یکشنبه، شهریور ۰۴، ۱۴۰۳

اخبار مهم ایران و جهان – اگوست 2024 (بخش 1)


حمله پیکارجویان اسلامگرای الشباب در سومالی – دهها کشته و صدها مجروح 

حمله پیکارجویان اسلامگرای الشباب در سومالی منجر به کشته شدن حداقل 37 نفر و زخمی شدن بیش از 200 نفر دیگر در موگادیشو، پایتخت شد. این حمله با یک انفجار انتحاری در ساحل شلوغ لیدو قبل از حمله افراد مسلح به منطقه آغاز شد. پلیس گفت که افراد مسلح در داخل یک هتل کشته شدند. جامعه جهانی حمله الشباب در سومالی را محکوم کرد. اتحادیه اروپا این حمله الشباب را «بربربریت» نسبت به هموطنان خود توصیف کرد. آمریکا نیز که حمایت نظامی قابل توجهی از سومالی می‌کند، تاکید کرد که تعهدش برای شکست دادن گروه مرتبط با القاعده تزلزل‌ناپذیر است. طی دو سال گذشته ارتش سومالی بخش‌هایی از قلمرو الشباب را تصرف کرده است. (بی بی سی نیوز فارسی، 03 اگوست 2024) 


آغاز اجرای طرح حجاب پلیس سومالی – صدها روبنده از زنان کشف و ضبط شد 

پلیس سومالی اعلام کرد که طرح جدیدی را در زمینه حجاب اسلامی به اجرا گذاشته که قصد دارد از این پس مانع از تردد زنان محجبه با روبنده، پوشیه و نقاب شود. بر پایه اعلام رئیس پلیس سومالی، نیروهای امنیتی تا کنون تنها در شهر جنوبی کیسمایو صدها روبنده اسلامی از زنان این شهر کشف و ضبط کرده‌اند. به گفته رئیس پلیس سومالی این طرح به دلیل افزایش روزافزون نگرانی از سوء استفاده اسلامگرایان افراطی از روبنده برای پنهان کردن هویت خود در جریان اقدام به عملیات انتحاری و حملاتی تروریستی، به اجرا گذاشته شده است. بخش‌های بزرگی از جنوب و مرکز سومالی تحت کنترل اسلامگرایان افراطی الشباب است که گروهی وابسته به القاعده است. روز جمعه گذشته نیز ده‌ها نفر در پی حمله تروریستی این گروه به یک مکان محبوب ساحلی در موگادیشو، پایتخت، کشته شدند. (یورونیوز فارسی، 06 اگوست 2024) 


پنج شبه‌نظامی وابسته به حکومت ایران در حمله پهپادی در سوریه کشته شدند 

دیدبان حقوق بشر سوریه روز یکشنبه 11 اگوست 2024 گزارش داد که پنج شبه‌نظامی وابسته به حکومت ایران بر اثر یک حمله پهپادی در البوکمال سوریه در نزدیکی مرز عراق کشته شدند. به گزارش این سازمان ناظر بر تحولات جنگ داخلی سوریه، هنوز مشخص نیست چه کسی مسئول این حمله بوده است. حمله پهپادی مرگبار به شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی در سوریه پس از آن صورت گرفت که یک حمله پهپادی به نیروهای آمریکا و ائتلاف بین‌المللی ضد داعش مستقر در شمال شرق سوریه در روز جمعه موجب زخمی‌شدن چند تن از آنها شده بود. (صدای آمریکا، 11 اگوست 2024) 


دلار به 62 هزار تومان رسید، ریزش سنگین بورس ادامه دارد 

واکنش بازارهای مالی ایران به کشته شدن اسماعیل هنیه در یک اقامتگاه در شمال شهر تهران، همچنان ادامه دارد و امروز شنبه (03 اگوست 2024) در نخستین روز کاری هفته جدید، بورس تهران باز هم کار خود را با ریزش سنگین آغاز کرد و دلار به یک قدمی مرز 62 هزار تومان رسید. (صدای آمریکا، 03 اگوست 2024) 


آماده باش نیروی زمینی ارتش اسراییل در مناطق مرزی 

بنا به گزارش نشریه «تلگراف»، نیروی زمینی ارتش اسراییل در مرزها مستقر شده و خود را آماده حمله ای زمینی توسط نیروهای نظامی ایران و حماس کرده است. (تلگراف، دوشنبه 05 اگوست 2024) 


دقایقی پیش از آغاز سخنرانی حسن‌نصرالله، جنگنده‌های اسرائیلی دیوار صوتی بیروت را شکستند 

در بحبوحه افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و حمله احتمالی ایران و نیروهای نیابتی‌اش به اسرائیل، جنگنده‌های اسرائیلی، سه‌شنبه 06 اگوست 2024، بر فراز شهر بیروت لبنان پرواز کرده و دیوار صوتی را شکستند. این جنگنده‌ها درحالی بر فراز بیروت به پرواز درآمدند که قرار است تا دقایقی دیگر، حسن‌ نصرالله، رهبر حزب‌الله، سخنرانی کند. (ار.اف.ای، 06 اگوست 2024) 


کاخ سفید: آمریکا آماده مقابله با «حملات عمده» احتمالی حکومت ایران به اسرائیل است 

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز دوشنبه 12 اگوست 2024 گفت آمریکا برای مقابله با «حملات عمده» احتمالی از سوی حکومت ایران و یا گروه‌های نیابتی‌اش در خاورمیانه آماده شده است. او گفت ایالات متحده نیز همانند اسرائیل نگران حمله احتمالی حکومت ایران و نیابتی‌هایش است و به همین خاطر طی روزهای اخیر حضور نظامی خود در خاورمیانه را افزایش داده است. به گفته جان کربی، جمهوری اسلامی ممکن است طی هفته جاری به اسرائیل حمله کند. این مقام عالی‌رتبه دولت آمریکا افزود اروپایی‌ها باید درباره نقش خود در صورت حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل تصمیم‌گیری کنند. همزمان، یک مقام وزارت دفاع اسرائیل به صدای آمریکا گفت که اسرائیل «در حال آماده شدن برای طیفی از سناریوهای مختلف» در برابر حکومت ایران و گروه‌های نیابتی آن است. (صدای آمریکا، 12 اگوست 2024) 


اسرائیل از کشف جسد شش گروگان دیگر خبر داد 

ارتش و دفتر نخست وزیری اسرائیل روز سه‌شنبه 20 اگوست 2024 از کشف اجساد شش گروگان اسرائیلی دربند حماس در منطقه خان‌یونس در جنوب غزه خبر دادند. رسانه‌های اسرائیل اسامی گروگانهای جان‌باخته را اعلام کردند. آنها در حمله تروریستی 7 اکتبر گروه اسلامگرای حماس به اسرائیل ربوده شده بودند. گروه اسلامگرای افراطی حماس تحت حمایت جمهوری اسلامی، 7 اکتبر سال قبل با حمله به مناطق مرزی اسرائیل، بیش از 1200 نفر عمدتا غیرنظامی را به کام مرگ کشید و حدود 250 نفر را هم به عنوان گروگان به غزه برد. حدود 100 نفر از گروگانها در آتش‌بس موقت جنگ در اواخر پاییز گذشته با زندانیهای فلسطینی مبادله شدند و در حال حاضر حدود 109 گروگان اسیر حماس هستند که مشخص نیست چند نفر از آنها هنوز زنده‌ هستند. (صدای آمریکا، 20 اگوست 2024) 


ارتش اسرائیل در حمله ای هوایی یک انبار تسلیحات حزب‌الله لبنان را هدف قرار داد (بی بی سی، 19 اگوست 2024) 


حملات هوایی اسرائیل در لبنان سه کشته بر جای گذاشت – پاسخ حزب‌الله با شلیک راکت‌ و پهپاد 

وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که سه نفر در نتیجه حملات هوایی اسرائیل به جنوب این کشور در روز سه‌شنبه 20 اگوست 2024 کشته شدند. همزمان، حزب‌الله اعلام کرد که نیروهایش با شلیک راکت‌ و پهپاد به مواضع اسرائیلی، به این حملات پاسخ داده‌اند. ارتش اسرائیل در بیانیه‌هایی جداگانه اعلام کرد که حدود 115 پرتابه از لبنان به سوی اسرائیل شلیک و تعدادی «اهداف هوایی مشکوک» از لبنان وارد حریم هوایی اسرائیل شده‌اند که برخی از آن‌ها توسط پدافند هوایی اسرائیل رهگیری و سرنگون شده‌اند. اگرچه گزارشی از تلفات جانی در اسرائیل ارائه نشده، اما این حوادث منجر به آتش‌سوزی‌هایی در برخی مناطق شده است. ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور پرتابگرهای راکت و چندین ساختار نظامی حزب‌الله را در جنوب لبنان هدف قرار داده است. وزارت بهداشت لبنان نیز اعلام کرد که سه نفر از کارکنان کمیته بهداشت اسلامی وابسته به حزب‌الله زمانی که توسط ارتش اسرائیل در جنوب لبنان هدف قرار گرفتند، زخمی شدند و آمبولانس آن‌ها نیز به شدت آسیب دید. (صدای آمریکا، 20 اگوست 2024) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 25 اگوست 2024 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر