دوشنبه، دی ۱۹، ۱۴۰۱

اخبار مهم ایران و جهان در هفته گذشته


دستگیری یک ایرانی در آلمان به ظن برنامه-ریزی حمله اسلامگرایانه 

دادستان‌های دوسلدورف در آلمان گفتند مقامات آمریکایی اطلاعات منجر به بازداشت یک تبعه 32 ساله ایران را ارایه کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس اما آنها از توضیح بیشتر خودداری کردند. پیشتر نشریه بیلد در آلمان گزارش داده بود که سرنخ‌های مربوط به توطئه ادعایی این تبعه ایران را یک سازمان اطلاعاتی متحد آلمان ارائه داده بوده است. 

پلیس آلمان پیشتر اعلام کرده بود که یک جوان ایرانی 32 ساله را به اتهام برنامه ریزی برای حمله با مواد شیمیایی مرگبار در ایالت نورد وستفالن بازداشت کرده است. روز یکشنبه 08 ژانویه (18 دی) دادستان عمومی دوسلدورف اعلام کرد که یک تبعه ایرانی را به دلیل طراحی «حمله ترویستی با انگیزه اسلام‌گرایانه» دستگیر کرده است. با این حال دادستا‌ن‌های دوسلدورف بعدا گفتند که در بازرسی اولیه از محل هیچ ماده سمی کشف نشد. علاوه بر فرد مظنون، یک نفر دیگر نیز شبانه بازداشت شد. [بنا به گزارشهای جدید، دو مظنون دستگیرشده برادر هستند.] 

خبرگزاری آلمان به نقل از یک مقام امنیتی آلمان ناشناس گفت که هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که مظنون از طرف دولت ایران عمل کرده باشد، بلکه گفته می‌شود که او از یک گروه افراطی سنی حمایت می‌کند. دادستان عمومی دوسلدورف پیشتر گفته بودند که پلیس رکلیگ‌هاوزن و مونستر در بیانیه‌ای اعلام کردند که این مرد مظنون سموم «سیانید و ریسین» را برای این «اقدام جنایتکارانه» خود تهیه کرده است. (صدای آمریکا، 08 ژانویه 2023) 


فرشگرد از تشکیل «حزب ایران نوین» خبر داد 

شبکه فرشگرد، از گروه‌های مخالف نظام که سال 1397 توسط شماری از پادشاهی‌خواهان مشروطه‌خواه و جمهوری‌خواهان در خارج کشور تشکیل شد، در بیانیه‌ای اعلام کرد با تشکیل حزبی به نام «ایران نوین» فعالیت‌های سیاسی خود را در قالب این حزب پیگیری می‌کند. فرشگرد در بیانیه خود که روز یکشنبه 18 دی (08 ژانویه 2023) منتشر شد، با تأکید بر این‌که «مرکز ثقل تغییرات در درون ایران است»، اعلام کرده: «اکنون که صدای ایرانیان درون کشور در جهان طنین افکنده است، ما نیز بایستی به فراروی از رویکرد کنشگرانه در قالب شبکه بیندیشیم». این گروه مخالف جمهوری اسلامی در بخشی دیگر از بیانیه خود با اشاره به اعتراضات سراسری مردم چنین آورده است: «فرشگرد نهایی برآمده از خشم ملی ایرانیان بود و اکنون پس از چهار سال خود را قطره‌ای کوچک در دریای خروشان ملت ایران می‌بیند». فرشگرد خود را به‌عنوان «شبکه سیاسی براندازی» معرفی می‌کند و اعضای آن خواستار حکومتی سکولار در ایران هستند، با این حال شاهزاده رضا پهلوی را «دارای نقش محوری» می‌داند. آقای پهلوی 28 مهر بر ضرورت تشکیل یک «دولت موقت تکثرگرا» در دوران گذار از حکومت جمهوری اسلامی تأکید و تصریح کرده بود که شخصاً خواهان ایفای نقش سیاسی در آینده ایران نیست و از هیچ حزب و سازمانی هم حمایت نمی‌کند. (رادیو فردا، 08 ژانویه 2023) 


واکنش گسترده مقامات غربی، مشاهیر و مردم به اعدام دو جوان معترض در ایران 

یک روز پس از اعدام محمد‌مهدی کرمی و سیدمحمد حسینی به بهانه مشارکت آنان در کشته شدن یک بسیجی، بدون برگزاری دادگاه صالح برای رسیدگی قانونی به اتهام این دو جوان، واکنش‌ها به این اقدام جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد. روز شنبه ایرانیان ساکن خارج از کشور در شهرهای مختلف اروپا ،‌کانادا و آمریکا با برپایی تظاهرات و با شعارهای «مرگ بر جمهوری اسلامی» و «مرگ بر دیکتاتور» انزجار خود را این اقدام نشان دادند. در ایران نیز مردم علاوه بر حضور خیابانی از بالای پشت‌بام منازل، شعار «مرگ بر خامنه‌ای جلاد و مرگ بر حکومت آدمکش» سر دادند. بسیاری از هنرمندان، اهالی ورزش و مشاهیر ایران نیز در کنار مردم عادی در فضای مجازی و تریبون‌های در اختیارشان این اقدام غیرانسانی جمهوری اسلامی را محکوم و بر ادامه مبارزه با رژیم تاکید کردند. همزمان مقامات غربی و کفیلان سیاسی تعدادی از معترضان زندانی در ویدیویی مشترک در واکنش به این اعدام‌ها گفتند: «ما همه چیز را می بینیم. درد و رنج، دل‌شکستگی، جنایت، خشونت و وحشت. ما همه چیز را می بینیم و همه را به خاطر می آوریم. همه اینها عواقبی خواهد داشت». این واکنش‌ها و محکومیت‌ها به طرز گسترده‌ای همچنان ادامه دارد. [در گزارش اصلی، توییت های مقامات کشورهای غربی و همچنین توییت رضا پهلوی منتشر شده است.] (صدای آمریکا، 08 ژانویه 2023) 


واکنش‌ها به کاریکاتورهای مجله "شارلی ابدو" درباره خامنه ای 

مجله فکاهی شارلو ابدو، در تازه‌ترین جنجال خود ویژه‌نامه‌ای با موضوع اعتراضات ایران و همچنین علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر کرده که واکنش‌ها و اعتراضات بسیاری را در داخل ایران به همراه داشته است. انتشار تصاویری از رهبر جمهوری اسلامی باعث شد تا وزارت امور خارجه ایران بلافاصله به این مسئله واکنش نشان دهد و آن‌را «اقدامی توهین‌آمیز و خارج از نزاکت» علیه مرجعیت سیاسی و دینی خواند. حسین امیرعبداللهیان در حساب توییتری خود همچنین تهدید کرد که این اقدام مجله شارلی ابدو بدون پاسخ قاطع و موثر نخواهد ماند. وزارت امور خارجه ایران همچنین سفیر فرانسه در تهران را احضار و مراتب اعتراض و نارضایتی جمهوری اسلامی را در خصوص انتشار این آثار به سفیر فرانسه اعلام کرد. پس از آن کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه در واکنش تاکید کرد که در فرانسه برخلاف جمهوری اسلامی آزادی مطبوعات وجود دارد و رسانه‌ها می‌توانند هر آنچه می‌خواهند منتشر کنند. خانم کولونا همچنین در پاسخ به انتقادات مقام‌های جمهوری اسلامی از تهران خواست پیش از انتقاد از دیگران، نگاهی به آنچه در درون ایران می‌گذرد بیندازد. 

انتشار این آثار حتی در آمریکا هم بدون واکنش نماند و کار به جلسه سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور با اهالی رسانه نیز رسید. در این نشست یکی از خبرنگاران از ند پرایس در خصوص واکنش تند ایران به انتشار کاریکاتورهای مجله شارلی ابدو پرسید و سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ گفت: «برای ما آزادی بیان یک ارزش است. ما فقط آزادی بیان را در نظر می‌گیریم. این یک حق جهانی است که باید از آن محافظت کنیم و این کار را هم انجام می‌دهیم. ما این حمایت خود را در سراسر جهان انجام می‌دهیم، چه در فرانسه باشد و چه در ایران». 

در مقابل اما در ایران واکنش‌های تند نسبت به این کاریکاتورها ادامه دارد. عبدالله گنجی، عضو شورای اطلاع رسانی دولت رئيسی و مدیرمسئول پیشین روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران، در حساب توییتری خود خواستار اخراج سفیر فرانسه از ایران شد. در ادامه این واکنش‌ها همچنین وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که مرکز ایران‌شناسی فرانسه در تهران را تعطیل می‌کند. 

در میان کارتونیست‌های ایرانی نام کسانی چون توکا نیستانی، ساناز باقری، آرش دهداری، قلمفرسا و رضا جوزانی در میان برندگان این مسابقه شارلی ابدو دیده می‌شود. 

مجله شارلی ابدو در سال 2015 و در پی انتشار کاریکاتوری از پیامبر اسلام در 07 ژانویه 2015 مورد حمله تروریستی قرار گرفت که طی تیراندازی دو مرد مسلح مسلمان 12 نفر از کارکنان این مجله کشته و 10 نفر دیگر نیز زخمی شدند. بعد از آن شارلی ابدو شهرتی جهانی پیدا کرد و کاریکاتورهای آن بیش از گذشته مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی جهان قرار گرفت. (یورونیوز فارسی، 05 ژانویه 2023) 


کیهان: فقط یک بانک چینی با ایران کار میکند 

روزنامه کیهان که زیر نظر نماینده علی خامنه‌ای اداره می‌شود، از انزوای جمهوری اسلامی پرده برداشت و نوشت بدلیل قرار داشتن ایران در لیست سیاه FATF فقط یک بانک چینی با ایران کار می‌کند. این روزنامه تاکید کرده است که همکاری نکردن بانک‌های چینی با ایران چیز تازه‌ای نیست و از سال 2012 و شروع تحریم‌های ریسک‌محور از جانب آمریکا این همکاری قطع شده و فقط بانک کونلون چین همکاری‌هایی با ایران داشته است. (صدای آمریکا، 04 ژانویه 2023) 


ورود «بی سروصدای» اسکناس‌های جدید با حذف چهار صفر به بازار 

دو روز پس از انتشار ویدئویی کوتاه در برخی از رسانه‌های ایران که اسکناس جدید یک تومانی یا همان ده هزار ریالی بدون چهار صفر را نشان می‌داد، تسنیم خبر داد که اسکناس‌های بدون صفرِ جدید از تابستان وارد بازار شده‌اند. پس از انتشار گسترده این ویدئو در فضای مجازی، وب‌سایت خبرآنلاین از حذف «بی سروصدای» چهار صفر از پول ملی ایران و ورود آن به بازار خبر داد. یک روز بعد، روز پنج‌شنبه، 15 دی‌ماه، خبرگزاری تسنیم در گزارشی خبر داد: «اسکناس پنج هزار تومانی جدید تقریبا از ماه‌های پایانی سال قبل وارد بازار شده بود؛ اسکناس‌های هزار و دو هزار تومانی نیز از تابستان امسال وارد بازار شدند». 

در این اسکناس‌های جدید هزار و دو هزار تومانی، صفرها در قسمت بالا کمرنگ چاپ شده و در قسمت پایین اسکناس صفرها کلا حذف شده است. در یک دهه اخیر ارزش پول ملی ایران یعنی ریال به‌شدت کاهش پیدا کرده است و از همین رو برخی گفته‌اند که حکومت جمهوری اسلامی سعی دارد با حذف چهار صفر به شکل روانی این کاهش ارزش پول را کوچک جلوه دهد. فکر اولیه حذف صفرها از پول ملی در ایران به دهه 1370 برمی‌گردد: این موضوع در سال 1372 در دستور کار اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی قرار گرفت، اما برخی مسئولان با این اقدام موافق نبودند و بررسی‌های لازم متوقف شد. (رادیو فردا، 05 ژانویه 2023) 


آمریکا «صنایع هوایی قدس» و هفت ایرانی را به دلیل ارسال پهپاد به روسیه تحریم کرد 

آمریکا روز جمعه 16 دی‌ماه (06 ژانویه 2023) اعلام کرد که شرکت «صنایع هوایی قدس» را به همراه هفت شخص حقیقی ایرانی به دلیل تامین تسلیحاتی روسیه و تحویل پهپاد به مسکو برای استفاده در جنگ علیه اوکراین تحریم کرده است. بر اساس اطلاعیه‌ای که در وب‌سایت وزارت خرانه‌داری آمریکا منتشر شده است، هفت شخص حقیقی وابسته به حکومت ایران شامل نادر خون سیاوش، حمیدرضا شریفی تهرانی، مجیدرضا نیازی انگیلی، رضا خاکی، حجت‌الله قریشی (مسئول تامین و تحقیقات وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران)، ولی ارلنی‌زاده و قاسم دماوندیان به فهرست تحریم‌های آمریکا افزوده شدند. 

صنایع هوایی قدس متهم است که با ساخت پهپاد برای گروه‌های شبه‌نظامی مانند حزب‌الله لبنان، به‌طور هم‌زمان اقدام به توسعه و گسترش پهپادهای صادراتی به روسیه برای به‌کارگیری در جنگ علیه اوکراین کرده است. پیشتر، کانادا نیز شرکت صنایع هوایی قدس را به خاطر ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای به‌کارگیری در تهاجم نظامی به اوکراین تحریم کرده بود. ایالات متحده آمریکا تاکنون چندین شرکت، از جمله «اوج پرواز ما دو نفر» و «کیمیا پارت سیوان» را به خاطر مشارکت در صادرات پهپادهای ایرانی به روسیه تحریم کرده است. اتحادیه اروپا و بریتانیا نیز تحریم‌هایی علیه افراد و نهادهای دخیل در ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه وضع کرده‌اند. 

تهران تا مدت‌ها ارسال پهپاد نظامی به روسیه را تکذیب می‌کرد، اما چندی پیش حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، مدعی شد که ایران شمار محدودی پهپاد را «پیش از آغاز» جنگ اوکراین به روسیه تحویل داده است. اوکراین می‌گوید ایران 1700 پهپاد تحویل روسیه داده که صدها فروند از آن‌ها برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی، از جمله سیستم برق این کشور و همچنین اماکن مسکونی به‌کار رفته‌اند. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز 14 دی‌ماه گفته بود که ایالات متحده به دنبال راه‌هایی برای هدف قرار دادن تولید پهپادهای ایرانی از طریق تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی است و با شرکت‌های خصوصی که قطعات‌شان در پهپادهای ایرانی به کار رفته، در تماس است. در همین زمینه، شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» روز چهارشنبه از کشف 40 قطعه ساخت شرکت‌های آمریکایی در پهپاد ایرانی سرنگون‌شده توسط اوکراین خبر داد. 

سی‌ان‌ان ماه گذشته نیز گزارش داده بود که کاخ سفید یک گروه ویژه تشکیل داده تا درباره دسترسی ایران به فناوری آمریکایی و غربی، از تجهیزات کوچک‌تر مانند نیمه‌رساناها و ماژول‌های موقعیت‌یابی تا قطعات بزرگ‌تر مانند موتورها برای استفاده در ساخت پهپادها تحقیق کند. در گزارش جدید این رسانه آمریکایی گفته می‌شود که بر اساس ارزیابی اطلاعاتی اوکراین، از 52 قطعه خارجی استفاده شده در پهپاد انتحاری شاهد-136 ایران، 40 قطعه توسط 13 شرکت مختلف آمریکایی ساخته شده و 12 قطعه نیز ساخت شرکت‌هایی از سوئیس، کانادا، ژاپن، تایوان و چین است. (رادیو فردا، 06 ژانویه 2023) 


تلخیص و انتشار: 09 ژانویه 2023 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر