سه‌شنبه، شهریور ۰۹، ۱۴۰۰

«چاووش 7»، نه یک کلمه بیشتر، نه کمتر!

آقای سیروس ملکوتی دیروز در صفحه فیسبوک خود عکسی ترکیب شده از چند عکس منتشر کرده و روی آن نوشته: « چرا ایالات متحده این همه تسلیحات نظامی را در اختیار طالبان گذاشت؟ برای کدام جنگ؟»


در واکنش به فعالیتهای اخیر ایشان کامنتی زیر مطلب نامبرده گذاشتم که آن را اینجا هم منتشر میکنم. خوشحال میشوم اگر همنظران ایشان به سوالات من پاسخ دهند:

«ببخشید، شما این همه زحمت کشیدید برای این تصویر و مطالبی که در این روزها در همین رابطه و برای اشاعه ی همین نظرتان منتشر کردید. این کامنت رو برای انتقاد نمی نویسم، واقعا سوالم اینه که هدف شما از گذاشتن این همه وقت و انرژی روی چنین موضوعی چیست؟ یعنی شما فکر می کنید که آمریکا و سایر کشورهای قدرتمند مانند انگلیس و روسیه و غیره هستند که نگذاشته اند افغانستان یا ایران پیشرفت کنند؟ آیا شما فکر می کنید که کشورهای آن منطقه این پتانسیل را داشتند که به انقلاب صنعتی برسند و بعد جامعه شان دچار تحول های اجتماعی و سیاسی بشود، و این کشورهای اروپایی و آمریکا و بعدا اسراییل بوده اند که مانع پیشرفت آن کشورها شده اند؟ آیا شما که روزی طرفدار کمونیسم یا سوسیالیسم بودید و از استقرار روسیه در خاک افغانستان دفاع میکردید (شمای نوعی، واقعا نمیدانم شما هم اینطور می اندیشیدید یا نه. ولی چپها این فکر را میکردند.)، آیا امروز هم فکر میکنید جامعه ی افغانستان، اگر آمریکا و طالبان نبودند و حکومت کمونیستی آن برپا مانده بود، امروز تبدیل به یک روسیه یا لهستان یا چکسلواکی شده بود (حداقل اگر هنوز اردوگاه شرق برپا بود)؟ و اما تفاوتهایی را که در همان دوران پابرجایی اردوگاه شرق بین کشورهای کمونیستی مختلف اروپا بوده، چگونه توضیح می دهید؟ یا شما فرقی بین مثلا لهستان و چکسلواکی و آلبانی و رومانی و یوگسلاوی و روسیه و اوکرایین و استونی و مجارستان و آلمان شرقی نمی بینید (چه در گذشته، چه در زمان کنونی)؟ یا همه قضیه را جغرافیایی می بینید و تقصیر همه نارسایی های موجود این کشورها را هم به گردن غرب یا روسیه می اندازید؟ اینها واقعا سوالات من است. چون واقعا نمیتوانم بفهمم افرادی مانند شما که خود را فعال اپوزیسیون میدانند و در مبارزه هستند، با چه دارند مبارزه میکنند. این را واقعا میگویم. خیلی ممنون میشوم اگر جواب بدهید. شاید حداقل تاحدودی بتوانم به درک این موضوع نزدیک شوم.»

31 اگوست 2021

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر