چهارشنبه، آذر ۲۲، ۱۴۰۲

جزئیات حمله پاریس: تحقیقات آلمان و فرانسه در مورد حمله تروریستی «آرمان رجب‌پور»


دادستان‌های آلمان روز دوشنبه 04 دسامبر 2023 به خبرگزاری فرانسه اعلام کردند که تحقیقاتی را در مورد چاقوکشی مرگبار پاریس علیه یک گردشگر دوتابعیتی آلمانی-فیلیپینی آغاز کرده‌اند. وزیر کشور فرانسه نیز روز دوشنبه گفت که در روند «روانپزشکی» عامل حمله مرگبار شنبه شب در نزدیکی برج ایفل یک «قصور مسلم» صورت گرفته است. یک سخنگوی دادستانی فدرال آلمان روز دوشنبه آغاز تحقیق در مورد قتل این گردشگر 23 ساله را تایید کرد. تحقیقات آلمان در مورد حمله شامگاه شنبه 02 دسامبر 2023 در نزدیکی برج ایفل، در کنار تحقیقات دادستان‌های فرانسه انجام خواهد شد. 

آرمان (آرماند) رجب‌پور میاندوآب، با تبار ایرانی و زاده سال 1997 میلادی در فرانسه، با دو ضربه چکش و چهار ضربه چاقو یک مرد آلمانی-فیلیپینی را به قتل رساند. در این حادثه، دو نفر دیگر نیز زخمی شدند. عصر شنبه دوم دسامبر 2023 حوالی ساعت 9:15 شب، یک خانم حین رانندگی در نزدیکی یک پل در منطقه 15 پاریس با گرفتن شماره اورژانس پلیس، گزارش می‌دهد که شاهد حمله مردی سیاه‌پوش با چاقو است. وی در ادامه می‌گوید که «خیلی از مردم در حال فرار هستند». بلافاصله، دو تیم از نیروهای پلیس فرانسه از منطقه 15 و منطقه هفتم پاریس وارد عمل می‌شوند و متوجه شدند که فردی که با مشخصات مشابه از روی پلی بر روی رودخانه سِن در حال حرکت به سمت منطقه 16 است.  بی‌خبر از آنکه قبل از همه این اتفاقات، آرمند رجب‌پور میاندوآب با چکش و چهار ضربه چاقو به جوان 23 ساله‌ای که به همراه دو تن از دوستانش در حال گشت و گذار بود، حمله‌ کرده بود. 

قربانی که دارای تابعیت دوگانه آلمانی و فیلیپینی بود، حدود ساعت 10 و نیم همان شب و به رغم دریافت کمک‌های اولیه، جان خود را از دست داد. 

مهاجم بعد از کشتن این تبعه آلمانی-فیلیپینی دو حمله دیگر نیز انجام داده بود. وی در «خیابان پرزیدنت کِنِدی» در منطقه 16 پاریس با چکش به شدت بر سر یک مرد بریتانیایی میزند. یک مرد فرانسوی نیز که به همراه همسر و فرزندش در حال پیاده‌روی بود نیز مورد اصابت چکش قرار گرفت. پلیس وارد عمل می‌شود و فرد ضارب را با استفاده از تپانچه برقی (شوکر الکتریکی) دستگیر می‌کند. 

پس از این حمله که توسط امانوئل ماکرون به عنوان یک اقدام «تروریستی» خوانده شد، ژرالد دارمنن، وزیر کشور فرانسه خواستار اتخاذ تمهیداتی شد تا مقامات هم اجازه داشته باشند برای افراد با عقاید افراطی و دارای اختلالات روانپزشکی دستور درمان صادر کنند. آقای دارمنن خاطر نشان ساخت که فرد مهاجم «به اسلام افراطی پایبند بوده و از نظر روانی بیمار است. او به تشخیص برخی پزشکان روند درمان خود را متوقف کرده بود». او افزود: «همانطور که در جلسه با نخست‌وزیر بحث کردیم، آنچه که بدون شک نیاز به تغییر دارد این است که مقامات دولتی، بخشداران و پلیس نیز باید بتوانند برای افراد تقاضای مراقبت صادر کنند، موضوعی که هم اکنون ممکن نیست». وزیر کشور فرانسه روز دوشنبه 04 دسامبر 2023 اعلام کرد که در روند «روانپزشکی» عامل حمله مرگبار شنبه شب در نزدیکی برج ایفل یک «قصور مسلم» صورت گرفته است. 

فرد مهاجم، آرمان رجب‌پور میاندوآب نام دارد که در سال 1997 از پدر و مادری ایرانی در فرانسه به دنیا آمده است. وی با خانواده خود در منطقه ای  واقع در جنوب پاریس زندگی می‌کرده است. آرمان رجب‌پور از سال 2015 افراطی شده بود و از آن زمان تحت درمان و مراقبت‌های روانپزشکی قرار داشت. وی در سال 2016 نیز به دلیل برنامه‌ریزی برای انجام یک حمله، به چهار سال زندان محکوم شده بود. از آن زمان به بعد، فرد مهاجم به دلیل ارتباط با اسلامگرایان افراطی از نظر سرویس‌های امنیتی فرانسه در زمره افراد تحت نظر قرار داشت. در لحظه بازداشت، او به پلیس گفته بود که در «واکنش به آزار و اذیت مسلمانان در سراسر جهان» دست به این اقدام زده است. 

یکی از خبرنگاران شبکه تلویزیونی فرانسه24، با انتشار مجموعه پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، گزارش داد که آقای رجب‌پور پیش از مبادرت به این حمله با انتشار ویدیویی یک دقیقه و 59 ثانیه‌ای حمایت خود را از داعش اعلام کرده و با خلیفه این گروه افراط‌گرای مذهبی بیعت کرده بود. 


(یورونیوز فارسی، 04 دسامبر 2023) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 13 دسامبر 2023 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر