چهارشنبه، آذر ۲۲، ۱۴۰۲

اخبار مهم ایران و جهان (دسامبر 2023)


اخبار جنگ اسراییل و حماس


شروع عملیات تخریب زیرساخت‌های تونلی حماس از طریق پمپاژ آب دریا به داخل تونل‌های حماس 

ارتش اسراییل اعلام کرد که شروع عملیات پمپاژ آب دریا به داخل تونل‌های حماس در غزه، از اقداماتی است که اسرائیل برای پاکسازی تونل‌های حماس و تخریب آنها استفاده می‌کند. مقامات اسرائیلی می‌گویند سیستم وسیع زیرزمینی حماس، نقش عمده‌ای در عملیات آنها در میدان جنگ ایفا می‌کند و از آن برای مانور دادن جنگجویان و ذخیره موشک‌ و مهمات استفاده می‌کنند. اسرائیل همچنین معتقد است برخی از گروگان‌ها در داخل تونل‌ها نگهداری می‌شوند. عملیات پمپاژ آب دریا به داخل تونل‌ها ممکن است هفته‌ها طول بکشد. (صدای آمریکا، 12 دسامبر 2023) 


ارتش اسرائیل می‌گوید سلاح و تونل‌هایی را در یک مدرسه پیدا کرده است  

نیروهای دفاعی اسرائیل می‌گویند که در طول شب گذشته و همزمان با ادامه عملیات نیروهای زمینی در نوار غزه، به حدود 200 هدف حماس در غزه حمله کردند. ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که یکی از تیپ نیروی زمینی اسرائیل «زیرساخت‌های» حماس را در داخل مدرسه‌ای در شمال غزه که توسط نیروهای شبه‌نظامی برای حمله به سربازان اسرائیلی استفاده می‌شد، ویران کرده است. در داخل مجتمع مدرسه، سربازان دو ورودی تونل، از جمله یکی که تله انفجاری بود، و دیگری که سلاح در آن بود را پیدا کردند. نیروهای پیاده نظام همچنین حملات هوایی را در طول شب هدایتکردند که از جمله شامل خودروهای حامل موشک و خمپاره عوامل حماس، یک سکوی پرتاب موشک ضد تانک، گروهی از عوامل حماس و یک انبار تسلیحات در مجاورت محل عملیات بود. به گفته ارتش اسرائیل، نیروی دریایی این کشور نیز در طول شب حملاتی را انجام داد و پست‌های دیده‌بانی حماس و دیگر زیرساخت‌ها را در امتداد سواحل غزه هدف قرار داد. در بیانیه‌ای جداگانه، نیروهای دفاعی اسرائیل از کشته شدن سه سرباز دیگر اسرائیلی در جنگ علیه حماس در نوار غزه در روز یکشنبه خبر دادند که تعداد کشته‌شدگان ارتش اسرائیل از زمان حمله زمینی اسرائیل در اواخر اکتبر را به 75 نفر رساند. (صدای آمریکا، دوشنبه 04 دسامبر 2023) 


اخبار جنگ در سوریه


دو نیروی سپاه پاسداران در سوریه کشته شدند  

سپاه پاسداران از کشته شدن دو تن از اعضای این نیروی نظامی جمهوری اسلامی در سوریه خبر داد. روابط عمومی کل سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای که در خبرگزاری‌های ایران منتشر شد، نوشته است که محمدعلی عطایی‌شورچه و پناه تقی‌زاده «حین انجام ماموریت مستشاری در جبهه مقاومت اسلامی سوریه» به دست کسانی که «دژخیمان غاصب صهیونیستی» نامید، کشته شدند. (صدای آمریکا، 02 دسامبر 2023) 


اخبار جنگ روسیه و اوکراین


کی‌یف روسیه را متهم به شلیک به سربازان غیرمسلح اوکراین کرد 

به دنبال پخش ویدئویی در رسانه‌های اجتماعی که نشان می‌دهد چند سرباز روسی به دو نظامی اوکراینی تسلیم شده تیراندازی می‌کنند، مقامات کی‌یف روز 03 دسامبر 2023 روسیه را متهم به ارتکاب جنایت جنگی کردند. به گزارش رویترز، ویدئوی تایید نشده نشان می‌دهد که یک سرباز در حالی که دست‌هایش را بالا گرفته از یک گودال در میدان جنگ بیرون می‌آید و سپس روی زمین دراز می‌کشد. سرباز دوم با تلو تلو خوردن بیرون می‌آید و او‌ هم دراز میکشد. سپس به نظر می‌رسد که نیروهای روسی آتش گشودند و ویدئو به پایان می‌رسد. دادستانی کل اوکراین در بیانیه ای گفت: «این ویدئو نشان می‌دهد که گروهی از افراد با لباس روسی در حال تیراندازی به دو سرباز غیرمسلح با لباس نیروهای مسلح اوکراین هستند که در حال تسلیم شدن بودند». و در ادامه افزوده است که این حادثه در منطقه دونتسک رخ داده است. بازرس ویژه حقوق بشر اوکراین در واکنش به این ویدئو، اعدام تسلیم شدگان را جنایت جنگی دانست. اما وزارت دفاع روسیه تاکنون در این باره اظهار نظری نکرده است. روسیه ارتکاب جنایات جنگی در طول جنگ 21 ماهه خود در اوکراین را رد می کند. این در حالی است که کی‌یف می گوید روسیه به طور مرتب قوانین جنگ را نقض می کند. نیروهای اوکراینی در چند ماه گذشته در حال مقابله با حملات سنگین روسیه بوده‌اند، زیرا مسکو تلاش می‌کند تا مناطقی را که سال پیش در ضد حمله اوکراین از دست داد، تصرف کند. (صدای آمریکا، 03 دسامبر 2023) 


اخبار افغانستان


طالبان: ایران 350 هزار تبعه افغانستان را طی سه ماه اخراج کرده است 

مقامات طالبان می‌گویند ایران و پاکستان در سه ماه گذشته حدود 850 هزار شهروند افغان فاقد مدارک اقامت را مجبور به بازگشت به افغانستان کرده‌اند. به گزارش صدای آمریکا، با وجود هشدارهای سازمان ملل متحد مبنی بر این‌که زمستانی سخت و آینده‌ای نامعلوم در انتظار کسانی است که بازگردانده می‌شوند، سرکوب افغان‌های بدون مدرک در کشورهای همسایه همچنان ادامه دارد. وزیر امور پناهندگان در حکومت طالبان، روز 11 دسامبر 2023 گفت که ایران در سه ماه اخیر حدود 350 هزار افغان را اخراج کرده است و ادعا کرد که وزارت امور پناهندگان به هر خانواده بازگشت‌داده شده کمک‌های نقدی و سایر کمک های فوری داده است. مقامات جمهوری اسلامی متعهد شده اند که افغان‌های بدون مدارک قانونی را از ایران اخراج کنند و مقامات پاکستانی هم گزارش داده اند که از زمانی که دولت، دستور سرکوب همه خارجیان غیرقانونی را صادر کرده حدود 500 هزار نفر از 2 میلیون تبعه أفغانستان مقیم این کشور به افغانستان برگشت داده شده اند. آخر هفته گذشته وزیر کشور پاکستان مدعی شد که بیش از 90 درصد افغان‌های فاقد مدارک یا برگشت داده شده‌ و یا خود داوطلبانه به کشورشان بازگشته اند. در روزهای اخیر آژانس‌های پناهندگان سازمان ملل کاهش تدریجی تعداد بازگشت‌کنندگان از پاکستان را گزارش کرده‌اند، اما پیش‌بینی می‌شود که تا آغاز تابستان سال آینده 300 هزار نفر دیگر از این کشور همسایه به افغانستان بازگردند. دولت پاکستان برنامه اخراج اتباع افغانستان را چنین توجیه کرده که این کار مطابق قوانین مهاجرتی این کشور است و ناقضان چنین مقرراتی در سراسر جهان با سرنوشت مشابهی روبرو هستند اما تصریح کرده که این برنامه شامل 2.5 میلیون افغان دارای مدارک قانونی، از جمله 1.5 میلیون پناهجوی أفغان مقیم این کشور نمی شود. (صدای آمریکا، 11 دسامبر 2023) 


سایر خبرها


پارلمان دانمارک لایحه جلوگیری از قرآن‌سوزی را تصویب کرد  

پارلمان دانمارک روز پنجشنبه 07 دسامبر 2023 لایحه‌ای را به تصویب رساند که به موجب آن، سوزاندن نسخه‌های قرآن در اماکن عمومی غیرقانونی خواهد شد. دانمارک و سوئد در سال جاری چندین بار شاهد قرآن‌سوزی و اقداماتی از این دست بودند که از جانب چند فعال ضد اسلام صورت گرفته بود. تنش‌های پدید آمده باعث شد تا از این دولت‌های شمال اروپایی خواسته شود تا این عمل را ممنوع اعلام کنند. (یورونیوز فارسی، 07 دسامبر 2023) 


بریتانیا چندین مقام جمهوری اسلامی را در رابطه با «اعمال حجاب اجباری» تحریم کرد  

بریتانیا 5 مقام جمهوری اسلامی ایران را به دلیل نقش آنها در اعمال حجاب اجباری و «سرکوب آزادی‌های بنیادین» تحریم کرد. دولت بریتانیا روز 09 دسامبر 2023 با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این پنج نفر از مسئولان سامانه حمل و نقل عمومی در تهران و بخش‌های قضائی-امنیتی حکومت ایران هستند و در اعمال سیاست حجاب اجباری مشارکت داشته‌اند. تحریم‌های تازه بریتانیا علیه «ناقضان حقوق بشر»، در آستانه هفتاد و پنجمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر اعلام شده است. در اعلامیه دولت بریتانیا، از مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، علی صالحی دادستان تهران، علی اکبر جاویدان فرمانده انتظامی هرمزگان، علیرضا ادیانی رئیس سازمان عقیدتی-سیاسی فراجا (فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران)، و حسن مفخمی شهرستانی فرمانده انتظامی مازندران، به عنوان افراد تحریم‌شده یاد شده‌ است. تحریم مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه پس از آن روی می‌دهد که حضور حجاب‌بان‌ها در ایستگاه‌های متروی تهران با هدف اعمال حجاب اجباری به انتقادهای گسترده‌ای دامن زده است. همزمان با این تحریم‌ها، دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، تاکید کرد که «جنایتکاران و رژیم‌های سرکوبگری که حقوق بنیادین و آزادی‌های مردم عادی را در جهان پایمال می‌کنند» از سوی بریتانیا تحمل نمی‌شوند. بر این اساس، دارایی های تحریم‌شدگان مسدود و معامله با آنها ممنوع شده و آنها از حق ورود یا حضور در قلمرو بریتانیا محروم می‌شوند. ناظران بین‌المللی و کشورهای مختلف نیز علیه روند سرکوب مخالفان حجاب اجباری در ایران موضع‌گیری کرده‌اند. جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، در گزارش اخیر خود با ابراز نگرانی در مورد وضعیت حقوق زنان در ایران از جمله بازداشت و حبس افراد معترض به حجاب اجباری تاکید کرد که «زنان و دختران ایرانی در معرض آپارتاید جنسیتی و تبعیض قرار می‌گیرند». کانادا هم در ماه‌های اخیر تحریم‌هایی را علیه ده‌ها فرد و نهاد ایرانی به دلیل دست‌داشتن آنها در نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر و تهدید جدی صلح و امنیت بین‌المللی اعمال کرده است. (صدای آمریکا، 08 دسامبر 2023) 


شهروند اتریشی چچن‌تبار در لندن به توطئه تروریستی برای جمهوری اسلامی متهم شد 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک تبعه اتریشی چچنی‌تبار روز دوشنبه در لندن متهم شد که برای گروهی که گویا برای حمله به یک شبکه تلویزیونی فارسی‌زبان در پایتخت بریتانیا آماده می‌شدند، جاسوسی می‌کرد. محاکمه او روز دوشنبه آغاز شد. (صدای آمریکا، 12 دسامبر 2023) 


آلمان تحقیقات درباره آتش‌سوزی «مشکوک» در دفتر مجاهدین خلق را آغاز کرد  

پلیس آلمان اعلام کرد در حال بررسی یک آتش‌سوزی «مشکوک» در اوایل روز دوشنبه 04 دسامبر 2023 در دفتر «شورای ملی مقاومت ایران» در شهر برلین است که به گفته پلیس ممکن است عمدی باشد. پلیس برلین در بیانیه‌ای اعلام کرد اعضای شورای ملی مقاومت ایران، بازوی سیاسی مجاهدین خلق که یکی از گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی است، حدود ساعت 2:15 بامداد به وقت محلی متوجه شعله‌های آتش در پنجره ساختمان شدند و توانستند آن را قبل از گسترش بیشتر خاموش کنند. آسوشیتدپرس در گزارش خود به نقل از بیانیه پلیس برلین گفت به کسی آسیب نرسیده و تحقیقات در حال انجام است. در این بیانیه به جزئیات بیشتر و یا اینکه چه کسی ممکن است مسئول این آتش‌سوزی باشد، اشاره‌ نشده است. شورای ملی مقاومت ایران اعلام کرد عوامل وابسته به جمهوری اسلامی با پرتاب مواد محترقه به ساختمان دفتر آنها حمله کرده اند. (صدای آمریکا، 04 دسامبر 2023) 


کانادا: از ورود ده‌ها مقام ایرانی جلوگیری کرده‌ایم  

مقام‌های کانادا می‌گویند تاکنون از ورود «ده‌ها مقام ارشد ایرانی» جلوگیری کرده‌اند. بنا به اعلام آژانس خدمات مرزی کانادا تحقیق در مورد حدود 100 نفر از ساکنان این کشور که احتمال ارتباط آنها با تهران داده می‌شود در جریان است. دولت کانادا در بحبوحه اعتراض‌های سال گذشته در ایران تحریم‌هایی را علیه مقام‌های جمهوری اسلامی وضع کرد. مرتضی طلایی، رئیس پلیس پیشین تهران و عضو سابق شورای شهر پایتخت از جمله افرادی است که پیش از این تصاویری از حضورش در کانادا منتشر شده بود. انتشار عکسی از حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت سابق ایران در شهر مونترال کانادا نیز واکنش‌های زیادی را در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی برانگیخته بود. (یورونیوز فارسی، 04 دسامبر 2023) 


خروج ورزشکاران و هنرمندان ایرانی ادامه دارد – مهاجرت زوج شمشیرباز به کانادا 

همزمان با موج‌ جدید مهاجرت ورزشکاران و هنرمندان ایرانی، مهسا پور رحمتی و محمد رحیمی، زوج شمشیرباز نیز از ایران مهاجرت می‌کنند. به گزارش منابع خبری داخلی، این دو شمشیرباز «اسلحه اپه» ایران که به جمع ورزشکاران مهاجر اضافه شده و از ایران مهاجرت می‌کنند، از مدال‌آوران در این رشته هستند. برخی منابع خبری مانند وب‌سایت «جماران»، مقصد نهایی این دو ورزشکار مهاجر برای خروج از ایران را کشور «کانادا» اعلام کرده‌اند. مهسا پوررحمتی در سال 1384 شمشیربازی را آغاز کرد. او در سال 1386 به عضویت تیم ملی ایران درآمد و اولین مدال انفرادی آسیایی در تاریخ شمشیربازی زنان ایران در اسلحه اپه را نیز سال 1992 به‌دست آورد. (امیر) محمد رحیمی، همسر مهسا پوررحمتی نیز قهرمانی شمشیربازی را در کارنامه کاری خود دارد. در سال‌های اخیر به ویژه پس از اعتراضات خونبار سال‌های گذشته، به‌ویژه اعتراضات سراسری سال 1401، روند مهاجرت متخصصان، هنرمندان و ورزشکاران شتاب بیشتری یافته است. (صدای آمریکا، 03 دسامبر 2023) 


حمله به پرستاران در بیمارستانهای ایران با چاقو – تجمع اعتراضی پرستاران در محوطه دانشگاه علوم پزشکی 

حمله به کادر درمانی بیمارستان‌های ایران توسط همراهان بیماران در ماههای اخیر افزایش یافته است. به گزارش خبرگزاری ایلنا، روز شنبه 09 دسامبر 2023 در بخش اورژانس بیمارستان یاسوج یک پرستار با «حمله یکی از همراهان بیمار»، با ضربات چاقو از «ناحیه گردن» به‌شدت دچار مصدومیت شد. بر پایه اعلام منابع خبری داخلی از شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد، هم‌اکنون این پرستار در بخش «فوریت‌های پزشکی» بستری است. رسانه‌های ایران اعلام کردند که ضارب «دستگیر و مورد پیگرد قانونی» قرار گرفته است. در پی مصدومیت این پرستار، شماری از همکاران او نیز در اعتراض به «وضعیت ناایمن بیمارستان» در محوطه دانشگاه علوم پزشکی دست به اجتماع صنفی زدند. از سوی دیگر، معاون وزارت بهداشت با محکوم کردن اقدامات خشونت‌آمیز علیه کادر درمان، خواستار بازنگری در تامین امنیت پرستاران در اورژانس‌های مراکز درمانی شده است. حوزه بهداشت و درمان ایران با چالش‌های بسیاری از جمله کمبود بودجه، کمبود دارو، تشدید خروج کادر درمان از کشور به ویژه پرستاران و مهاجرت رو به افزایش پزشکان روبرو است. پرستاران و کادر درمان ایران بارها اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی برای پیگیری مطالبات صنفی خود از جمله وضعیت قراردادها و میزان حقوق دریافتی کرده‌اند. (صدای آمریکا، 03 دسامبر 2023) 


کانون نویسندگان ایران: سانسور یکی از ابزارهای حاکمیت برای سرکوب جنبش‌های اجتماعی است  

کانون نویسندگان ایران با صدور بیانیه‌ای به مناسبت سیزدهم آذر (03 دسامبر) «روز مبارزه با سانسور» که توسط خود این نهاد نامگذاری شده، سانسور را یکی از ابزارهای حاکمیت برای سرکوب جنبش‌های اجتماعی دانست و از همه‌ افراد و تشکل‌های فعال در عرصه‌های مختلف اجتماعی خواست این روز را به رسمیت شناخته و از آن حمایت کنند. در این بیانیه با یادآوری این که «پانزده سال پیش، در آبان سال 1387، کانون نویسندگان ایران روز 13 آذر را به یاد دو جان‌باخته‌ راه آزادی اندیشه و بیان، محمد مختاری و محمدجعفر پوینده، روز مبارزه با سانسور نامید»، تاکید شده است که مبارزه با سانسور، عمل به حق آزادی بیان است. کانون نویسندگان ایران، سانسور در چهار دهه‌ اخیر را یکی از «ابزارهای تعیین‌کننده در دست حاکمیت» برای سرکوب جنبش‌های اجتماعی، مقابله با اعتلای فرهنگی، تحمیل تک‌صدایی و فریب و مهندسی افکار دانست و خاطرنشان کرد «اگر همه‌ این واقعیت‌ها اهمیت آزادی بیان و کارکرد سانسور و تعیین یک روز برای پرداختن ویژه به آن را نشان نداده باشد، جنبش زن، زندگی، آزادی در سالی که گذشت به‌خوبی آن را عیان کرد». کانون نویسندگان در ادامه بیانیه تاکید کرده است که «ادامه مقاومت در برابر سانسور، عمل به حقِ آزادی بیان است و آن‌ها که چنین می‌کنند حق آزادی خود را به جا می آورند. این یعنی آزادانه زیستن در شرایط استبدادی». محمد مختاری و محمدجعفر پوینده از فعالان کانون نویسندگان ایران بودند که در سال 1377 در جریان قتل‌های سیاسی موسوم به «قتل‌های زنجیره‌ای» به دست عوامل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی کشته شدند. (یورونیوز فارسی، 04 دسامبر 2023) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 13 دسامبر 2023 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر