سه‌شنبه، دی ۱۳، ۱۴۰۱

اخبار مهم ایران و جهان در هفته گذشته


ارتش اسرائيل: به طور میانگین هر هفته به مواضع جمهوری اسلامی حمله کرده‌ایم 

آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، روز سه شنبه (27 دسامبر 2022) گفت این کشور به طور متوسط هر هفته دست‌کم یک عملیات علیه جمهوری اسلامی ایران در سراسر خاورمیانه انجام داده است. 

رئیس ستاد ارتش اسرائیل همچنین در رابطه با احیای برجام با تاکید بر این که توافق هسته‌ای جدیدی در افق دیده نمی‌شود، گفت چنان‌چه زمانی دستور حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران داده شود، ارتش اسرائیل برای انجام آن ماموریت آماده خواهد بود. 

کوخاوی گفت جمهوری اسلامی ایران می‌خواست با ایجاد «یک حزب‌‌الله دوم» در سوریه، صدها موشک زمین به زمین را در کنار ده ها هزار شبه نظامی شیعه در سوریه مستقر کنند، اما این اقدامات «مختل» شده است. او «کارزار تضعیف استقرار نیروی نظامی جمهوری اسلامی» را یک «کارزار چندبعدی هوایی، دریایی، زمینی، و سایبری» که در کل منطقه انجام شده است، توصیف کرد. او در این رابطه گفت: «برخلاف تصور برخی، این کارزار فقط در خاک سوریه انجام نشده، بلکه در کل خاورمیانه و در سطوح مختلف انجام گرفته و در سال‌های اخیر تشدید شده است». 

به گفته او قرار بوده است ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز سه شنبه به سوریه سفر کند. رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفت که چنان‌چه رئیسی به سوریه می‌آمد می‌دید که در نتیجه اقدامات اسرائیل «تسلیحات بسیار کمتر و پایگاه‌ها و نیروهای کمتری» در سوریه وجود دارد. (صدای آمریکا، 27 دسامبر 2022) 


دولت بریتانیا سپاه پاسداران را در فهرست گروههای تروریستی قرار میدهد 

پس از 10 توطئه در سال گذشته، برای ربودن یا قتل افراد در بریتانیا، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی قرار است رسماً به عنوان یک گروه تروریستی اعلام شود. 

به نقل از روزنامه تلگراف، تام توگندات، وزیر امنیت و سوئلا براورمن، وزیر کشور بریتانیا هر دو از این اقدام حمایت کرده‌اند و انتظار می‌رود ظرف چند هفته آینده این خبر بطور رسمی اعلام شود. (صدای آمریکا، 03 ژانویه 2023) 


جمهوری اسلامی پیگیر پرونده انتقام خون قاسم سلیمانی 

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند همچنان به دنبال انتقام از کسانی هستند که 3 سال قبل قاسم سلیمانی را در فرودگاه بغداد به قتل رساندند. به مناسبت سالگرد کشته شدن سلیمانی، رسانه‌های ایران و همچنین مقام‌های مسئول تبلیغات گسترده‌ای بر مسئله قتل او توسط آمریکایی‌ها کرده و رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی هم در برنامه‌های ویژه خود به صورت پررنگ به این فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه و شخصیت او پرداخته‌اند. در همین راستا محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای تهدید کرد که جمهوری اسلامی در نهایت از کسانی که در کشتن قاسم سلیمانی نقش داشته‌اند، انتقام خواهد گرفت. 

بر اساس اشاره وزیر امور خارجه ایران، امیرعبداللهیان، یکی از موانع رفع تحریم‌ها و حصول توافق هسته‌ای، تاکید ایران بر گرفتن انتقام خون قاسم سلیمانی است و جمهوری اسلامی حاضر نشده به طرف مقابل اطمینان دهد که اقدامی علیه جان افراد دخیل در پرونده کشتن قاسم سلیمانی انجام نمی‌دهد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به پیگیری‌های حقوقی در این رابطه اشاره کرد و گفت: «ما از عباسعلی کدخدایی که از دوستاران قاسم سلیمانی بودند خواستیم بنا به تجریباتی که داشتند در وزارت خارجه کمیته‌ای با مسئولیت او تشکیل و این پرونده به صورت تخصصی دنبال شود». (یورونیوز فارسی، 02 ژانویه 2023) 


ماکت قاسم سلیمانی پشت میز اتاق شورای شهر تهران 

 


نرجس سلیمانی، دختر قاسم سلیمانی و عضو شورای شهر تهران می‌گوید پشت میز اتاقش نمی‌نشیند چون خودش را در آن سطح نمی‌داند. او ماکتی از پدرش تهیه کرده و آن را روی صندلی پشت میز اتاق شورا گذاشته است. (صدای آمریکا، 03 ژانویه 2023) 


هشدار آلمان: جمهوری اسلامی به‌دنبال شناسایی ایرانیان مخالف است 

سازمان امنیت داخلی آلمان روز یکشنبه در بیانیه‌ای از ایرانیان مقیم این کشور و مخالفان جمهوری اسلامی خواست که احتیاط را رعایت و از سفر به ایران خودداری کنند. توماس هالدن وانگ، رئیس سازمان امنیت داخلی آلمان، گفت بیش از 200 هزار ایرانی تبار در آلمان زندگی می‌کنند که بیشترشان با جمهوری اسلامی مخالف هستند. 

به گفته وی، طی سال‌های اخیر مشخص شده که جمهوری اسلامی عواملی را برای شناسایی منتقدان و مخالفانش به کار گرفته است. این مقام امنیتی با اشاره به گروگانگیری‌های صورت گرفته در ایران گفت سالهاست مشخص شده که اعضای نهادهای حکومتی ایران «علاقه‌ای به تحقیق» درباره افراد منتقد جمهوری اسلامی دارند. به گفته او، این افراد شناسایی می‌شوند و در صورت سفر به ایران با عواقب جدی مواجه خواهند شد. رئیس سازمان اطلاعات داخلی آلمان همچنين در ارتباط با فعالیت مخالفان جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی از آنها خواست محتاط باشند. (صدای آمریکا، یکم ژانویه 2022) 


موضع گیری وزیر خارجه ترکیه درباره اعتراضات در ایران و حجاب 

در یک موضع‌گیری کم سابقه، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه درباره اعتراضات در ایران گفت که «از منظر ما، داشتن حجاب یا برداشتن حجاب به یک اندازه حق است و این دو، تفکیک‌ناپذیرند». دولت ترکیه تاکنون درباره اعتراضات ایران موضع نگرفته بود و حتی موسسه سوئدی نوردیک مانیتور پیشتر نوشت که دولت اردوغان حامی حکومت تهران است تا معترضان. (صدای آمریکا، 30 دسامبر 2022) 


کولاک و سرمای شدید جان دست‌کم 50 نفر را در آمریکا و کانادا گرفت 

طوفان سخت زمستانی همراه با برف و بوران و سرمای شدید که از چند روز گذشته مناطقی از آمریکای شمالی را درنوردیده است، در ایالات متحده ده‌ها کشته بر جای گذاشت. بر اساس آخرین گزارش‌ها، تاکنون دست‌کم پنجاه تن در پی ورود این جبهه هوای سرد که از آن به عنوان «بمب طوفان» یاد شده جان خود را از دست داده‌اند. اسکای نیوز در گزارش خود آورده است که ایالات متحده 46 مورد مرگ و میر ناشی از سرما و کولاک را تا کنون به ثبت رسانده و چهار نفر نیز بر اثر واژگونی اتوبوس در جاده‌های یخ زدۀ استان بریتیش کلمبیا در کانادا جان خود را از دست داده‌اند. ایالات متحده آمریکا و بخش‌هایی از کانادا در حالی دستخوش یکی از سخت‌ترین کولاک‌های دهه‌های اخیر شدند که شهروندان، جشن‌های کریسمس و پایان سال میلادی را در کنار خانواده‌های خود می‌گذرانند. (یورونیوز فارسی، 26 دسامبر 2022) 

 

بخشهايى از آبشار نياگارا بر اثر هجوم يخبندان و سرما به آمريكا و كانادا يخ زد، دسامبر 2022 


جسد «سلطان سوسیس» روسیه در هتلی در هند پیدا شد 

جسد پاول آنتوف، میلیونر روسی، دو روز بعد از مرگ همسفرش، در هتلی در هند پیدا شد. آقای آنتوف و همسفرش برای جشن تولد آقای آنتوف -که به «سلطان سوسیس» روسیه مشهور است- به هند رفته بودند و در هتلی در ایالت اودیسا در شرق این کشور اقامت داشتند. 

رسانه‌های روسیه گزارش داده‌اند که پاول آنتوف 65 ساله روز یکشنبه 25 دسامبر (چهار دی) از پنجره اتاقش در هتلی در شهر رایاگادا به پایین افتاده است. چند ماه پیش پیامی در انتقاد از جنگ روسیه علیه اوکراین، در مکالمات واتس‌اپ او افشا شد، هر چند که آقای آنتوف محتوای آن پیام را رد کرد. مرگ این میلیونر روس تازه‌ترین مورد از رشته مرگ‌های مشکوک افراد ثروتمند روسیه است که بیشترشان منتقد حمله این کشور به اوکراین بودند. 

یکی از همسفران گروه سه نفره همراه پاول آنتوف در هند به نام ولادیمیر بودانف هم روز جمعه در همان هتل درگذشته بود. ویوِکاناندا شارما، رئیس پلیس ایالت اودیسای هند گفت که جسد آقای بودانف در حالی پیدا شده که او مدتی قبل از آن سکته کرده بود و افزود دوستش هم (پاول آنتوف) «بعد از مرگ او افسرده شده بود و او هم فوت کرد». الکسی آدامکین، سرکنسول روسیه در کلکته به خبرگزاری دولتی «تاس» گفت که پلیس مورد مشکوکی در این «اتفاقات تراژیک» ندیده است. 

پاول آنتوف علاوه بر شهرت تجاری خود در صنعت فرآورده‌های گوشتی و سوسیس در روسیه، به عنوان سیاستمداری محلی در شهر ولادیمیر در شرق مسکو هم چهره‌ای شناخته‌شده بود. از زمان آغاز جنگ اوکراین چندین نفر از افراد ثروتمند صاحب صنعت و تجارت روسیه در شرایط مشکوکی درگذشته‌اند. از جمله در ماه سپتامبر گزارش شد که راویل ماگانف، رئیس شرکت نفتی لوک‌اویل هم در اثر افتادن از پنجره اتاق بیمارستانی در مسکو جان باخته است. (بی بی سی فارسی، 27 دسامبر 2022) 


جهت یادآوری: قتل و مرگ مشکوک شش مدیر و تاجر مشهور روسی در عرض سه ماه 

حدود هشت ماه پیش، 30 آوریل 2022: شبکه سی‌ان‌ان از مرگ مشکوک شش تاجر و مدیر سرشناس روسی در طول سه ماه گذشته خبر داده و گفته است درباره پنج نفرشان پرونده قتل باز شده است. بر اساس این گزارش، چهار مدیر ارشد شرکت گاز پروم شامل لئونید شولمان، مدیر بخش حمل و نقل این شرکت، الکساندر تیولاکوف، مقام ارشد اجرایی این شرکت، ولادیسلاو آوایف، نائب‌رئیس گازپروم بانک و سرگئی پروتوسنیا، مدیر ارشد شرکت نفتی وابسته به گازپروم، میخائیل واتفورد، میلیاردر روسی متولد اوکراین و واسیلی ملینکوف، تاجر روس در حوزه دارو، شش مدیر و تاجر مشهور روسی هستند که در طول سه ماه گذشته مرگ مشکوک یا قتل آنها اعلام شده است. 

در جریان این حوادث مرگ مشکوک یا قتل هفت نفر از اعضای خانواده سه نفر از این افراد نیز گزارش شده است. مقامات روسیه و کمیته تحقیق پیرامون مرگ این افراد پاسخی به سوالات سی‌ان‌ان نداده‌اند. در دو دهه گذشته گزارش‌های زیادی درباره مسمومیت، مرگ مشکوک یا قتل تاجران، جاسوسان و مدیران مشهور روس که اغلب از منتقدان پوتین بوده‌اند، منتشر شده است. پیش از این خبرهایی درباره خودکشی برخی از این افراد منتشر شده بود. از جمله بر اساس گزارش خبرگزاری ریانوستی، جسد لئونید شولمان، مدیر بخش حمل و نقل گازپروم 30 ژانویه در استراحتگاه روستایی خود در لنینسکی، نزدیک سن پترزبورگ پیدا شد و یک پیام «خودکشی» در کنار جسد او بوده است. 

روزنامه روسی نوایا گازتا هم پس از اینکه جسد الکساندر تیولاکوف از دیگر مقامات اجرایی رده‌بالای گازپروم روز 25 فوریه در پارکینگ خودرو استراحت‌گاهش در همان روستا کشف شد، نوشت او «خودکشی» کرده است. 

میخائیل واتفورد، میلیاردر روسی متولد اوکراین، در بریتانیا زندگی می‌کرد و جسدش روز 28 فوریه در منزل شخصی‌اش پیدا شد. پلیس بریتانیا می‌گوید تحقیقات فعلا توسط پزشکی قانونی انجام می‌شود. 

اجساد واسیلی ملینکوف، همسر 41 ساله و دو فرزند خردسال 4 و 10 ساله‌اش روز 23 مارس در شهر نیژنی نووگورود روسیه پیدا شد و برخی رسانه‌های روسی به نقل از یک کمیته تحقیق گزارش داده بودند که احتمال دارد این تاجر با چاقو ابتدا زن و فرزندانش را کشته باشد و سپس خودکشی کرده باشد. 

اوایل ماه جاری میلادی نیز مرگ دو تاجر سرشناس دیگر گزارش شد که آشکارا به قتل رسیده بودند. اولین مورد روز 18 آوریل بود که جسد ولادیسلاو آوایف، نائب‌رئیس گازپروم بانک روسیه به همراه همسر و دخترش کشف شد. خانواده آوایف در منزل مسکونی خود به قتل رسیده بودند و در این رابطه پرونده جنایی گشوده شده است. 

یک روز بعد از این حادثه، جسد سرگئی پروتوسنیا، از مدیران ارشد شرکت نفتی نواتک روسیه به همراه همسر و دخترش در منزل شخصی لوکس‌اش در در شمال بارسلونا، اسپانیا کشف شد. در رابطه با این حادثه نیز پرونده جنایی باز شده است. 

در گزارش شبکه‌‌سی‌ان‌ان به گرایش سیاسی این افراد و نوع روابط آنها با ولادیمیر پوتین اشاره نشده ولی حمله نظامی روسیه به اوکراین در هفته‌های اخیر سبب شد که برخی مدیران و تاجران مشهور روس تصمیم‌های متفاوتی بگیرند. از یک‌سو برخی تاجران منتقد حمله روسیه به اوکراین، از جمله آناتولی چوبایس، الیگارش‌ روس و نماینده ویژه پوتین برای ارتباط با نهادهای بین‌المللی استعفا دادند و از سوی دیگر، تاجران حامی پوتین نیز با دردسرهای زیادی از جمله توقیف اموال و قایق‌های تفریحی خود مواجه شدند. 

در یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌ها، روز 19 فروردین امسال، کمیسیون اروپا اعلام کرد که 29 میلیارد و 500 میلیون یورو دارایی‌ تاجران حامی پوتین شامل حساب‌های بانکی، قایق‌های تفریحی، بالگردهای شخصی، ملک و آثار هنری مسدود شده است.کمیسیون اروپا همچنین تصریح کرده است که از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، همچنین نزدیک به 196 میلیارد یورو نقل و انتقال بانکی مرتبط با این افراد مسدود شده است. (رادیو فردا، 30 آوریل 2022) 


ونزوئلا خواهان برقراری مجدد رابطه با آمریکا شد 

نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا می‌گوید که کشورش «کاملا آماده» عادی سازی و از سرگیری مجدد روابط با ایالات متحده آمریکا پس از سه سال قطع رابطه است. آقای مادورو در مصاحبه‌ای با روزنامه‌نگار فرانسوی شبکه «تله‌سور» که برنامه‌های آن از تلویزیون دولتی این کشور پخش می‌شود، گفت: «ونزوئلا کاملاً آماده است تا روند عادی‌سازی روابط دیپلماتیک، کنسولی و سیاسی را با دولت فعلی آمریکا و افرادی که ممکن است در آینده هدایت این دولت را در دست بگیرند، در پیش بگیرد». 

روابط دیپلماتیک کاراکاس با واشنگتن از سال 2019 میلادی به این سو،‌ پس از آنکه واشنگتن در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ رهبر اپوزیسیون ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهوری موقت این کشور به رسمیت شناخت، قطع شده است. کاخ سفید سال 2022 در پی پیشرفت گفتگوها میان دولت ونزوئلا و مخالفان، نمایندگانی را برای انجام مذاکرات به کاراکاس فرستاد و تحریم‌های وضع شده علیه این کشور را کاهش داد. (یورونیوز فارسی، 02 ژانویه 2023) 


03 ژانویه 2023 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر