پنجشنبه، تیر ۰۸، ۱۴۰۲

اخبار مهم ایران و جهان در دو هفته گذشته


سلمان رشدی جایزه صلح اتحادیه ناشران و کتابفروشان آلمان را کسب کرد 

سلمان رشدی، نویسنده صاحب‌نام بریتانیایی-آمریکایی هندی‌تبار روز دوشنبه (19 ژوئن 2023) موفق به کسب جایزه صلح اتحادیه ناشران و کتابفروشان آلمان شد. وی در ماه اکتبر در فرانکفورت این جایزه را دریافت خواهد کرد. (یورنیوز فارسی، 22 ژوئن 2023) 


در عرض چهار هفته 142 نفر در ایران اعدام شدند 

بنا به گزارش سازمانهای بین المللی دفاع از حقوق بشر که در روز 11 ژوئن 2023 منتشر شده، در یکماه گذشته 142 نفر در ایران اعدام شدند. این بالاترین تعداد اعدام در طول یکماه در هشت سال گذشته بوده است. 


سفر رسمی رئیس جمهور ایران به آمریکای جنوبی 

رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران اولین سفر رسمی خود به قاره ی آمریکای جنوبی را روز دوشنبه 12 ژوئن 2023 با ورود به ونزوئلا و ملاقات رسمی با رئیس جمهور ونزوئلا، نیکلاس مادورو، آغاز کرد. 


پارلمان لبنان برای بار دوازدهم در انتخاب رئیس‌جمهور ناکام ماند 

نمایندگان پارلمان لبنان روز چهارشنبه در تلاشی دیگر برای انتخاب رئیس جمهوری این کشور و پایان دادن به هفت ماه خلاء قدرت در این کشور کوچک مدیترانه‌ای، باز هم به نتیجه نرسیدند. (یورونیوز فارسی، 14 ژوئن 2023) 


اتحادیه اروپا از گوگل بخاطر موقعیت انحصاری اش شکایت کرد 

کمیسیون اتحادیه اروپا می‌گوید تسلط گوگل بر بازار تبلیغات آنلاین به منزله سوءاستفاده از موقعیت است. معاون رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت که اتحادیه اروپا معتقد است گوگل باید بخشی از بازار خود را بفروشد تا با واگذار شدن آن به دیگران، موقعیت ضد رقابتی این شرکت اصلاح شود. در صورت رعایت نکردن این درخواست، گوگل با جریمه‌ای تا ده درصد درآمد جهانی خود مواجه خواهد شد. عایدی جهانی این شرکت در سال گذشته به بیش از دویست میلیارد دلار رسید. 

در واکنش به این درخواست، گوگل گفته است که تحقیقات طولانی اتحادیه اروپا بر جنبه محدودی از فعالیت این شرکت متمرکز بوده است. در ماه ژانویه، وزارت دادگستری ایالات متحده از گوگل شکایت کرد و آن را متهم کرد که بر خلاف قانون ضد انحصار در آمریکا، از موقعیت انحصاری در تبلیغات برخوردار است. (بی بی سی نیوز فارسی، 14 ژوئن 2023) 


درگیری خشونت-آمیز بین تظاهرات-کنندگان و پلیس بخاطر ساختن یک راه قطار جدید در فرانسه 

دهها تظاهرات-کننده و دهها تن از نیروی پلیس در برخوردی که بین تظاهرات-کنندگان و نیروی پلیس در نزدیکی یک تونل قطار در-حال-ساخت در فرانسه رخ داد، زخمی شدند. سه هزار تظاهرات-کننده در اعتراض به ساخت یک تونل قطار سریع-السیر که قرار است برای مسیر بین فرانسه و ایتالیا استفاده شود، با دو هزار پلیس به زد و خورد پرداختند. (سی.ان.ان.، 18 ژوئن 2023) 


نتایج دور دوم انتخابات در یونان 

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی یونان در روز یکشنبه 25 ژوئن 2023 برگزار شد. پس از شمارش 95% آرا، پیروزی حزب راست-میانه "دمکراسی نوین" اعلام شد. این حزب در دور اول انتخابات در روز 21 می 2023 نیز 41% آرا را بدست آورده بود و شکی در پیروزی مجدد آن نبود. در دور دوم انتخابات این حزب موفق شد آرای بیشتری را از آن خود کند و 12 کرسی در پارلمان بیشتر بدست بیاورد. در این انتخابات همچنین حزب تازه-تاًسیس-شده ی "اسپارتایی ها" که یک حزب راست افراطی ست، موفق شد کرسی در پارلمان بدست بیاورد. (26 ژوئن 2023) 


سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر پیشین ایتالیا درگذشت 

سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر پیشین ایتالیا در سن 86 سالگی درگذشت. سیلویو برلوسکونی میلیاردر خبرسازی بود که از قدرت و نفوذ رسانه‌ای بسیار برخوردار بود. اولین بار در سال 1994 به قدرت رسید و تا سال 2011 رهبری چهار دولت را برعهده داشت. او رهبر حزب راست میانه «فورزا ایتالیا» بود که پس از انتخابات سپتامبر به ائتلاف جورجیا ملونی نخست وزیر فعلی پیوست. او در همان زمان به عنوان سناتور بار دیگر در مجلس سنای ایتالیا برگزیده شد. (بی بی سی، 12 ژوئن 2023) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: پنجشنبه 29 ژوئن 2023 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر