دوشنبه، خرداد ۲۲، ۱۴۰۲

اخبار مهم ایران و جهان در دو هفته گذشته


درگیری دیگر در اروپا – 25 نفر از نیروهای حافظ صلح ناتو در کوزوو زخمی شدند 

نیروهای حافظ صلح ناتو در کوزوو روز دوشنبه اعلام کردند که 25 تن از سربازان آن‌ها در درگیری با صرب‌تبارها در شمال کوزوو که در تلاش برای تصرف ساختمان یکی از شهرداری‌ها بودند مجروح شدند. آن‌ها اعلام کردند که حال سه نفر وخیم است. (یورونیوز فارسی، 30 می 2023) 


ادامه اعتراضات صرب‌تبارهای شمال کوزوو 

پس از اینکه هفته گذشته تعدادی از شهردارهای تازه انتخاب‌شده‌ آلبانیایی‌تبار در شمال کوزوو با کمک نیروهای پلیس وارد ساختمان‌های شهرداری شدند، صرب‌تبارهای این منطقه بار دیگر روز دوشنبه به خیابان‌ها آمدند و تلاش کردند ساختمان‌های دولتی را به تصرف خود درآورند. در ادامه اعتراضات در شمال کوزوو، پلیس و نیروهای تحت رهبری ناتو همچنان در حال محافظت از دفاتر شهرداری‌ها دیده می‌شوند. در انتخابات جنجالی شهرداری‌ها که عمدتا توسط صرب‌ها بایکوت شده بود، فقط نمایندگان آلبانیایی‌تبار یا دیگر اقلیت‌های کوچکتر در پست‌های شهرداری و شوراهای محلی انتخاب شدند. این در حالی است که صرب‌تبارها از شرکت در انتخابات محلی ماه آوریل خودداری کرده بودند و نامزدهای آلبانیایی‌تبار توانستند جایگاه ریاست بر هر چهار شهرداری را در انتخاباتی با مشارکت 3.5 درصدی به دست آوردند. (یورونیوز فارسی، 29 می 2023) 


آلمان چهار کنسولگری روسیه را تعطیل کرد 

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، روز چهارشنبه 31 می 2023 آلمان اعلام کرد که چهار کنسولگری روسیه در خاک این کشور را تعطیل خواهد کرد. روسیه پنج کنسولگری در آلمان دارد، که از این پس فقط یکی از کنسولگریهایش اجازه ادامه فعالیت در آلمان خواهد داشت. هنوز اعلام نشده که کدام یک از کنسولگریهای روسیه تعطیل شده اند. اقدام دولت آلمان چند روز پس از آن انجام گرفت که روسیه صدها تن از کارکنان مراکز و نهادهای آلمان را، از مراکز فرهنگی مانند "انستیتو گوته" گرفته تا سفارت و کنسولگری آلمان، از روسیه اخراج کرد و تصمیم به محدود کردن "قانونی" تعداد کارکنان مراکز آلمان در روسیه گرفت. (خبرگزاری رویترز، 31 می 2023) 


ایسلند سفارت خود در روسیه را تعطیل کرد 

وزارت امور خارجه ایسلند اعلام کرد از اول آگوست سال جاری میلادی، سفارت خود در روسیه را تعطیل می‌کند. دولت ایسلند که از کشورهای عضو ناتو است، می‌گوید داشتن سفارت در مسکو در شرایط کنونی «عملی» نیست و از این تصمیم «متاسف» است. ایسلند اولین کشوری است که بعد از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه 2022، سفارت خود را در روسیه تعطیل می‌کند. دولت ایسلند گفته این اقدام به معنی قطع روابط دیپلماتیک با روسیه نیست و قصد دارند در صورت تغییر شرایط، سفارت را مجددا بازگشایی کند. به گفته دولت ایسلند، روابط تجاری، فرهنگی و سیاسی با روسیه در حال حاضر در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد، بنابراین باز نگه داشتن سفارت قابل توجیه نیست. (بی بی سی نیوز فارسی، 09 ژوئن 2023) 


آژانس بین المللی انرژی اتمی: روسیه و اوکراین هیچ تلاشی برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه اتمی در اروپا نمیکنند 

رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه 30 می 2023 اعلام کرد که روسیه و اوکراین هیچگونه تلاشی برای حفاظت از بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا که در خاک اوکراین در زاپوریژیا واقع شده و اکنون در اشغال ارتش روسیه است، نمیکنند. او در سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل گفت که آژانس اتمی ماههاست در تلاش بوده که این دو کشور قراردادی امضا کنند که باعث جلوگیری از یک فاجعه اتمی در آن منطقه شود و آن دو کشور را از بمباران و سایر حملات خطرناک نظامی در نزدیکی آن نیروگاه بر حذر دارد. (خبرگزاری رویترز، 30 می 2023) 


نیکلاس مادورو، رئيس جمهوری ونزوئلا در سفری رسمی وارد عربستان سعودی شد 

دلیل مشخصی برای سفر آقای مادورو اعلام نشده است، اما اواخر این هفته کنفرانسی در زمینه مبارزه با افراط گرایی در ریاض برگزار می‌شود و ریاست این گردهمایی را آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا برعهده دارد. ونزوئلا در سالهای اخیر تحت تحریم‌های گسترده آمریکا قرار داشته است. عربستان سعودی ماه گذشته میلادی میزبان ولودمیر زلنسکی، رئيس جمهوری اوکراین بود و این متحد غرب در نشست اتحادیه عرب سخنرانی کرد. با این حال چند روز پس از آن، ریاض از یک مقام ارشد روسیه که تحت تحریم‌های غرب قرار دارد، میزبانی کرد. مادورو در سال 2018 و پس از آنکه به کمک دستگاه قضایی توانست رقبای خود را از حضور در انتخابات منع کند مجددا در انتخابات پیروز شد و از آن زمان ونزوئلا با یک بحران شدید سیاسی و اقتصادی رو به رو بوده است. همچنین تحریم‌هایی از سوی آمریکا و اروپا علیه دولت ونزوئلا وضع شد. با این حال از زمان آغاز جنگ اوکراین و نیاز آمریکا برای جبران کسری نفت تحریم شده روسیه در بازارهای جهانی، واشنگتن بخشی از تحریم‌های ونزوئلا را لغو کرد. در سالهای اخیر ونزوئلا روابط نزدیکی با ایران داشته اما هرگز مناسبت خاصی با عربستان سعودی نداشته است. به نظر می‌رسد استقبال از نیکلاس مادورو تلاش تازه‌ای از سوی رهبران عربستان برای تنوع بخشیدن به سیاست خارجی پادشاهی سعودی به شمار می‌رود. (یورونیوز فارسی، 05 ژوئن 2023) 


اتحادیه اروپا: اقدامات ایران در گسترش فعالیت‌ هسته‌ای هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد 

هیات نمایندگی اتحادیه اروپا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از انتشار گزارش رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، درباره وضعیت برنامه هسته ای ایران ابراز نگرانی کرد. در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است که «به عنوان یک اولویت کلیدی امنیتی، اتحادیه اروپا به فعالیت دیپلماتیک و سیاسی برای بازگرداندن اجرای محدودیت‌های لازم برای برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد تا مطمئن شود این کشور به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند». این بیانیه تاکید کرده است که «خطر بحران گسترش سلاح‌های هسته‌ای در منطقه در نتیجه اقدامات هسته‌ای ایران بیشتر شده است. (یورونیوز فارسی، 06 ژوئن 2023) 


یک سد بزرگ در نزدیکی یک نیروگاه اتمی در اوکراین بر اثر سیل شکست 

در پی شکسته شدن یک سد بزرگ در منطقه تحت اشغال روسیه در اوکراین، تخلیه هزاران نفر از منطقه در جریان است. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت که بعد از تخریب سد کاخوفکا، 80 روستا و شهر کوچک در معرض سیل قرار گرفته‌اند. او روسیه را در این حادثه مقصر شناخت. روسیه تخریب این سد - که در کنترل این کشور است - را تکذیب کرد و در عوض اوکراین را به گلوله‌باران آن متهم کرد. سد کاخوفکا برای منطقه اهمیت اساسی دارد. این سد آب مزارع، مناطق مسکونی و همچنین نیروگاه اتمی زاپوریژیا را تامین می‌کند. همچنین یک کانال حیاتی برای انتقال آب به کریمه است که تحت اشغال روسیه قرار دارد. (بی بی سی نیوز فارسی، 07 ژوئن 2023) 


ایران: نیروگاه هسته‌ای امارات تهدیدی جدی برای محیط زیست و ثبات منطقه است 

ایران روز چهارشنبه (06 ژوئن 2023) از «وضعیت ضعیف ایمنی و امنیت نیروگاه هسته‌ای» امارات عربی متحده انتقاد کرد. محسن نذیری اصل، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل وضعیت نیروگاه هسته‌ای امارات عربی متحده را «تهدیدی جدی برای محیط زیست و ثبات منطقه» خواند. هیات نمایندگی اتحادیه اروپا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه از وضعیت برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده بود. (یورونیوز فارسی، 07 ژوئن 2023) 


سربازان اسرائیلی برای نخستین بار در مانوری بین المللی در مراکش شرکت می‌کنند 

ارتش اسراییل برای نخستین بار در مانوری نظامی در خاک مراکش شرکت می‌کند. این رزمایش بین‌المللی که «شیر آفریقا 2023» نام دارد، بزرگترین تمرین نظامی در قاره آفریقا است و از روز سه‌شنبه آغاز می‌شود. رزمایش شیر آفریقا 2023، نوزدهمین دوره رزمایش‌های شیر آفریقا است که با شرکت هشت هزار سرباز از هجده کشور انجام می‌شود. (یورونیوز فارسی، 06 ژوئن 2023) 


انفجار در یک کارخانه تولید تسلیحات در ترکیه 

در پی وقوع انفجار در یک کارخانه تولید تسلیحات واقع در نزدیکی آنکار، وزارت دفاع ترکیه از کشته شدن دستکم 5 نفر از کارکنان این کارخانه خبر داد. (یورونیوز فارسی، 10 ژوئن 2023) 


تبادل زندانیان بین بلژیک و ایران - ایران سه شهروند اروپایی و دو-تابعیتی دیگر را آزاد کرد 

نخست وزیر بلژیک روز جمعه اعلام کرد که سه تبعه کشورهای اروپایی که در ایران زندانی بودند آزاد شده‌اند. به گفته نخست‌وزیر بلژیک زندانیان آزاد شده یک شهروند دانمارکی و دو فرد ایرانی-اتریشی هستند. تبعه دانمارک که از زندان در ایران آزاد شده است در ماه نوامبر سال گذشته در جریان ناآرامی‌های پس از جان باختن مهسا امینی بازداشت شده بود. بنا به گزارش‌ها یکی از سه شهروند اروپایی آزاد شده به شدت بیمار است و باید به صورت فوری از نظر پزشکی تحت نظر قرار گیرد. این سه شهروند اروپایی به عمان انتقال یافته اند و قرار است از آنجا به بلژیک منتقل شوند. (یورونیوز فارسی، 02 ژوئن 2023) 


شمار شهروندان جدید آلمان به بالاترین حد در 20 سال گذشته رسید 

بر اساس آمارهای رسمی که امروز منتشر شده است، آلمان در سال گذشته شاهد افزایش 28 درصدی تعداد افرادی بوده که به تازگی شهروندی این کشور را به دست آورده‌اند. آمارها همچنین نشان داد که بیش از یک چهارم شهروندان جدید این کشور، افرادی از سوریه بودند. بنا بر گزارش اداره آمار فدرال، حدود 168 هزار و 500 نفر در سال 2022 میلادی تابعیت آلمان را دریافت کرده‌اند که بالاترین رقم از سال 2002 میلادی بوده است. از این تعداد، 48 هزار و 300 نفر یا 29 درصد از شهروندان جدید، اتباع سوریه بودند که این رقم بیش از دو برابر سال قبل از آن و هفت برابر بیشتر از سال 2020 میلادی محسوب می‌شود. در واقع شمار قابل توجهی از سوری‌هایی که بین سال‌های 2014 تا 2016 میلادی به آلمان مهاجرت کردند، توانستند شرایط شهروندی را برآورده کنند و رسما به تابعیت آلمان درآیند. مطابق با قوانین، برای کسب شهروندی آلمان دست‌کم 8 سال زندگی در این کشور الزامی است؛ البته داشتن چنین پیش‌نیازی برای همسر و فرزندان الزامی نیست. (یورونیوز فارسی، 30 می 2023) 


موقعیت احزاب سیاسی گوناگون در آلمان در چند هفته اخیر 

طبق نتایج نظرسنجی های مراکز تحقیقات سیاسی-اجتماعی آلمان، در حال حاضر میزان پشتیبانی مردم آلمان از سه حزب سوسیال دمکرات، دمکرات مسیحی و "آلترناتیو برای آلمان"  به این مقدار میباشد: حزب سوسیال دمکرات 18% ، حزب دمکرات مسیحی 29% ، حزب "آلترناتیو برای آلمان" (ا. اف. د.، راست افراطی) 18% . (آسوشیتد پرس، 02 ژوئن 2023) 



دوشنبه، 12 ژوئن 2023 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر