شنبه، آذر ۱۱، ۱۴۰۲

اخبار مهم ایران و جهان در هفته گذشته


پکن گسترش یک بیماری‌ تنفسی جدید در چین را رد کرد 

چین اعلام کرد که افزایش بیماری‌های تنفسی در این کشور، با هیچ عامل بیماری‌زای جدید و غیرمعمول مرتبط نیست. پیشتر سازمان جهانی بهداشت از چین خواسته بود تا داده‌های بیشتر و دقیق‌تری در مورد بیماری‌های تنفسی در حال گسترش بین کودکان در شمال این کشور را ارائه کند. بر اساس اعلام این سازمان بین‌المللی، شمال چین از اواسط ماه اکتبر در مقایسه با مدت مشابه در 3 سال گذشته، شاهد افزایش یک بیماری شبیه به آنفلوآنزا بوده است. سازمان جهانی بهداشت در گزارشی اعلام کرد که مقام‌های چینی به این نهاد گفته‌اند افزایش بیماری‌های تنفسی در این کشور به دلیل گردش عوامل بیماری‌زای شناخته شده است. (یورونیوز فارسی، 24 نوامبر 2023) 


هنری کیسینجر، دیپلمات برجسته آمریکایی درگذشت 

هنری کیسینجر، دیپلمات برجسته آمریکایی که نقشی اساسی در شکل‌گیری جهان پس از جنگ جهانی دوم داشت، درگذشت. او به هنگام مرگ 100 سال داشت. به گزارش نیویورک‌تایمز کیسینجر در سال 1923 در یک خانواده یهودی در آلمان به دنیا آمد و در سال 1938 به همراه خانواده‌اش به ایالات متحده گریخت. او در دانشگاه هاروارد تحصیل کرد و در زمینه روابط بین‌الملل به شهرت رسید. کیسینجر به عنوان یکی از تأثیرگذارترین دیپلمات‌های قرن بیستم شناخته می‌شود. (صدای آمریکا، 30 نوامبر 2023) 


چهارهزار و پانصد قایقران با هزار قایق در راه غزه 

تایمز اسرائیل روز دوشنبه 20 نوامبر 2023 به نقل از یک وبسایت خبری ترکیه گزارش داد بیش از چهار هزار قایقران قصد دارند روز چهارشنبه با هزار قایق از آبهای ترکیه به سمت غزه حرکت کنند و محاصره این باریکه را بشکنند و تجارت دریایی اسرائیل را مختل کنند. ولکان اوکچو، یکی از سازمان‌دهندگان این حرکت،گفته این هزار قایق‌ 4500 نفر را از 40 کشور جهان حمل می‌کنند که در این میان، 313 قایق حامل فعالان روسی و 104 قایق شامل فعالان اسپانیایی است و تنها 12 شناور از ترکیه به این حرکت دریایی ملحق می‌شوند. (صدای آمریکا، 21 نوامبر 2023) 


جنگ اسراییل علیه حماس 

جنگ اسراییل و حماس پس از چند روز آتش-بس، از سر گرفته شد و با شدت تمام ادامه دارد. 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 01 دسامبر 2023 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر