شنبه، مرداد ۱۴، ۱۴۰۲

بمب‌گذاری‌های تروریستی سال 2016 بروکسل – دادگاه بلژیک شش نفر را مجرم شناخت


دادگاهی در بروکسل روز سه شنبه 25 جولای 2023 شش مرد را به اتهام قتل و دست داشتن در بمب‌گذاری‌های مرگبار سال 2016 در بروکسل که منجر به کشته شدن 32 نفر و زخمی شدن بیش از 300 نفر شد، محکوم کرد. در طی آن حملات، بمب‌گذاران انتحاری چندین انفجار را در فرودگاه بروکسل و یک ایستگاه مترو رقم زدند. 

یکی از این افراد صلاح عبد السلام مظنون اصلی حملات پاریس در سال 2015 بود که چهار روز پیش از حملات بروکسل دستگیر شده بود. پنج نفر دیگر شامل محمد ابرینی، اسامه عطار، اسامه کرایم، علی الحداد عصوفی و بلال ال ماخوخی همگی به اتهام قتل تروریستی مجرم شناخته شدند. 

بنا بر حکم دادگاه بلژیک، انگیزه تروریستی با قصد ارعاب و به قتل رساندن هرچه بیشتر مردم بلژیک به عنوان هدف این اقدام تروریستی مشخص شد. این شش فرد به همراه دو فرد دیگر علاوه بر این به دلیل مشارکت در اقدامات یک سازمان تروریستی گناهکار شناخته شدند. 

پیش از این در سال 2022 میلادی نیز صلاح عبد السلام به دلیل انجام حملات مرگبار سال 2015 در پاریس مجرم شناخته شده بود. وی که گمان می‌رود تنها عضو بازمانده عامل حملات تروریستی فرانسه باشد، در دادگاه فرانسه به حبس ابد بدون امکان آزادی مشروط محکوم شد. گمان می‌رود اسامه عطار که در دادگاه بروکسل غایب بود، در سوریه کشته شده باشد. 

به گزارش رویترز، دادگاه روز سه‌شنبه پایان بزرگترین محاکمه‌ تاریخ بلژیک است که اسناد مربوط به بیش از 370 شاهد و کارشناس را در پرونده ثبت کرده است. 

(برگرفته از گزارش نوشتاری یورونیوز فارسی، 26 جولای 2023) 



05 اگوست 2023 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر