لبنان وارد حریم هوایی اسرائیل شده‌اند که برخی از آن‌ها توسط پدافند هوایی اسرائیل رهگیری و سرنگون شده‌اند. اگرچه گزارشی از تلفات جانی در اسرائیل ارائه نشده، اما این حوادث منجر به آتش‌سوزی‌هایی در برخی مناطق شده است. ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور پرتابگرهای راکت و چندین ساختار نظامی حزب‌الله را در جنوب لبنان هدف قرار داده است. وزارت بهداشت لبنان نیز اعلام کرد که سه نفر از کارکنان کمیته بهداشت اسلامی وابسته به حزب‌الله زمانی که توسط ارتش اسرائیل در جنوب لبنان هدف قرار گرفتند، زخمی شدند و آمبولانس آن‌ها نیز به شدت آسیب دید. (صدای آمریکا، 20 اگوست 2024) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 25 اگوست 2024 


دوشنبه، مرداد ۱۵، ۱۴۰۳

اخبار جنگ بین اسراییل و حماس


«مسئول قتل کودکان مجدل شمس» در حمله به بیروت کشته شد 

اسرائیل روز سه‌شنبه 30 جولای 2024 اعلام کرد که با انجام حمله‌ای در بیروت یک فرمانده ارشد حزب‌الله را که مسئول حمله به مجدل شمس بود، کشته است. در متنی که صفحه رسمی وزارت امور خارجه اسرائیل در ایکس منتشر کرد آمده است که ارتش این کشور یک فرمانده حزب الله را «که مسئول قتل کودکان مجدل شمس و بسیاری از غیرنظامیان اسرائیلی بود» در بیروت هدف قرار داده و کشته است. همچنین یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، دقایقی پس از این حمله با انتشار متنی کوتاه در «ایکس» نوشت: «حزب‌الله از خط قرمز عبور کرد». دقایقی پیش از آن رویترز به نقل از یک منبع ارشد امنیتی لبنان گزارش داده بود که اسرائیل شامگاه سه‌شنبه 30 جولای 2024 با حمله به حومه جنوبی بیروت یک فرمانده ارشد حزب‌الله را هدف قرار داد. این خبرگزاری دقایقی پیش از آن، از وقوع یک انفجار سهمگین در بیروت پایتخت لبنان خبر داده بود. (صدای آمریکا، 30 جولای 2024) 


دست کم 12 کشته در حمله موشکی به یک زمین فوتبال در «مجدل شمس» 

به گزارش رویترز به نقل از مقامات اسرائيلی در پی حمله موشکی روز شنبه 27 جولای 2024 به یک زمین فوتبال در «مجدل شمس» در مناطق تحت اشغال اسرائیل در بلندی‌های جولان، دست کم 12 نفر کشته و 19 نفر مجروح شدند. کشته شدگان نوجوانانی بودند که در یک زمین فوتبال در حال بازی بودند. اسرائيل حزب‌الله لبنان را مسئول این حمله دانست. (یورونیوز فارسی، 27 جولای 2024) 


اسماعیل هنیه، رهبر حماس، در تهران کشته شد 

خبرگزاری تسنیم صبح چهارشنبه 31 ژوئیه/جولای 2024 به نقل از سپاه پاسداران از کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در تهران خبر داد. روابط عمومی سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد محل اقامت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسیِ گروه تروریستی حماس در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه هنیه و یک نفر از محافظان او کشته شدند. سپاه زمان این رخداد را بامداد روز چهارشنبه و مکان آن را محل اقامت هنیه در تهران ذکر و اعلام کرد که محل اقامت او و محافظش مورد اصابت قرار گرفته است. در پی اعلام کشته شدن هنیه در تهران، گروه حماس نیز کشته شدن اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی خود را تسلیت گفت. حماس عامل کشته شدن رئیس دفتر سیاسی خود در تهران را اسرائیل معرفی کرد. اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری در تهران به سر می‌برد. ارتش اسرائیل تاکنون به طور رسمی مسئولیت کشته شدن اسماعیل هنیه رهبر گروه تروریستی حماس را بر عهده نگرفته است. در پی کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران، دولت جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه‌ای سه روز عزای عمومی اعلام کرد. (صدای آمریکا، چهارشنبه31 جولای 2024) 


تهدید ایران به انتقام-گیری نظامی از اسراییل 

رسانه های غربی به نقل از مقامات اسراییلی و آمریکایی میگویند به احتمال زیاد ایران روز دوشنبه 5 اگوست 2024 برای دومین بار به اسراییل حمله نظامی خواهد کرد. (نشریه «دِ ویک»، 04 اگوست 2024) 



(تاریخ انتشار در این وبلاگ: 05 اگوست 2024) 


ارتباط خر با ورزش

محققین میگویند بین ورزش و سکس سالم ارتباطی مستقیم وجود دارد و ورزش باعث کاهش سکس غیرسالم و غیرمجاز میشود. 

میتوان گفت که برای پیشبرد این هدف، یعنی جلوگیری از سکس غیرمجاز و ناسالم وَ برای جذب مخاطبین حشری به ورزش، مخترعینِ ورزشی یکسری ورزشها و وسایل ورزشی اختراع کرده اند که هدف اصلی شان صرفاً جایگزینی سکس غیرمجاز با ورزش بوده است. مثلاً «پرش از خرک». چرا اسم این وسیله ی ورزشی احمقانه باید «خرک» باشد؟! در زبان انگلیسی نیز قدیماً به این وسیله میگفتند «اسب برای پرش». در نتیجه میتوان گفت که با اختراع این وسیله هدفشان تبلیغ این بوده که بگویند لطفاً بجای کردن الاغ و اسب، یاد بگیرید از روی آنها بپرید. تازه بعد خوشگل و خوش-هیکل و معروف هم میشوید و هر تعداد دلتان بخواهد میتوانید آدم بکنید! 

پی نوشت 1: به منظور جلوگیری از نتیجه گیری های بی-شعورانه توسط مخاطبین احمق. این حرفها به این معنی نیست که هر که ورزش پرش از خرک میکند، یا دوست دارد الاغ و اسب بکند، یا کونی ست و یا کون-کن! 

پی نوشت 2: به منظور تبلیغ «بیطرفی علمی-آکادمیک». خدا پدرِ بزرگان تاریخ معاصر ایران را بیامرزد که خیلی بهتر از نسلهای بعدی جایگاه کشور خود را می شناختند و سعی میکردند آن را از طریق زبان به همه مردم از اقشار مختلف بفهمانند. برای همین تعجب نکنید که چرا در ترجمه نام این ورزش، اسب غربی تبدیل به خر ایرانی شده است. 

پی نوشت 3: به منظور تبلیغ فرهنگ انتقادی و طنز. وقتی وسیله، همان وسیله است، استفاده از وسیله میزان شعور آدم را تعیین میکند. میتوان گفت که عدم آشنایی ایرانیانِ آن دوران با ورزش مدرن، و خرکی بودن ورزشکارانِ آن زمان، وَ حتی خرکی بودن ورزش اصیلِ ایرانیِ «زور-خانه»، در ترجمه فارسی نام وسیله نامبرده موثر بوده است. 


04 اگوست 2024 


(تاریخ انتشار در این وبلاگ: 05 اگوست 2024)