شنبه، مرداد ۱۴، ۱۴۰۲

اخبار مهم ایران و جهان در دو هفته گذشته


تحریمهای جدید اتحادیه اروپا علیه ایران 

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه 20 جولای 2023 تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به دلیل حمایت‌های تهران از روسیه و سوریه وضع کرد. بنا به تصمیم 27 کشور عضو اتحادیه اروپا، ایران اجازه نخواهد داشت قطعاتی را از اتحادیه اروپا وارد کند که می‌تواند در تولید و ساخت پهپاد مورد استفاده قرار بگیرند. اتحادیه اروپا همچنین تدابیری برای اعمال محدودیت مسافرتی و توقیف اموال علیه افرادی که مسئول برنامه پهپادی ایران هستند و یا در این برنامه نقش دارند، در نظر گرفته است. در بیانیه شورای اتحادیه اروپا آمده که در چهارچوب دو رشته تحریم‌های قبلی علیه تهران نام شش فرد ایرانی به فهرست تحریم‌شدگان اضافه شده است. دلیل وضع این تحریم‌ها حمایت‌های ایران از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و حکومت سوریه عنوان شده است. (یورونیوز فارسی، 20 جولای 2023) 


دولت روسیه اعلام کرد که 700هزار کودک اوکراینی اکنون در خاک روسیه مقیم هستند 

اوایل ماه جولای 2023 رسانه های غربی اعلام کردند که دولت روسیه اعلام کرده است که به حدود 700هزار کودک اوکراینی پناه داده است و آنان را به روسیه منتقل کرده است تا از جنگ و بمباران در امان بمانند. روسیه در ماه فوریه 2022 به اوکراین حمله نظامی کرد. بنا به گزارش رسانه ها بالاترین رقم فرار بزرگسالان و کودکان از مناطق جنگی در نخستین ماههای جنگ بوده است. یک سال پیش، در ماه جولای 2022 دولت آمریکا اعلام کرد که بنا بر تخمین خود حدود 260هزار کودک اوکراینی توسط دولت روسیه بزور به روسیه منتقل شده اند. دولت اوکراین میگوید فقط حدود 20هزار کودک اوکراینی بطور غیرقانونی به روسیه منتقل شده اند. (رویترز، 03 جولای 2023)


تعداد زندانیان در فرانسه رکورد زد – بیش از دو هزار زندانی باید روی زمین بخوابند 

ضریب اشغال کلی زندان‌های فرانسه در حال حاضر 122.8 درصد است. ضریب اشغال در بازداشتگاه‌ها هم 146.3 درصد عنوان شده است؛ رقمی که رکوردی تازه در زندان‌های فرانسه محسوب می‌شود. (یورونیوز فارسی، 31 جولای 2023)


درگیری‌های مسلمانان و هندوها در دهلی – تعداد کشته‌ها به هفت نفر رسید 

خشونت و درگیری در جنوب دهلی نو همچنان ادامه دارد و تعداد کشته‌شدگان درگیری‌های دو روزه بین هندوها و مسلمانان در این منطقه به هفت نفر افزایش یافت. خشونت‌های تازه روز دوشنبه و در جریان یک راهپیمایی مذهبی توسط هندوها در یک منطقه مسلمان‌نشین رخ داد که در روز نخست به کشته شدن چهار نفر از جمله دو پلیس و زخمی شدن بیش از 60 نفر انجامید. این ناآرامی‌ها دوشنبه شب به مناطق دیگر سرایت کرد و تا سه شنبه ادامه یافت. در این درگیری‌ها هندوها یک مسجد را به آتش کشیدند و یک روحانی مسلمان کشته شد. ضمن اینکه دهها فروشگاه و رستوران تخریب و یا به آتش کشیده شدند. بنا به گفته مقامات، تاکنون 116 نفر دستگیر شده‌اند. در حالی که روز چهارشنبه گروه‌های ملی‌گرای هندو تظاهراتی را در مکان‌های مختلف برگزار کردند، نیروهای امنیتی در سراسر منطقه از جمله در دهلی نو روز چهارشنبه در حالت آماده باش قرار گرفتند. جامعه هندو در سالهای اخیر تحت حکومت "نارندرا مودی" به شدت جمعیت 200 میلیونی مسلمان در این کشور را تحت فشار قرار داده و با اقدامات مختلف خود این اقلیت را تحت آزار و اذیت قرار داده‌ است. همزمان ایالت مانیپور هند نیز دستخوش ناآرامی و درگیری فرقه‌ای است، جایی که دستکم 180 نفر در تنش بین دو قبیله «کوکی‌» و «میتی‌» کشته شده‌اند. میتی‌ها معترض هستند و می‌گویند از حقوق و امتیازات مساوی با دیگر قبایل برخوردار نیستند. (یورونیوز فارسی، پنجشنبه 03 اگوست 2023)


کارمند ترکِ کنسولگری سوئد در غرب ترکیه هدف گلوله قرار گرفت 

تلویزیون دولتی ترکیه، تی.آر.‌تی (TRT) روز سه‌شنبه 02 اگوست 2023 اعلام کرد که یک کارمند ترک در کنسولگری سوئد در شهر ازمیر در غرب این کشور در مقابل ساختمان کنسولگری هدف گلوله قرار گرفت و به شدت مجروح شد. دفتر فرمانداری ازمیر در بیانیه ای اعلام کرد که یک شهروند ترکیه  به عنوان مظنون این حمله دستگیر شده و زنِ مصدوم هم در بیمارستان بستری شده ولی وضعیت جسمانی او همچنان وخیم گزارش شده است. پلیس ترکیه در حال بررسی این حادثه است و سرکنسول سوئد در ترکیه هم عازم ازمیر شده است. (یورونیوز فارسی، سه شنبه 02 اگوست 2023)


حریق در کشتی حامل سه هزار خودرو در سواحل هلند 

مقامات هلندی می‌گویند آتش‌سوزی در یک کشتی در نزدیکی سواحل این کشور یک کشته و چندین مجروح برجا گذاشته است. گارد ساحلی هلند اعلام کرده است در ساعات اولیه روز چهارشنبه 26 ژوئیه یک کشتی باری حامل خودرو در سواحل هلند دچار آتش‌سوزی شده است. عامل احتمالی این آتش سوزی، یک خودروی برقی اعلام شده است. به گفته گارد ساحلی آتش‌سوزی هنوز در کشتی ادامه دارد و کشتی‌های نجات همچنان در محل هستند تا با خاموش کردن شعله‌های آتش از غرق شدن آن جلوگیری کنند. (یورونیوز فارسی، 26 جولای 2023) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: شنبه 05 اگوست 2023 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر