چهارشنبه، دی ۰۶، ۱۴۰۲

آمار جدید: 7.5 میلیون بی‌سواد مطلق در ایران


رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در اظهار نظری گفت که هفت میلیون و چهارصد هزار نفر «بی‌سواد مطلق» در گروه سنی شش سال به بالا وجود دارد. این در حالی است که او روز گذشته در اظهار نظر دیگری گفته بود که توسعه سواد در ایران به 98 درصد رسیده است که با آمار 7.4 میلیون بی‌سواد مطلق مغایرت دارد. 

روند سواد آموزی در ایران به خصوص در بین کودکان و نوجوانان با تهدید جدی از ناحیه «تشدید فقر» مواجه است. در همین رابطه مرکز آمار جمهوری اسلامی مهرماه سال جاری اعلام کرد که دست کم «556 هزار نوجوان» ایرانی قبل از ورود به مقطع دبیرستان، به دلایلی که اصلی‌ترین آن، «فقر و محرومیت» است، مجبور به «ترک تحصیل» شدند. 

وزیر اسبق آموزش و پرورش نیز روز 19 شهریور 1402 به استناد آمار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، تعداد «بازماندگان از تحصیل» در ایران را «930 هزار تن» اعلام کرده و گفته بود که آنها، «بی‌سوادان آینده» را تشکیل می‌دهند. مرکز آمار ایران، در گزارش خود تاکید کرده بود که به دلیل گسترش فقر و کاهش بیشتر دسترسی کودکان به منابع و امکانات آموزشی در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، محرومیت از تحصیل کودکان ایرانی نیز شدت بیشتری یافته است. 


منبع خبر: صدای آمریکا، 03 دی 1402 / 24 دسامبر 2023: 

https://ir.voanews.com/a/an-official-we-have-4-7-million-absolute-illiterates/7410513.html



(تاریخ انتشار در این وبلاگ: 27 دسامبر 2023) 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر